Pludselig overgang...
Fra : Christer Østergaard

Dato : 21-12-01 22:53

Hej alle!

Jeg håber nogen derude kan hjælpe mig med et problem.

Jeg sidder her med min forholdsvist nye computer. Den indeholder en ret stor
processor og masser af ram, for jeg skal videoredigere på den.

Lige pludselig, fra dag til anden, er det som om der er kommet "overgang" i
systemet. Men før jeg kan fortælle om symptomerne, vil jeg live beskrive mit
setup:

PC -> (FireWire) -> Camera ->(A/V)-> Video ->(Coax antenne kabel)-> TV

Ret simpelt, og ikke rocket science... derfor forekommer mig det lidt
underligt, at udslag, der ligner overgang i PC'en, pludselig begynder at
vise sig. Fænomenet er helt nøjagtigt vandrette striber (farveforskelle) på
TV'et, samt en ekstra brummen i lyden på TV'et. Det skal siges, at når jeg
trækker strømkablet ud af PC'en, og sætter det i igen og tænder på ny, tager
det lidt tid at bygge striberne og brummelyden op ... som om overgangen
bygger sig op på PC'en.

Her er hvad jeg har konkluderet:
1. Når PC'en er slukket men strømkablet sidder i, forekommer det også.
2. Det er ikke motherboardet som sådan derer overgang i... selv efter jeg
har trukket samtlige kabler ud af motherboardet, forekommer det stadig.
3. Fænomenet forekommer også når alle andre unødvendige kabler er trukket ud
af PC'en (skæm osv.)
4. Fænomenet KAN have noget med at gøre, at jeg for to uger siden trak et
netkort ud (dog efter alle kunstens regler), men det KAN også godt være, at
jeg blot ikke har opdaget fænomenet før nu selv om det altid har været der.
5. Fænomenet kan måske også være som følge af et rearrengement af de kabler
og stikdåser, som er tilknyttet. Men det er kun gisning...

Nu spørger jeg jer hardwarekyndige derude, om i kan komme med gode forslag
eller trin til hvad jeg skal gøre. Helst en pragmatisk gennemgang, for
løsning af lige præcis denne slags problematik er jeg helt ny over for.

På forhånd tak - håber på snartligt svar, for jeg er ved at blive
bare-nu-ikke-mit-HW-tager-skade-noid!

Mvh.
Christer

Fra : Ronni Kristensen

Dato : 21-12-01 22:58

Prøv at vende netstikket på din pc, det kan lyde mærkelig, men det kan godt
være det, eller prøv at sætte jord til.
Mvh Ronni

Fra : Christer Østergaard

Dato : 21-12-01 23:11

[Hov... den røg vidst direkte til Ronnu... sorry 'bout dat]

Hej!

Tak for det hurtige svar...

Jeg har prøvet med/uden netkort og med/uden netkabel... (hvilket vel er hvad
skulle være nok til at udelukke netkablet?)

Nu bor jeg i en lejlighed, hvor der ikke umiddelbart er jord. Nogen forslag?

Mvh.
Christer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-01 23:18

"Christer Østergaard" <winterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu bor jeg i en lejlighed, hvor der ikke umiddelbart er jord. Nogen
forslag?

Du har kabel tv så...?

Udlign din PC, til antenne kables skærm.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-01 08:31

On Fri, 21 Dec 2001 23:18:28 +0100,
Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:
> "Christer Østergaard" <winterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> forslag?
>
> Du har kabel tv så...?
>
> Udlign din PC, til antenne kables skærm.

Jeg har Stofanet. Og de har RET STOR spændingsforskel mellem
skærm og 0 på min stikkontakt. Det giver et ordentligt dask
over fingrene. Jeg mener også der er forskel til min radiator.

Har overvejet at ringe til dem.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 09:36

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 21 Dec 2001 23:18:28 +0100,

> Har overvejet at ringe til dem.

Heh, det er ikke stofanet den er gal med. Antennekabler er skærmet for at
undgå støj. Skærmen plejer attid at være jordet, for at fjerne støjen....
Men da din com din computer har en spænding st¨ående på kabinettet.. Og
antennekablet er jordet, og har portionale omkring 0. Så er der klart en
spændingsforskel.

Fra : Christer Østergaard

Dato : 21-12-01 23:23

Ronni svarede (hurtigt, tak for det) via mail... han skrev:
Hej igen
Du kunne prøve at sætte en ledning fra computeren til en radiator (hvis du
har sådan en) Men det er jo ikke sikkert det er i computeren fejlen ligger.
Mvh Ronni

Læg mærke til sidste sætning... jeg vender min interesse imod andre kabler i
setupet... og jo, fejlen var faktisk UDEN for det skitserede setup... Jeg
har nemlig, siden jeg satte computer, cam og video sammen, købt
antennekabel, der nu løber imellem video og antennestik ... og da jeg tog
stikket ud af min video, blev der dødstille. Bravo! :) Det blev jul
alligevel...

