overtro
Fra : Finn A. Hansen

Dato : 23-12-01 07:33

Hej

Kender nogen i gruppen til den overtro, at heste ikke må komme på fold
juledag og langfredag?
Vi har diskuteret det i vores rideklub, og flere mener, at det er sådan, men
jeg har ikke kunnet finde det omtalt i de mange bøger, som findes om
overtro. Det passer selvfølgelig godt ind i tankerne om julefreden, hvor man
skulle lave så lidt som muligt.

Glædelig jul fra
Elisabeth Bennetsen på Fyn

Fra : MM

Dato : 23-12-01 08:46

> [...]
> jeg har ikke kunnet finde det omtalt i de mange bøger, som findes om
> overtro. Det passer selvfølgelig godt ind i tankerne om julefreden, hvor

Jeg kender ikke den overtro, og har altid haft mine heste på fold de to
dage...Men der skal da nok være noget om snakken...

> Glædelig jul fra
> Elisabeth Bennetsen på Fyn

Tark, og glædelig jul til dig også

Venlig hilsen MM

Fra : alice_trauelsen

Dato : 23-12-01 09:29

"Finn A. Hansen" skrev d. 23-12-01 07:33 dette indlæg :
> [...]
> jeg har ikke kunnet finde det omtalt i de mange bøger, som findes om
> overtro. Det passer selvfølgelig godt ind i tankerne om julefreden,

Jo, jeg kender godt nok den overtro, jeg ved ikke hvor den kommer fra,
men man siger at hvis man juledag og langfredag tager hestene ud af
stalden, vil det beyde sygdom eller død i stalden indenfor det næste år.
Et år havde vi også en naboe heste til at stå i vores stald, hun troede
ikke på overtro og tog hestene ud juledag. I foråret blev ind af vores
heste syg og døde. Overtro, ja men et er sikkert vores heste bliver i
stalden juledag.

Mange julehilsner og wrinsk
Alice>

http://www.kandu.dk/

Fra : Birgitte

Dato : 23-12-01 11:25

"alice_trauelsen" <alice_trauelsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Alice>

> http://www.kandu.dk/
> Jeg mener der findes en bog om overtro, udelukkende omhandlene div.
dyr.f.eks noget om 3 krager - ulykke osv. Den er vist engelsk.
Kender i den om julenat kl. 12.00 hvor dyrene kan tale sammen - og med os
........... jeg har tit tænkt på det når jeg går i stalden med æbler julenat
.......... men ak !
god jul ............BirgitteW

Fra : MM

Dato : 23-12-01 17:37

> [...]
> ikke på overtro og tog hestene ud juledag. I foråret blev ind af vores
> heste syg og døde. Overtro, ja men et er sikkert vores heste bliver i

Det eneste der døde i vores stald det forgangne år, var en kattekilling der
faldt ned fra loftet lige efter at den var født...Og som sagt var vores
heste jo altså ude sidste år på juledag...Men nu ved jeg da ikke om jeg tør
mere, for nu er jeg jo bekendt med overtroen...På den anden side, er det da
næsten synd at de skal stå inde i dette pragtfulde vejr

--
glade dejlige jul til dig*<
Venlig hilsen MM

Fra : Iben Holst

Dato : 24-12-01 12:06

>Men nu ved jeg da ikke om jeg tør mere, for nu er jeg jo bekendt med
>overtroen...På den anden side, er det da næsten synd at de skal stå inde >i
dette pragtfulde vejr

Ja jeg blev da næsten også helt bekymret, men jeg har nu lukket mine ud
alligevel.
Der er næsten ikke noget så godt som sne til at rense både deres pels og
hove godt igennem.
I går var det for koldt til at lade den store gå uden dækken, men i dag kan
hun så få lov til at være en rigtig hest og få rullet sig godt I sneen trods
tøvejret er over os !

GLÆDELIG JUL !!!

Iben )

Fra : Cowgirl Chris of Nor~

Dato : 24-12-01 02:25

Tull og tøys!
Ingen av mine hester har dødd noengang! Og ikke har de vært syke heller!
Slipp dem ut!

Line.

Fra : Pia

Dato : 24-12-01 13:34

jeg kender da en, som ikke vil lade hestene arbejde d. 25. fordi det bringer
uheld. Men jeg ved godt, hvor træls de ville have det i den lille kasse et
helt døgn, den lille rabarber ville da være gået ud af sit gode skind dagen
efter... Så på fold kommer de heldigvis, og det gør de fleste nok trods alt,
og uden problemer!

:Pia

Fra : Steen Gavnbo Nielsen

Dato : 25-12-01 23:47

hej alle sammen
jeg har fået fortalt de er hedensk overtro der er flyttet fra solhverv til
juledag, og hvis hestene kommer ud tager de onde onder med ind i stalden,
som så hersker i et år. det kan undgå hvis hestene træder over en kniv når
de går ind.

glædelig jul og godt nytår alle sammen

mvh. steen

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 29-12-01 15:58

Tak for de mange svar. Det er nu ikke, fordi jeg selv tror så meget på det,
men jeg har hørt flere sige det, og deres heste skulle ihvertfald ikke ud de
to dage. Den med dyrene der kan tale juelnat, har jeg selv gransket i til
vores klubblad, og den historie er ret sød.
Man må ikke komme i stalden selve julenat, for klokken 12 rejser dyrene sig
og taler sammen. Den evne har de haft lige siden, Jesus blev født i en stald
kun omgivet af dyr. En dumdristig karl gemte sig engang i en stald for at
høre, hvad dyrene snakkede om - men næste morgen var han selv blevet stum
som straf for at have brudt reglen.
Iøvrigt findes der utrolig meget overtro forbundet med heste. Det viser,
hvor vigtig netop det dyr har været for os mennesker. F.eks. er det en
rigtig god ide at fodre sine heste med stjålen kål nytårsnat. Så bliver den
sund og rask hele næste år. Så bare afsted til kålmarkerne alle hesteejere!

Godt nytår fra Victor og
Fisters mor