Spm vedr. ZoneAlarm
Fra : Finn I

Dato : 23-12-01 12:00

Hej

Min zonealarm har følgende alarm:

The firewall has blocked Internet access to 194.239.134.83 (DNS) from your
computer.

Hvorfor gør den det? (Det er adressen på min DNS server).

Umiddelbart syntes jeg ikke der er noget galt jeg forstår bare ikke hvorfor
den blokker til min DNS

Mvh
Finn

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-12-01 13:06

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_net

> Umiddelbart syntes jeg ikke der er noget galt jeg forstår bare ikke hvorfor
> den blokker til min DNS

*Hvad* blokkerer den til din DNS?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Finn I

Dato : 23-12-01 13:28

> http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_net
Tak - men jeg kender den godt...

> *Hvad* blokkerer den til din DNS?
Øhee ja det er det jeg ikke ved. Men som jeg ser det blokere den for
internetadgang til min DNS server (hos tdc). Er det forkert forstået?

Mvh
Finn

Fra : Alex Holst

Dato : 23-12-01 15:09

Finn I <f.ix@iname.com> wrote:
> your

> Tak - men jeg kender den godt...

Helt serioest -- hvilken del forstaar du ikke? Jeg ved ikke hvordan jeg kan
forklare det bedre. Tror du OSS'en tager pis paa dig og kun indeholder
vroevl?

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-12-01 21:58

Alex Holst <a@area51.dk> wrote:

>Helt serioest -- hvilken del forstaar du ikke? Jeg ved ikke hvordan jeg kan
>forklare det bedre. Tror du OSS'en tager pis paa dig og kun indeholder
>vroevl?

Tja, det omtalte link til OSS'en indeholder faktisk ikke ret meget,
der har relevans for mandens spørgsmål:

Linket handler om, hvad man skal stille op med pakker, der kommer
_udefra_.

Mandens spørgsmål handler om, hvorfor hans firewall blokerer for
pakker, der kommer _indefra_.

Det er egentlig en særskilt problematik, som godt kunne fortjene et
afsnit i OSS'en. Dels fordi der kan være en grad af fornuft i at få
spærret for udadgående trafik, man ikke har godkendt, dels fordi nogle
mennesker (ikke Finn I.) tror, at alle meddelelser fra deres firewall
handler om trafik udefra.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Alex Holst

Dato : 24-12-01 15:46

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:
> Mandens spørgsmål handler om, hvorfor hans firewall blokerer for
> pakker, der kommer _indefra_.
>
> Det er egentlig en særskilt problematik, som godt kunne fortjene et
> afsnit i OSS'en.

Jeg synes der er andre afsnit som heller ikke er faerdige, men som er
vigtigere end styring af udgaaende trafik med en personlig firewall. Jeg
forsoeger at ramme proaktive holdninger i OSS'en, ikke reaktive. Jeg har
mest lyst til at udvide et af afsnittene om personlige firewalls til at
forklare "alle" muligheder i en personlig firewall og ditto begraesninger.
Det betyder vi undgaar at diskussionerne koerer i ring.

Jeg laver ikke saa meget over de naeste par dage, saa maaske jeg faar
lejlighed til at udvide disse afsnit.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-12-01 18:54

On Sun, 23 Dec 2001 13:27:49 +0100, "Finn I" <f.ix@iname.com>
wrote:

> Øhee ja det er det jeg ikke ved. Men som jeg ser det blokere den for
> internetadgang til min DNS server (hos tdc). Er det forkert forstået?

Jeg savner source og destination portnumre og havde forventet at
få at vide, hvilket program der udførte handlingen.

Hvis dit firewall-program ikke er i stand til at give dig detal-
jeret information om hvad den lukker af for, og den vælger at
logge den slags udetaljeret vrøvl, så afinstallér skramlet.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-12-01 20:53

>Øhee ja det er det jeg ikke ved. Men som jeg ser det blokere den for
>internetadgang til min DNS server (hos tdc). Er det forkert forstået?

Man kan spørge på en anden måde: Kan du bruge firewallens
informationer til noget? Ja eller nej?

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender: