Hjælp til SQL
Fra : Karina

Dato : 23-12-01 17:55

Hej!
Er der nogen som kan hjælpe mig med flg?
Jeg har oprettet en database i borland interbase. Jeg har en tabel der
indeholder navn adresse osv på en passager. Jeg er interesseret i hvordan
jeg i sql kan slette fx en række med passager nr 14, når jeg trykke på en
knap jeg selv har lavet på en form. Jeg kan godt få passager dataerne til at
blive vist og har også en form hvor jeg kan oprette nye passager som også
virker, men jeg er ret meget i tvivl om hvordan jeg kan slette en række -
jeg har lavet noget somslet ikke virker. Håber meget der er noget som kan
hjælpe.
Hilsner karina

bool MPassager::SletPassager()
{
DataMod->Query->Close();
DataMod->Query->SQL->Clear();
DataMod->Query->SQL->Add("Delete from Passagerer")
DataMod->Query->Open();
try
{
DataMod->Query->ExecSQL();
}
catch (const EDBEngineError&)
{
return false;
}
return true;
}

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-12-01 06:56

Karina wrote:

> [...]
> DataMod->Query->Close();
> DataMod->Query->SQL->Clear();
> DataMod->Query->SQL->Add("Delete from Passagerer")

Her skal du have en where clause ind, ellers sletter du hele tabellen.
eks. "Delete from Passagerer where nr=14".

> DataMod->Query->Open();

Du må ikke bruge open, når der ikke returneres et resultatsæt. Open bruges
i forbindelse med SELECT..
Slet denne linie.

--
Med venlig hilsen / Best regards