Kemi
Fra : Sleeper

Dato : 23-12-01 17:10

Hej.

Jeg er på udkig efter nogle metoder til at skabe ild. Ilden skal kunne
frembringes precise and controlled.
Det vil sige jeg skal kunne skabe ild/varme nok til at kunne antænde et
andet materiale (fx. træ/bål), med folk omkring der hverken skal forbrændes
eller forgiftes.

Det vil sige, at jeg gerne vil vide hvilke reagenser der kan bruges til at
skabe varme nok til at træ vil begynde at brænde.

Kort sagt, Fire-trick's.

En M/K med gammelt look, skan gå rundt om et bål og mumle nogle latinske
ord. Og pludselig vende sig om og kaste et pulver (eller andet) på træet,
hvorefter bålet/træet antændes/brænder lystigt.

Dette er jo kemi, så hvis nogen har kendskab eller bare kan det der. Så sig
endelig frem. Der er ik noget bedre end at skabe en illusion :)

MVH
Jacob Nielsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-12-01 17:30

Sleeper skrev:

> En M/K med gammelt look, skan gå rundt om et bål og mumle nogle
> latinske ord. Og pludselig vende sig om og kaste et pulver (eller
> andet) på træet, hvorefter bålet/træet antændes/brænder lystigt.

Så kan du nok ikke bruge dette, selv om det kan lave ild: bland lige
mængder glycerin og kaliumpermanganat. Der går en 5 sekunders tid
fra man har blandet reagenserne til de fænger ild, og der udvikles
en masse røg med en lidt kvalm lugt (så vidt jeg husker).

// Klaus

Fra : Anders Lund

Dato : 23-12-01 21:31

> [...]
> fra man har blandet reagenserne til de fænger ild, og der udvikles
> en masse røg med en lidt kvalm lugt (så vidt jeg husker).
Yep, jeg har selv brugt til spejderløb. Men jeg har dog vundet at der skal
lidt mere KmNO4 end glycerin.

Mvh
Anders Lund

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-12-01 22:13

Anders Lund skrev:

> Yep, jeg har selv brugt til spejderløb. Men jeg har dog vundet at
> der skal lidt mere KmNO4 end glycerin.

Og nu vi er ved kaliumpermanganaten, så kan man osse få en ganske
varm, boblende væske ved at opløse kaliumpermanganat og citronsyre
i vand.

// Klaus

Fra : stephen frederiksen

Dato : 24-12-01 14:14

> Og nu vi er ved kaliumpermanganaten, så kan man også farve byens
springvand.

stephen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 25-12-01 00:25

"stephen frederiksen" <stephen@c.dk> wrote in message

> springvand.

Det kan nu ikke anbefales.... Vandet i springvandet vil nok være en anelse surt
- og der er brugt kobber i mange springvand.

Reaktion:

5Cu(s) + 2MnO4- + 16H+ -> 5Cu^2+ + 2Mn^2+ + 8H20

hvilket ødelægger springvandet - og giver et STORT erstatningskrav.... Men det
ser sikkert flot ud!

--
Sune

--
Posted from pc107111.stofanet.dk [212.10.39.111]

Fra : karamel

Dato : 25-12-01 04:24

Sleeper wrote:

> [...]
>
> Dette er jo kemi, så hvis nogen har kendskab eller bare kan det der. Så sig
> endelig frem. Der er ik noget bedre end at skabe en illusion :)

Ud over metoden med permanganat, som du allerede har fået at vide, kan du
blande kaliumchlorat (i pulver) og almindelig sukker (ca. lige dele). Derefter
hælder du nogle dråber konc. svovlsyre over blandingen, og der skulle komme en
livlig flamme i løbet af få sekunder.

