Kald af ASP-funktioner fra ActiveX objekt,~
Fra : Jakob Munck

Dato : 21-12-01 19:59

Jeg har fundet en kalender lavet som ActiveX. Den virker kun i IE, men det
er også godt nok. Spørgsmålet er bare, hvordan jeg får denne kalender til at
fungere sammen med ASP-kode? Hvordan får jeg en klik på en af dagene til at
kalde en database eller åbne et formfelt, hvor jeg kan indskrive dagens
aktiviteter?

Her er ActiveX-koden:

<OBJECT id=Calendar1 height=192 width=288
classid=clsid:8E27C92B-1264-101C-8A2F-040224009C02>
<PARAM NAME="_Version" VALUE="524288">
<PARAM NAME="_ExtentX" VALUE="7620">
<PARAM NAME="_ExtentY" VALUE="5080">
<PARAM NAME="_StockProps" VALUE="1">
<PARAM NAME="BackColor" VALUE="-2147483633">
<PARAM NAME="Year" VALUE="2001">
<PARAM NAME="Month" VALUE="12">
<PARAM NAME="Day" VALUE="21">
<PARAM NAME="DayLength" VALUE="1">
<PARAM NAME="MonthLength" VALUE="2">
<PARAM NAME="DayFontColor" VALUE="0">
<PARAM NAME="FirstDay" VALUE="2">
<PARAM NAME="GridCellEffect" VALUE="1">
<PARAM NAME="GridFontColor" VALUE="10485760">
<PARAM NAME="GridLinesColor" VALUE="-2147483632">
<PARAM NAME="ShowDateSelectors" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowDays" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowHorizontalGrid" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowTitle" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowVerticalGrid" VALUE="-1">
<PARAM NAME="TitleFontColor" VALUE="10485760">
<PARAM NAME="ValueIsNull" VALUE="0"></OBJECT>

Hvor og hvordan indskriver jeg kald til de db-funktioner og forme jeg skal
bruge?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-12-01 00:34

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> kalde en database eller åbne et formfelt, hvor jeg kan indskrive dagens

Du hiver datoen udfra komponenten(vha. Javascript) og sender datoen med som
parameter til en asp side sådan her:

'-' Calendar1.Month + '-' Calendar1.Year;">Opret aktivitet</a>

På ASP siden viser du så formfeltet eller evt kan det vises nedenunder
kalenderen og også sendes med som parameter til ASP siden, ASP siden gemmer
så aktiviteten i databasen med de informationer der er i querystringen.
--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Jakob Munck

Dato : 22-12-01 11:14

Tak for dit svar.

1. Det undrer mig meget, at man skal anvende javascript til at kalde
funktioner i ActiveX, da sidstnævnte jo er et Microsoft-produkt. Har
Microsoft ikke selv kode, der får deres objekter til at kommunikere med ASP?

2. Du angiver denne kode:

> '-' Calendar1.Month + '-' Calendar1.Year;">Opret aktivitet</a>

Men det er jo et link for sig selv. Det skal vel være sådan, at når man
klikker på en dato på kalenderen - ikke på et selvstændigt link - kaldes
funtionen "opret aktivitet" der viser et formfelt under kalenderen. Ved du
(eller andre) hvordan man gør det?

Og så skal en indskreven aftale vel vises på en eller anden måde i
kalenderen, f.eks. sådan at den dato hvor aftalen er på bliver fremhævet på
en eller anden måde. Der skal altså være tovejs-forbindelse mellem
ActiveX-objektet og databasen. Hvordan skabes den?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-12-01 12:08

> [...]
> funktioner i ActiveX, da sidstnævnte jo er et Microsoft-produkt. Har
> Microsoft ikke selv kode, der får deres objekter til at kommunikere med

ActiveX objectet kører jo ikke serverside og derfor kan det ikke kommunikere
med Serveren uden at skulle lave et nyt request på en eller anden måde.

Jeg tror du forventer lidt mere af Calendar Kontrollen end den kan, den er
simpelthen ment for at give brugeren mulighed for at vælge en dato. Denne
kan så putter ud i f.eks. et hidden formfelt og bruges derfra.

(Du kan selvfølgelig også vælge at bruge Clientside VBScript til at hente
værdien. men det får du ikke noget mere ud af)

> [...]
> funtionen "opret aktivitet" der viser et formfelt under kalenderen. Ved du

Jeg tror ikke denne onclick event er indbygget i kalenderen. Men du kan lave
den sådan her:

<script language="vbscript">
Sub Calendar1_Click()
Call window.alert(Calendar1.Value)
End Sub
</script>

Så får du datoen alertet når der klikkes på en dato.

> [...]

> en eller anden måde. Der skal altså være tovejs-forbindelse mellem
> ActiveX-objektet og databasen. Hvordan skabes den?

Igen overvurderer du nok Calendar Kontrollens kundskaber... Jeg tror ikke
den kan vise aktiviteter sådan som du vil.. Jeg vil anbefale at du skriver
din egen lille kalendar, jeg har før lavet en med noget kombineret
Javascript og ASP og den virkede i både Netscape4+ og IE4+.

Ellers må du vente til ASP.NET kommer(Eller bruge betaen, FYHA) der er der
noget der hedder .NET My Calender som kan alt det du efterlyser og mere til,
+ du får en mere avanceret kalender kontrol.

Fra : Jakob Munck

Dato : 22-12-01 15:34

Tak for et godt svar.

v.h.