Athlon XP og DDR problemer på ECS K7S5A
Fra : Mikael Østergaard Je~

Dato : 21-12-01 23:48

Jeg har lige samlet en computer som har (skulle have haft) følgende
sammensætning:

ECS K7S5A bundkort http://www.ecs.com.tw/products/k7s5a.htm
AMD Athlon XP 1700+ cpu
1 x 256 mb DDR ram
Geeforce grafikkort

Men når jeg tænder for den sker der absolut ingenting. Jeg har så
en Athlon 900 MHz og 128 mb PC 133 ram. Sætter jeg det i
maskinen kører den bare perfekt.
Jeg har også prøvet med minimumskonfiguration, men den vil bare
ikke.
Kabinettet er et Aopen HQ08 med 300W strømforsyning, så det
burde vel ikke være der problemet ligger ?

Ifølge producenten burde bundkortet understøtte både DDR ram
og XP cpu´er

Nogle der ved hvad der kan være galt ? Begge dele kan da vel for
pokker ikke være futtet af ??

-------------------------------------
MVH
Mikael
mj@city.dk

Fra : Bear

Dato : 22-12-01 11:48

Hvad med at prøve din 900 og DDR modulet eller din XP og SD modulet?

Bear
ICQ: 2745075

Fra : Jean Pierre

Dato : 22-12-01 13:30

Hvilken rev. af boardet er det? Det kan du se på et lille klistermærke med
et enkelt tal som sidder nede ved at af PCI slotsne.
Hvis det er alt under Rev. 4 understøtter det ikke XP CPU'erne.
Hvis det er Rev. 4 eller mere så prøv at skift dine ram ud.

--
MVH Jean Pierre

Fra : Jean Pierre

Dato : 22-12-01 13:53

Forresten prøv at opdater BIOS på boardet. Den nye BIOS til boardet
understøtter op til XP 2000+. Det kan være fordi BIOS'en ikke understøtter
CPU'en.

--
MVH Jean Pierre

Fra : Mikael Østergaard Je~

Dato : 22-12-01 19:12

Jeg har prøvet min 900 og DDR modulet og min XP og SD modulet, men
det hjælper ikke. Jeg har også prøvet at opdatere bios, men der kommer
en meddelse ERROR 2 - FILE DOES NOT EXIST når jeg læser programmet
til at opdatere ind.
Ved PCI soklen sidder der et lille klistermærke hvor der står 4* jeg regner
med
at det betyder Rev.4 ?

-------------------------------------
MVH
Mikael

Fra : Mikael Østergaard Je~

Dato : 22-12-01 20:06

Der kan man bare se !!

Jeg prøvede lige DDR rammene igen, og nu fandt den dem...men kun
de 128 mb, og det er jo en 256 mb klods ???

-------------------------------------
MVH
Mikael
mj@city.dk

Fra : Jean Pierre

Dato : 22-12-01 22:16

OK når du skal opdaterer BIOS så går du ud i ren dos og skriver eks.
AMINF329.exe 011121.rom

Hvis du bruger Win 2k eller XP skal du have dig en bootdisk.
www.bootdisk.com
til at komme derud. Så få lavet dig sådan en disk, og smid de 2 filer til
BIOS opdateringen (BIOS flasheren og selve BIOS filen) på samme diskette
eller en anden.

Grunden til du får ERROR 2 file does not exist er fordi du glemmer at skrive
navnet på den .rom fil som skal lægges ind som BIOS.
Jeg sidder selv med Rev. 4 og en XP 1500+ det kører kanon, og jeg ved
boardet også kan kører 1800+.

--
MVH Jean Pierre

Fra : Mikael Østergaard Je~

Dato : 22-12-01 23:21

Det hjalp på opdateringen af bios, den har nu nyeste version.
Men den vil stadig ikke kendes ved cpu´en.

Jeg har undersøgt den med Sisoft Sandra som skriver følgende:

System Mainboard
Manufactor ECS
MP Support No
Model K7S5A
Version 1.0
Serial Number 00000000

Ifølge http://www.ecs.com.tw/support/faq/table-k7.htm kan PCB version
1.0/1.0A ikke køre med Athlon XP processorer, det er kun PCB version 1.1.
Kan det være der fejlen ligger, eller er jeg helt galt på den ?

Foreløbig tak for din hjælp !!

-------------------------------------

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-12-01 12:00

> [...]
> 1.0/1.0A ikke køre med Athlon XP processorer, det er kun PCB version 1.1.
> Kan det være der fejlen ligger, eller er jeg helt galt på den ?

Nogle boards har problemer med "cold start" prøv at trykke på
reset-knappen, - nogle trykker på både power og reset og holder reset i fem
sekunder, det virker hver gang.

Iflg AMD er k7s5a rev. 3 godkendt til XP. På de hundreder af indlæg på
Ocworkbench, og af testeren Mr. Athlon, kan man se, at de bundkort der har
problemer med T-bird, især version 4 og 5 og rev. 4 bundkort, at de altid
kører bedre og tit helt OK med Athlon XP.

På ecs siden står der mærkeligt nok også at pcb 1.0/1.0A kan køre med
Palomino 1.2G, men ikke med XP. Mange 1.0 bundkort kommer nu med XP mærket
på. Så der er modstridende info, om disse ting.

mvh K L