Mvh
Karamel

Fra : Sleeper

Dato : 25-12-01 11:28

> [...]
Derefter
> hælder du nogle dråber konc. svovlsyre over blandingen, og der skulle

Takker for forslagene. Men det var ik lige det jeg skulle bruge, en kvalm
lugt er ik lige det der skal til når stemningen skal i top. For slet ikke at
snakke om at lege med svovlsyre. Hvis det bare havde været mig der skulle
lege ville foreslagene være fede.
Som nogle måske har gættet, så skal det gerne bruges til et
spejder-arrangement med børn og unge omkring ilden. Derfor går de nævnte
metoder desværre ikke an :(

Men hvis i skulle komme på nogle flere må i meget gerne poste dem. Hvis jeg
ik kan bruge dem denne gang, så kommer der jo nok en anden gang :)

MVH
Jacob Nielsen

Fra : Anders Lund

Dato : 25-12-01 15:55

Sleeper <tjiptjap@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c2854a0$0$89068$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Takker for forslagene. Men det var ik lige det jeg skulle bruge, en kvalm
> lugt er ik lige det der skal til når stemningen skal i top.
Jeg har selv brugt metoden til spejder arrengementer, og har aldrig oplevet
en kvalmeneluft! Forresten kan KMnO4 og glycerin købes i matas.

Mvh
Anders Lund

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-12-01 17:14

In an article of 25 Dec 2001 Sleeper wrote:

> [...]
> Som nogle måske har gættet, så skal det gerne bruges til et
> spejder-arrangement med børn og unge omkring ilden. Derfor går de nævnte

Spørgsmålet er, om du ikke skal gribe det an på en helt anden måde. Nemlig
glemme alt om at hælde diverse kemikalier på bålet, som så bevirker, at
bålet tændes.

Hæld noget ikke-fordampelig, brandbær væske på bålet, anbring en tændsats i
bålet, og så er du klar. Du laver din lille dans omkring bålet, fremstammer
dine latinske gloser og drysser lidt sand/mel/peber/sukker/bussemænd på
bålet -- i samme øjeblik sætter din makker strøm til tændsatsen og ...

Det skal selvfølgelig forberedes. Tændsatsen skal anbringes i bålet, uden
at børnene ser det. Ligeledes skal trækkes en ledning, så den ikke er
synlig. Men alt dette kan sikkert snildt klares.

Der var en tråd om netop dette i dk.fritid.spejder for at par måneder
siden. Om ikke andet vil Google kunne være din ven i den henseende.

--
Uffe Holst

Fra : Sleeper

Dato : 26-12-01 00:23

Uffe Holst wrote:
> [...]
>

>Der var en tråd om netop dette i dk.fritid.spejder for at par måneder
>siden. Om ikke andet vil Google kunne være din ven i den henseende.

Det er selvfølgelig en mulighed, det kan ikke være sandt det ikke kan gøres
på den rigtige måde. Hvis jeg ville til at bruge tændsatser og andet
legetøj, var jeg i hæren. Spejder og militær skal så vidt muligt holdes
adskilt, dette er dog en anden diskusion som jeg ikke vil føre her.

Jeg vil bruge fysik/kemi så langt som overhovedet muligt, det skaber en
bedre illusion og kan være lærerig for de deltagene (store som små).
Tændsatser og petroleun er ikke noget jeg på nogen måde vil gøre brug i
denne sammehæng. Jeg skal ikke lege med C4 og spænge kampvogne i luften.

Derfor vil jeg stadig hører hvis nogle nye skulle være kommet til eller bare
nogen der er kommet på en løsning. Det ka ik være rigtigt at jeg kan
opstille et problem med så få krav, der ik kan løses. Jeg har da selv brudt
mit hovedet på dette problem, og tænkt flere ting igennem

Jeg fulgte oxo tråden i dk.fritid.spejder med stor spænding, i håb om at der
var en løsning der. Jeg skulle gerne bruge dette her i foråret, hvor det
stadig er mørkt om aftenen. Nu vi nærmer os foråret rettede jeg spørgsmålet
videre til, hva jeg troede, var et mere kvalificeret forum. Da er oxo kommet
nogle bud, og det kan være jeg skal kigge nærmere på et af dem. Hvis
nedenstående er sandt.

>Anders Lund wrote:
>Jeg har selv brugt metoden til spejder arrengementer, og har aldrig oplevet
>en kvalmeneluft! Forresten kan KMnO4 og glycerin købes i matas.

Håber det var en forklaring på min henvendelse i dette forum, og
forhåbentlig fået nogle skabsgenier og bare naturtalenter's hoveder til at
snurre lidt hurtigre. Forhåbentlig finder jeg en løsning, men det ville
absolut ikke gøre noget med et bidrag* hertil :)

MVH
Jacob Nielsen

*ikke i form af midler, men af metoder.

