sql spørgsmål
Fra : Karina

Dato : 26-12-01 17:51

Hej!
Tak for hjælpen - jeg kan dog stadig ikke slette noget. Ja der sker faktisk
slet ingen ting??
Når jeg kalder funktionen ser koden ud som flg:
Passager->SletPassager();
Jeg håber meget der er nogen som er istand til at hjælpe. Jeg kan dogt
oprette og se hvad der er i databasen, så "forbindelsen" er der ikke noget i
vejen med.
Mit næste problem er så hvordan jeg laver en kode for at når brugeren
trykker på et kundenummer (som man jo ikke i forvejen ved hvad er) at få
netop den fra brugeren valgte række slettet??
På forhånd tak for alt hjælp
Hilsner Karina

Fra : Claus Nielsen

Dato : 02-01-02 23:36

>Tak for hjælpen - jeg kan dog stadig ikke slette noget. Ja der sker faktisk
>slet ingen ting??

Okay, et-eller-andet må der jo ske. Få du returneret true eller false?
Sandsynligvis er der ingen match i dit SQL-statement, hvorfor der
heller ikke sker noget, mon ikke?

>Mit næste problem er så hvordan jeg laver en kode for at når brugeren
>trykker på et kundenummer (som man jo ikke i forvejen ved hvad er) at få
>netop den fra brugeren valgte række slettet??

Mnja, hvis brugeren direkte trykker på et kundenr., så ved du vel også
hvilket nummer der er tale om? Spørgsmål ikke forstået... men jeg
forsøger alligevel: Hvis du nu modificerer din kode til at se sådan
her ud:

bool MPassager::SletPassager(int KundeNr)
{
DataMod->Query->Close();

DataMod->Query->SQL->Clear();

DataMod->Query->SQL->Add("Delete from Passagerer");
DataMod->Query->SQL->Add("where KundeNummer = :kundenr");

DataMod->Query->ParamByNamer("kundenr")->AsInteger = KundeNr;

DataMod->Query->ExecSQL();
}

For overskueligheds skyld har jeg tilladt mig at fjerne try/catch
statement'et...

Så når brugeren f.eks. trykker på kunden med kundenr 14, så læser du
kundenummeret over i en variabel - KundeNr - og kalder så:

SletPassager(KundeNr);

Hjalp det? Ellers må du jo spørge igen.

Mvh, Claus
---
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : Claus Nielsen

Dato : 02-01-02 23:46

Jeg glemte lige at nævne, at det mildest talt var noget svært at se,
hvad dit problem var, da du jo har startet en ny tråd - men nu var dit
oprindelige indlæg heldigvis lige i nærheden, så det gik alligevel.
Men det er nok smartere, at holde sig i samme tråd.

Blot et gratis tip! :)

Mvh, Claus
---
I never apologize! I'm sorry, but that's the way I am.
- Homer Simpson

Fra : Barnabas

Dato : 07-01-02 09:46

Nu kan jeg ikke helt tyde fra din post hvad specifikt dit problem er.
Det lyder som om din loginprofil i db ikke har de korrekte rettigheder
til at delete i en eller flere af tabellerne. eg hvis du bruger Oracle
skriv flg.

Grant select,insert,delete,update on <schema.tablename> to <user>

Hvis du bruger et andet dbms skal samme øvelse foretages men syntax er
givetvis anderledes, da DDL statements ikke er det mest
standardiserede.

Du skal have priviligeret adgang til systemet for at gøre dette.

- Nico