Men hvad kan jeg så konkludere... at der er for meget power på
antennesignalerne? Og hvad gør jeg ved det?

Christer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-01 23:27

> Men hvad kan jeg så konkludere... at der er for meget power på
> antennesignalerne? Og hvad gør jeg ved det?

Læs hvad jeg har skrevet, og du vil få svaret......

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-01 23:29

"Christer Østergaard" <winterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ronni svarede (hurtigt, tak for det) via mail... han skrev:

(klip)

Ja, han er ganske kær.... Men kun over for dig,,, for det er en ustik at
svare på news-indlæg over mail. hvis det kan have en interresse for alle
parter. Det er det news er bygget op omkring. At det er en forrum for alle,
der udvæksler erfaringer, og taler om problemerne.....

Lidt OT,,, men ville lige nævne det...

Fra : Christer Østergaard

Dato : 21-12-01 23:38

Fejlen var hos mig... det var mig, som oprindeligt kom til at lave reply i
stedet for reply-group... derfor klippede jeg også hans svar ind (som
egentlig er brud på god e-mail skik hvis man ikke sprøger først, men mon
ikke han bærer over med mig?) :)

Christer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-01 23:47

> [...]

> antennekabel, der nu løber imellem video og antennestik ... og da jeg tog
> stikket ud af min video, blev der dødstille. Bravo! :) Det blev jul

Jeg kom lige til at tænke på,.....

Hvordan har du strikket det sammen? Har antennesignalet fra video´en
forbindelse ud til dine antennestik??

For så er det da vist et problem for de andre beboere..... Så kan de jo
sidde og se dine privater videooptagelser,,, ...

Fra : Christer Østergaard

Dato : 22-12-01 01:02

Nej nej, der stopper det sjove dog ... det er bare tv ind, fordi videoen
også bruges til at optage på fra kabel, ganske som normalt... så der skulle
ikke være nogen huller...

Christer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-01 23:17

"Christer Østergaard" <winterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle!

Hej

> Jeg håber nogen derude kan hjælpe mig med et problem.

Man kan da prøve

> Jeg sidder her med min forholdsvist nye computer. Den indeholder en ret
stor
> processor og masser af ram, for jeg skal videoredigere på den.

Uinterresant

> [...]
mit
> setup:
>
> PC -> (FireWire) -> Camera ->(A/V)-> Video ->(Coax antenne kabel)-> TV

Ok, den her setup kan jeg så ikke lige forstå.

Er det ikke Cameraet, der er tilsluttet PC´en vha. Firewire.... Hvor der så
er kabel fra grafikkort/DV kort til videoen. Som så har forbindelse til
fjernsynet?

Altså: ca: Camera -> firewire > PC/dv kort > phonekabel > video > coax >
fjernsyn ?

Og det er altså når du afspiller noget fra cameraet, eller fra PC´en at der
kommer dårligt billede?

>som om overgangen
> bygger sig op på PC'en.

Ja, det er sikkert korrekt. En PC har altid en overgang.... Omkring 115 Volt
på kabinettet til en god JORD eller NUL. Og der går så en par milliampere,
hvis den for jordforbindelse. Derfor kan man få et godt knald over fingre,
hvis man rører computeren og radiator, samtidigt.

(klip)

> 5. Fænomenet kan måske også være som følge af et rearrengement af de
kabler
> og stikdåser, som er tilknyttet. Men det er kun gisning...

hvad har du lavet da?

Har du rodet med jordforbindelser?

> eller trin til hvad jeg skal gøre. Helst en pragmatisk gennemgang, for
> løsning af lige præcis denne slags problematik er jeg helt ny over for.

1. Prøv at tage alle kabler ud af computeren. dog ikke strømkablet
2. skaf dig et voltmeter
3. mål fra kabinettet, og ud til tv, video osv.....

Hvis der er omkring 100 volt mellem fjernsynet og computeren

Så vil et sige at din antenneforbindelse er jordet, på en eller anden måde.
(har du kabeltv?)

Og så da kabinettet har en positiv strømpol på kabinettet. Vil strømmen søge
mod den anden pol (jord) og der vil gå en strøm. Strømmen vil så gå igennem
dine audio/video kabler. Som ofte er meget ringe skærmet.

I første omgang. Udlign disse strømme. Ved at trække et stykke ledning 1,5
kvadrat eller ligende. Sæt den fast bag en skrue fx vha kabelsko. Og fast på
tv´et som har fobindelse til antennekablet´s skærm.

Nu går strømmen via kablet, og ikke dine audio/video kabler...

Det kan måske også tyde på at du har kabelTV, og samtidigt har en
Jordforbindelse på PC´en. Så vil der blive dannet sig en BRUM-sløjfe. Da der
er 2 jordelektroder...

Kan så i denne sitiation, ikke lige huske hvad man så kan gøre. Men en
ganske alvordeligt problem er der...

> På forhånd tak - håber på snartligt svar, for jeg er ved at blive
> bare-nu-ikke-mit-HW-tager-skade-noid!

Spørg måske i dk.teknik.el

Fra : Christer Østergaard

Dato : 21-12-01 23:36

> "Christer Østergaard" <winterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Man kan da prøve

Tak tak! :)

> Uinterresant

Mjoeh... ;)

> [...]

> fjernsynet?
> Altså: ca: Camera -> firewire > PC/dv kort > phonekabel > video > coax >

Narj, faktisk ikke... ignorer pilenes retning. Jeg har PC med firewire kort.
Fra det kort går en firewire ledning til cameraet, hvorigennem styresignaler
og DV-input/output til PC føres. På kameraet benyttes A/V udgangen til video
osv, så man har en tv monitor. Det er altså et rent firewire kort jeg har,
og det har A/V converter. Dertil benyttes kameraets indbyggede som forklaret
ovenfor.

> Og det er altså når du afspiller noget fra cameraet, eller fra PC´en at
der
> kommer dårligt billede?>

Det er når jeg afspiller BÅDE fra PC'en (som så bliver konverteret og ført
videre) eller når jeg afspillet noget på cam, hvor PC'en bare er passiv men
dog tilsluttet.

> [...]
> hvis den for jordforbindelse. Derfor kan man få et godt knald over fingre,
> hvis man rører computeren og radiator, samtidigt.

Wow... det var jeg ikke klar over...

> hvad har du lavet da?
> Har du rodet med jordforbindelser?

Næh, bare sat stikket i et andet sted... altså simpel flytning af stik...
ikke noget ud over det...

> [...]

igennem
> dine audio/video kabler. Som ofte er meget ringe skærmet.

Aha!

> [...]

> tv´et som har fobindelse til antennekablet´s skærm.
>
> Nu går strømmen via kablet, og ikke dine audio/video kabler...

Lyder meget plausibelt... især ud fra hvad jeg har fundet ud af da jeg trak
antennestikket ud. Hvad mener du med 1,5 kvadrat?

> Det kan måske også tyde på at du har kabelTV, og samtidigt har en
> Jordforbindelse på PC´en. Så vil der blive dannet sig en BRUM-sløjfe. Da
der
> er 2 jordelektroder...

Jeg har ikke jord, så ovenstående lyder så sandt som det kan være...

Jeg prøver din idé med at føre strømmen uden om alt det andet vha. et ekstra
kabel... mange tak for hjælpen!

Mvh
Christer

Fra : Christer Østergaard

Dato : 21-12-01 23:40

Jeg skrev
"Det er altså et rent firewire kort jeg har, og det har A/V converter. "

Der skulle stå:
Det er altså et rent firewire kort jeg har, og det har ikke A/V converter. "

Christer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-01 23:40

> Lyder meget plausibelt... især ud fra hvad jeg har fundet ud af da jeg
trak
> antennestikket ud. Hvad mener du med 1,5 kvadrat?

Snakker bare elektriker sprog... Men simpel som det er... så er det
tykkelsen på kablet.... Det er simplehen kvadratet.. hvis du klippe
ledningen over, og kigger ovenfra.... Så er kvadratet 1,5 mm^2

til sammenligning er lampeledning, forlænger ledninger osv. ofte 0,75 mm^2

> Jeg prøver din idé med at føre strømmen uden om alt det andet vha. et
ekstra
> kabel... mange tak for hjælpen!

Ja prøv det, det skulle gerne hjælpe.... Og gør aldrig det med at sætte
kablet over til radiator.... At udligne sine genstande,, kan aldrig forsagde
de store problemer...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 00:14

"Christer Østergaard" <winterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Volt
>
> Wow... det var jeg ikke klar over...

Men det er dog ikke farligt.... Da strømmen ikke er særlig stor... Mener det
er 2-3 milliampere der går hvis der er 115 Volt forbindelse... og det er der
jo heller ikke imellem computeren, dig og så radiatoren,,, måske 80 volt
eller ligende...

Man skal ivertfald ikke over de 30 milliAmpere, hvis strømmen går forbi
hjertet. (fra hånd til hånd fx)