skift til stor harddisk
Fra : Peder Dynesen

Dato : 26-12-01 12:08

Hej jeg håber i kan hjælpe mig den sidste stykke af vejen.
jeg har en gammel 4 gb harddisk delt i 3 c d og e .
jeg har nu fået en 40 gb harddisk den har jeg også delt i
3 c d og e overført alt fra den gamle c til den nye c
d til den nye d og e til den nye e
Nu har jeg sat den nye som master og den gamle som slave
under opstarten viser den også begge harddiske (men nu skriver
den jeg skal trykke på en knap for at komme videre) når jeg så har
gjord det starter den op i windovs med alle 6 driv i lidt tilfældig
rækkefølge, indholdet er også ens 2 og 2.
nu kommer problemet jeg er sikker på at i biossen
har sat den forkert så den booter på den gamle drev alså nu
slavedrevet og ikke den nye master. Kan i forklare mig det simpel
så jeg kan forstå det,?? jeg vel også gerne have den nye til at hedde
Hovedderv c og herefter d e og den gamle slaven f g e.
håber i kan hjælpe en amatør den sidste stykke af vejen.
inden jeg sletter den gamle drev.
venlig hilsen Peder Dynesen
og en glædelig jul til alle.

Fra : orbital

Dato : 26-12-01 13:14

On Wed, 26 Dec 2001 12:07:31 +0100, "Peder Dynesen"
<pederdynesen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>Hovedderv c og herefter d e og den gamle slaven f g e.
>håber i kan hjælpe en amatør den sidste stykke af vejen.

nej, det er vanskeligt at forklare sådan helt ligetil.

Der er et par faldgruber, som jeg vil skrive om.

Fdisk kan sætte partitioner startable. Er c-drev på den nye startable
?

Hvordan har du flyttet alt fra den gamle til den nye ?

Skjulte filer skal jo også med, og systemfiler skal ligge et bestet
sted (man bruger f.eks. dos-kommandoen sys d: for at kopiere
systemfiler). Den bedste metode er for c-drevet at bruge ghost. Altså,
du sætter den gamle harddisk som master, og den nye som slave. Så
booter du på en startup diskette og starter ghost og lagrer et image
af c-drevet på den 2. partition på den nye. Når det er gjort, tager du
den gamle helt af. Sætter den nye som master (jumper). Booter i dos og
med ghost restorer image fra den anden partition til det nye c-drev.
Dernæst rebooter du, og så skulle det køre.

Så kan du sidenhen sætte den gamle på som slave og slette alt. Det
bedste er vel at fdiske den, og lave een partition på den.

mvh

John