FreeBSD 4,4 & Dump ->dscheck: negative b_b~
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-12-01 23:52

Hej!
Jeg er stødt ind i et underligt problem med en BSD 4,4 box jeg ikke helt
hvordan dælen jeg skal gribe an :/
Der er forsøg at søge både på google og freebsd's mail arkiv men der kunne
jeg kun finde nogen der havde oplevet nogenlunde de samme symptomer men
ingen løsning/afklaring på det.
Mit problem er at jeg ville tage en hel backup af min maskine overpå tape,
så jeg ville starte dump (det virkede fint i 4,3 så jeg skulle lige prøve at
instalere bsd 4,4 for at se om det også fungerede helt perfekt her) så
begynder mine problemer. Idet dump starter kommer /kernel: dscheck: negative
b_blkno -1000450436 x meget frem på min console?!
Af hvad jeg kan tyde så er det næppe godt, men hvad gør jeg ved det?, jeg
tænkte det måske kunne være mit box der var særdeles broken så jeg prøvede
at smide det hele ind fra scratch men den samme fejl. Når jeg kører en fsck
så skriver den noget med bad superblock?! (jeg prøvede lige på en anden bsd
4,4 jeg har instaleret for nyligt der kører ganske glimragende den skriver
det samme hvis jeg laver en fsck /dev/adx ?)
Er der nogen der har et bud på hvad det lige er jeg har overset her?

/Dennis

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 23-12-01 00:56

Dennis Pedersen wrote:

[snip dump problem]

Det ser ud til at du er stødt ind i en bug. Jeg mener at dump havde en
del ændringer mellem 4.3 og 4.4. Hvis jeg var dig ville jeg prøve at
spørge på bsd-dk@bsd-dk.dk listen, hvor jeg ved der sidder en del
FreeBSD committere og andre guruer.
Det er muligt at buggen er fixet i 4.4-STABLE, har du prøvet at
opgradere? Ellers kunne du jo prøve at nedgradere dump til 4.3
versionen. Det er selvf. også muligt at buggen sidder et andet sted end
dump.

Held og lykke.

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 23-12-01 13:51

"Hroi Sigurdsson" <hroi@asdf.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det ser ud til at du er stødt ind i en bug. Jeg mener at dump havde en
> del ændringer mellem 4.3 og 4.4. Hvis jeg var dig ville jeg prøve at

Det vil jeg ige prøve så...

> [...]
> opgradere? Ellers kunne du jo prøve at nedgradere dump til 4.3
> versionen. Det er selvf. også muligt at buggen sidder et andet sted end

Det har jeg ikke, men det tyder da nok på jeg kommer til at kæmpe lidt med
at få opgraderet :)

/Dennis