Jeg forstår ikke DNS hjælp mig lige!
Fra : Torben Jensen

Dato : 26-12-01 14:54

Hej

Jeg har installeret Windows2000 Server på min maskine, og sidder nu og
fumler med IIS og DNS men der er et eller andet jeg ikke helt fatter

IIS fungere fint og det gør min standard ftp også, men her er mit spørgsmål

Jeg opretter nu en ny ftp site, og tildeler den TCP 22 da TCP 21 bliver
brugt til den anden ftpsite

og så afslutter jeg wizard proceduren og starter mit ftp program op

Jeg kan sagtens kalde den på ipadr. : 10.0.9.4:22 der virker den fint.

men hvordan får jeg den til at reagere på et navn. f.eks "scor123"

Det skal siges jeg ved ikke noget om DNS sådan rigtigt!

Kan du hjælpe mig videre?

Fra : Steen Suder

Dato : 26-12-01 15:02

Torben Jensen wrote:

> [...]
>
> men hvordan får jeg den til at reagere på et navn. f.eks "scor123"
>
> Det skal siges jeg ved ikke noget om DNS sådan rigtigt!

Du skal have fortalt den DNS-server der bruges af den klient, der tilgår
scor123 at scor123 har den IP-adresse som din server nu har. Dette enten
direkte, altså på DNS-serveren selv, eller på en upstream DNS-server.

Når nu man har installeret en Windows 2000 Server på sin maskine ved man
vel også hvor man finder dokumentationen til sit produkt henne? Hint:
brug hjælpen eller de dokumenter, der måtte ligge på dit
installationsmedie.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-12-01 15:33

"Torben Jensen" <scorpenge@hotmail.com> writes:

> Jeg kan sagtens kalde den på ipadr. : 10.0.9.4:22 der virker den fint.
>
> men hvordan får jeg den til at reagere på et navn. f.eks "scor123"

DNS kender ikke noget til portnumre, det er en mapping fra et navn
over i en IP-adresse.

Start med at læse lidt på
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=dns>.

Du kan altså oprette et DNS-navn i stil med ftp.eksempel.dk. Det
kræver naturligvis at du har domænet eksempel.dk. Har du ikke det kan
du på dit eget lokalnet opsætte en DNS-server med et TLD der ikke
findes ude på internettet. Så kunne din FTP-server hedde
ftp.lokalnet.

Du kan så tilgå de to forskellige FTP-servere på ftp.lokalnet:21 og
ftp.lokalnet:22.

Vær i øvrigt opmærksom på at port 22 normalt bruges til SSH, men det
bruger man måske slet ikke under Windows?

--
Jacob - www.bunk.cc
How untasteful can you get?

Fra : Torben Jensen

Dato : 26-12-01 17:16

Jeg har lagt et jpegfil i dk.binear hvor man kan se hvordan jeg har oprettet
det DNS

Mit spørgsmål er:

Når man står i "Forward Lookup Zones" skal man så oprette en ny zone og hvad
skal der stå i den.

Eller skal man gå ind i underbiblioteket til "Forward Lookup Zones" som i
mit tilfælde hedder scorpenge.dns og oprette en ny host eller er det noget
helt andet man skal. se illustration under dk.binear "Jeg forstår ikke DNS
hjælp mig lige!"

Med venlig hilsen

Torben

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-12-01 17:58

"Torben Jensen" <scorpenge@hotmail.com> writes:

> Jeg har lagt et jpegfil i dk.binear hvor man kan se hvordan jeg har oprettet
> det DNS

Næste gang, så smid lige et message-id med.

> Når man står i "Forward Lookup Zones" skal man så oprette en ny zone og hvad
> skal der stå i den.

Det lyder ikke som om vi bruger samme DNS-server, så det kan jeg ikke
hjælpe dig med. Jeg bruger BIND under Linux.

Ud fra det screenshot du har lagt vil jeg _gætte_ på at du har
oprettet en host der hedder scorpenge.scorpenge.dns og peger på
10.0.9.4 og en der hedder scor123.scorpenge.dns og peger på samme
IP-adresse. Ofte vil man i sådanne tilfælde gøre det ene til et CNAME
for det andet.

Dernæst ser det ud til at du har to NS-records, som peger på de to
hosts, det giver ikke rigtig mening at have mere end en NS-record der
peger på hver host.

Du må i øvrigt meget gerne svare under det du citerer og klippe resten
væk, som jeg gør nu, da det gør det meget lettere at se hvad du svarer
på.

--
Jacob - www.bunk.cc
Put your trust in those who are worthy.