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-12-01 02:41

In an article of 26 Dec 2001 Sleeper wrote:

> [...]
> legetøj, var jeg i hæren. Spejder og militær skal så vidt muligt holdes
> adskilt, dette er dog en anden diskusion som jeg ikke vil føre her.

Hvis du ikke vil have tændsatser, hvorfor vil du så overhovedet have kemi?
Hvad med bare at tage to pinde og gnide dem mod hinanden på den gode
gamle spejdermaner. Okay, børnene bliver nok hurtigt trætte af at vente
på at bålet skal komme igang.

> [...]
> videre til, hva jeg troede, var et mere kvalificeret forum. Da er oxo kommet
> nogle bud, og det kan være jeg skal kigge nærmere på et af dem.

Der er nu ikke fremkommet meget at interesse her i forhold til i
dk.fritid.spejder.

Men danske nyhedsgrupper er sjældent kvalificerede fora. Der er for mange
idioter til stede, hvilket gør, at de virkelige eksperterne desværre oftest
ikke gider beskæftige sig med nyhedsgrupperne.

> Hvis nedenstående er sandt.

Ja, men det lyder ikke til, at det kan benyttes på din ønskede måde.
Glycerin/kaliumpermanganatfremgangsmåden blev også nævnt i
dk.fritid.spejder i sin tid. Det lyder ikke som om du blot kan drysse
lidt kaliumpermanganat over bålet og så være sikker på succes (og
kaliumpermanganat er måske heller ikke det bedste at have i hænderne).

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig forstår din uvilje mod at benytte
tændsatser, eftersom du jo med dette simple middel kan opnå den ønskede
effekt.

--
Uffe Holst

Fra : Sleeper

Dato : 27-12-01 01:09

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message

> [...]
>Hvad med bare at tage to pinde og gnide dem mod hinanden på den gode
>gamle spejdermaner. Okay, børnene bliver nok hurtigt trætte af at vente

Der er stor forskel på at bruge tændsatser og kemi, selv om tændsatser oxo
bare er en blanding af fysik og kemi. Men da jeg selv holder af Naturfag,
som det hedder nu om dage, så synes jeg det ville være bedst både for mig og
for publikum/deltagere, at det var "ægte magi". Viden og ikke snyderi, som
jeg vil betegne tændsatser.
Og det med pindene, tjaa, jeg kan ik se det magiske idet. Og jeg tror slet
ikke nogle unger, ville se det magiske efter de har skulle siddet og vente
½time på lidt ild. Jeg går ud fra dette punkt var ment i mangel af bedre.

>Der er nu ikke fremkommet meget at interesse her i forhold til i
>dk.fritid.spejder.

Forskellen på hva der er fremkommet herinde og i dk.fritid.spejder, er kun
lidt kemi om hvilke salte man kan kaste på bålet med derefter følgende
farveskift. Så nej, der har ikke været det store resultat af at føre det
over i dk.videnskab. Men der var kun en måde at finde ud af det på, og det
var at prøve.

>Men danske nyhedsgrupper er sjældent kvalificerede fora. Der er for mange
>idioter til stede, hvilket gør, at de virkelige eksperterne desværre oftest
>ikke gider beskæftige sig med nyhedsgrupperne.

Trist men sikkert rigtigt, såfremt du ikke hentyder til at mit spørgsmål er
stillet af en idiot.

> [...]
>lidt kaliumpermanganat over bålet og så være sikker på succes (og
>kaliumpermanganat er måske heller ikke det bedste at have i hænderne).

Nej, det var absolut ikke hva jeg havde håbet på. Jeg har oxo været inde og
genopfriske hvorn man omgås disse stoffer.
Men erfaringen jeg ville få fra denne medtode, kunne måske bruges en anden
gang hvor det ville passe bedre.

>Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig forstår din uvilje mod at benytte
>tændsatser, eftersom du jo med dette simple middel kan opnå den ønskede
>effekt.

Nej det kan jeg høre, men jeg har mine grunde/overbevisninger og de siger
det er forkert. Hvis man ikke lytter til sine egne holdninger, kan man intet
lære.

