plag som krybbebider
Fra : Tulle

Dato : 26-12-01 09:48

Hej NG
Jeg overvejer at købe en plag, den er billig da den er krybbe bider.
Mit spørgsmål er, om man kan vænne den af med det, når den ikke er ældre (1 1/2 år) ved at holde den beskæftiget med div. ting og
sørge for at den går på fold det meste af dagen, og at der ikke er noget den kan sluge luft på. Og så får den selvfølgelig en rem
på.
Erfaringer, gode råd osv. modtages med kyshånd.
Mvh. Marianne

Fra : Tanja Bromley

Dato : 26-12-01 11:59

> [...]
> sørge for at den går på fold det meste af dagen, og at der ikke er noget
den kan sluge luft på. Og så får den selvfølgelig en rem

Nu vil jeg så nødigt være en lyseslukker, men jeg kan ikke lade være med at
tænke på, hvilken opvækst sådan en plag har haft, siden den så tidligt har
anlagt sådan en dårlig vane ?
Nå, men under alle omstændigheder synes jeg, det er et svært spørgsmål ! Jeg
synes jo på en måde, det ville være herligt, om du ku' købe plagen fri at et
åbenbart ikke optimalt hesteliv - men samtidig bør man jo nok overveje, om
ikke man i stedet skulle købe en hest der er 100 % i orden (dem er der jo
nok af) ... der er jo ingen grund til at købe sig til problemer ....

Jeg har ingen erfaring med krybbebidere selv, så jeg kan ikke så godt råde
dig. Men nu har jeg givet mit besyv med, og så får du forhåbentlig noget
mere konstruktivt fra anden side

Held og lykke med beslutningen i hvert fald.

/Tanja

Fra : inger

Dato : 26-12-01 14:45

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere konstruktivt fra anden side
>
> Held og lykke med beslutningen i hvert fald.

Hejsa .
Jeg er den "Heldige" ejer af en krybbebider .
Han var 2 , da jeg købte ham og da troede jeg også at han kunne vænnes af
med det , men AK en gang krybbebider altid krybbebider , blev min erfaring
"desværre", dengang og frem til i dag , hvor han er 6 år.
Men nu, efter jeg er begyndt at træne horsemanship med ham , bider han slet
ikke så meget som tidligere.
Krybbebiderremmen hjalp IKKE på selve vanen , men mod at der ikke kom luft
ned i maven, hvilket også er en grim og smertfuld oplevelse hvis det sker,
min havde luft i maven 3 gange hvor dyrlægen måtte tilkaldes , men det er
heldigvis ikke sket de sidste 2 år ( fodring med meget hø/halm har hjulpet )

Held og lykke til dig og plagen

M.V.H
Inger

Fra : Pretty Fancy

Dato : 26-12-01 22:05

Hejsa Marianne..

Køb den, men det kan den IKKE vænnes af med, det er 1 million procent
sikkert!!
Det er måske lidt mere arbejde i det, i form af nye opfindsomheder til at
holde den beskæftiget, og der er ikke noget med at ligge og snue en time
længere i dagens anledning, for den her hest skal bare ud så tidligt som
muligt... MEN det påvirker ikke hesten og dens ydeevne.. faktisk har jeg
ladet mig fortælle at det er intelligente heste der står og finder på at
blive krybbebider, fordi de keder sig så skrækkeligt.. de har ikke evnen til
at slappe af og kede sig, fordi hjernen kører med 180 km/t... men det er der
jo mange meninger om!!

Personligt kan jeg kun fortælle at min 3 års er krybbebider, men det kommer
fra en forfærdelig ensom "føldom", hvor han var meget alene og derfor blev
han stresset og bange.. det førte til alle de skavanker han har!
Nu går han på fold hele tiden.. han er ude og lege og bliver trænet meget,
så han er beskæftiget, men ligemeget hjælper det!
7-9-13... er han alletiders at ride på og tilridningen går som en leg.. han
er klog og gør næsten aldrig dumme ting.. ligeså åndsvag han er i stalden
ligeså dejlig er han i et ridehus... så jeg lad være med at lade ordet
krybbebider skræmme dig.. det er bare en vane, ligesom vi andre har vores
dårlige vaner!!

Men skriv endelig, hvis du vil have en masse gode råd... jeg er ved at være
professor... de ting jeg ikke har prøvet.. ak og ve..*g*

/pretty fancy.

p.s. bare hold den beskæftiget en hel del... lad dog være (og jeg taler af
erfaring) med at give den en colafalske med snor i... det mente jeg var
enormt godt, da han rendte rundt og fjollede med den i lang tid... næste
morgen havde jeg ikke glas i nogen af vores vinduer!!

-DYGTIG HEST...AAARGHHHHH...........

Fra : Tulle

Dato : 27-12-01 21:34

Hej igen
Nu har jeg sagt ja til at købe den.
Den har helt klart fået vanen af at den har kedet sig, hele sit 1 1/2 år lange liv har den ikke set ret meget mere end en væg i et
bette spiltov.
Så i morgen køber jeg en krybbebider rem og så går jeg ind i den her sag med positive tanker. Og ja så må jeg jo håbe på det bedste.
Han virker som en fornuftig, men meget livlig bette fyr, så jeg må se hvad jeg kan gøre.
Mvh. Marianne og La Belle (og snart Maskot)

Fra : Mona

Dato : 02-02-02 19:41

Tulle <tranbo@mail.tele.dk> skrev i en
> [...]
> på.
> Erfaringer, gode råd osv. modtages med kyshånd.

Hejsa.

Jeg kender en pige som har en krybbebider.

Hun har simpelthen fjernet krybben fra boksen, så nu fodrer hun
ham på gulvet. Det er jo alligevel naturligt for hesten at tage
sin føde fra jorden, og det går bare godt med hendes hest nu.

Mange hilsner fra

Mona