Fra : Mads Jungersen

Dato : 28-12-01 00:43

Når men hvis man bruger sine øjne og en hurtig søgning på nettet kan al
informationen findes... Her er to links... som du også kan finde inde på
Kemishow.dk... Hvilket altid er et godt sted at starte når man ønsker en
kemisk/fysisk effekt...

http://www.globalserve.net/~codyak/campfire/magicfire9.htm
http://www.isd.net/stobin/campfire/Campfires/fires.html

I den sidste af linkene er det afsnittet om "Chemical Igniters" der virker
mest lovende...

Jeg håber det løste dine problemer.

Den Unge Kandidat Jungersen

Fra : Mads Jungersen

Dato : 28-12-01 02:49

Eller måske er det i virkeligheden den her du ønsker...

Crush 1 teaspoon of iodine crystals to a very fine powder, then mix with 2
teaspoons of powdered aluminum. It is critical that this mixture remains
absolutely dry.

Place this mixture in the fire lay on a piece of plywood, forming a volcano
shaped mound. When the participants are gathered around the campfire, ask if
anyone has a canteen of water in case the fire gets "out of hand" (you may
want to set this up beforehand). Pat your pockets as if looking for matches,
but finding none, ask to borrow some water. Sprinkle it on the fire lay (
ensure a few drops hit the iodine/aluminum mixture) and you will be greeted
by billowing purple smoke, followed by deep red flames. Someone is bound to
ask "OK, so how do you put it out?" Simply tell them you'll throw matches on
it!

Note: The powdered iodine "evaporates" very quickly. As a result this
mixture must be used within about 10 minutes of preparation.

Du kan jo evt. overveje først at lave nogle farve forvandlinger med
vandet... Måske få det til at ryge med lidt tør is hm... Der er så mange
spændende muligheder her...

Fra : Sleeper

Dato : 31-12-01 12:40

hehe, Det lyder til at skulle afprøves. Det lyder ihvertfald some om det
kan klare job'et :)

Fra : Mads Jungersen

Dato : 01-01-02 21:45

"Sleeper" <tjiptjap@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hehe, Det lyder til at skulle afprøves. Det lyder ihvertfald some om det
> kan klare job'et :)

Jeg har aldrig selv benyttet denne form for kemisk tænding... Det ville være
rart hvis du evt. kunne skrive noget om dine erfaringer med den, når du har
udført stundet *S*. Held&Lykke med det.

Fra : Anders Lund

Dato : 01-01-02 23:19

Mads Jungersen <Jungersen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a0t71g$6es$1@sunsite.dk...

Hvad er "iodine crystals " ?
Mvh
Anders Lund

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-01-02 01:40

Scripsit "Anders Lund" <anders@itnews.dk>

> Hvad er "iodine crystals " ?

Krystaller af grundstoffet jod (som hedder iodine på engelsk).
Rent jod er opbygget af I2-molekyler; de danner violette
krystaller som smelter ved 113 grader C men har en tendens
til at sublimere væk allerede ved stuetemperatur (derfor skal
blandingen bruges forholdsvis hurtigt efter man har knust dem).

--
Henning Makholm "*Tak* for de ord. *Nu* vinker nobelprisen forude."

Fra : Ejner Lund

Dato : 03-01-02 05:16

Hmmm, ja men det største problem er veæ at skaffe rent jod?

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 28-12-01 00:32

Prøv følgende adresse:
http://skyscraper.fortunecity.com/andreessen/804/stuff/stuff.htm

Download "kogebogen", og find så ud af hvad du kan bruge... feks. thermit
(lille mængde), med en tændsats bestående af en lille hætte med glycerin og
kaliumpermanganat som kastes i dennes retning (kemisk tændsats), eventuelt
kombineret med en accellerator. (noget som udvikler store mænger ilt ved
forbrænding)

Den klalme duft kommer formodentligt fra glycerinen, som forbrændes......

Kaliumpermanganaten antænder glycerinen, som antænder ..... der kan antænde
thermiten, som helt sikkert kan antænde bålet, spørgsmålet er så hastighed
og sikkerhed, men det må du jo så eksperimentere dig til.

Best regards....

Bo