SNMPD Crasher
Fra : Chano Andersen

Dato : 21-12-01 13:50

Jeg har et lille problem med at snmpd crasher efter et stykke tid, denne
gang gik der ca. 2 døgn. Eneste løsning er at reboote maskinen (Ja, det
virker faktisk), hvorefter den så kører et stykke tid igen.

Det er anden gang den går ned, den første gang holdt den 6 dage. Der er
INTET i /var/log/messages andet end at der kom et request.

OS: RedHat 6.0 (Ja den er gammel)
SNMPD version: UCD-snmp version: 3.6.1
Kernel Version: 2.2.5-15

--
Chano Andersen (chano@mrfunny.yi.org)
MSN Messenger: chano_andersen@hotmail.com ICQ: 15377564

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-12-01 15:31

Chano Andersen skrev:

> Eneste løsning er at reboote maskinen (Ja, det virker faktisk),
> hvorefter den så kører et stykke tid igen.

Man kan ikke bare genstarte dæmonen? Hvis dét virker, kan du evt.
køre snmpd fra DJB's dæmontools¹ eller Elvin-gruppens pm². Sidst-
nævnte er absolut den letteste at sætte op.

// Klaus

¹) http://cr.yp.to/daemontools.html
²) ftp://ftp.dstc.edu.au/DSTC/elvin/pm-2.1.1.tar.gz

Fra : Chano Andersen

Dato : 21-12-01 18:20

On Fri, 21 Dec 2001 15:31:20 +0100, Klaus Alexander Seistrup <spamtrap@magnetic-ink.dk> enlightend everyone in dk.edb.system.unix with:

>Man kan ikke bare genstarte dæmonen? Hvis dét virker, kan du evt.
>køre snmpd fra DJB's dæmontools¹ eller Elvin-gruppens pm². Sidst-
>nævnte er absolut den letteste at sætte op.

Nej desværre, så crasher den næstegang MRTG henter data, eller når jeg
forsøger at køre en snmpwalk på den.

Men jeg vil da kigge på de programmer alligevel, de kunne jo sikkert bruges
til nogle andre services.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-12-01 18:34

Chano Andersen skrev:

> Men jeg vil da kigge på de programmer alligevel, de kunne jo
> sikkert bruges til nogle andre services.

Lige en bemærkning. Elvin-gruppens pm er et ganske udmærket program,
som kører stabilt, men har én ulempe: man kan ikke redirigere output
fra programmer som kører under pm - i stedet bør programmerne logge
til en logfil. Pm bruger threads: én tråd pr. overvåget program.

Programmer som kører under dæmontools/svscan, derimod, får deres
output logget med timestamps til en selvroterende logfil. Det kan
være mægtig praktisk. En ulempe ved dæmontools er at man, udover
programmet som skal køres, får to supervise-processer og en multilog-
proces kørende, så man har hurtigt en hulens masse programmer i
luften (4n+2, hvor n er antallet af programmer man ønsker overvåget)
med dæmontools.

// Klaus

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 21-12-01 16:04

Chano Andersen wrote:
> [...]
>
> Det er anden gang den går ned, den første gang holdt den 6 dage. Der er
> INTET i /var/log/messages andet end at der kom et request.

Du kan evt sætte snmpd til at starte med -d -V -L -D for at få
lidt mere at fejlsøge ud fra. Husk -s for at få den til at
logge via syslog.

-- Ole

Fra : Chano Andersen

Dato : 21-12-01 18:53

On Fri, 21 Dec 2001 15:04:19 GMT, Ole Michaelsen <omic+usenet3@fys.ku.dk> enlightend everyone in dk.edb.system.unix with:
>Du kan evt sætte snmpd til at starte med -d -V -L -D for at få
>lidt mere at fejlsøge ud fra. Husk -s for at få den til at
>logge via syslog.

Ja det giver noget output, men ikke noget jeg forstår.
Output kan findes på http://www.mrfunny.yi.org/temp/snmplog.txt

BTW, -s virkede ikke, men -l filnavn logger til filnavn.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 22-12-01 00:22

Chano Andersen wrote:
> [...]
>
> Ja det giver noget output, men ikke noget jeg forstår.

Det interessante er jo at se hvad den skriver lige inden den dør. Måske.

Fra : Chano Andersen

Dato : 22-12-01 02:48

On Fri, 21 Dec 2001 23:21:53 GMT, Ole Michaelsen <omic+usenet3@fys.ku.dk> enlightend everyone in dk.edb.system.unix with:
>Det interessante er jo at se hvad den skriver lige inden den dør. Måske.

Det mystiske er, at det der står i den fil er ALT der kommer ud af den!

Ud over en linie i system loggen, om at der er en connection fra 127.0.0.1

Meget mystisk, som sagt, så hjælper det er boote maskinen... Men problemet
kommer igen efter et stykke tid. :(

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 22-12-01 02:56

Chano Andersen wrote:

> Meget mystisk, som sagt, så hjælper det er boote maskinen... Men problemet
> kommer igen efter et stykke tid. :(

Måske kan det skyldes nogle tempfiler eller shared memory som ikke
ryddes op ved crash. Crasher nyere versioner også? Ellers er der ikke
andet for end at oversætte med debugsymboler, få den til at dumpe core
og køre en backtrace for at få et peg om hvor problemet ligger.

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Fra : Chano Andersen

Dato : 22-12-01 04:28

On Sat, 22 Dec 2001 02:56:21 +0100, Hroi Sigurdsson <hroi@asdf.dk> enlightend everyone in dk.edb.system.unix with:
>Måske kan det skyldes nogle tempfiler eller shared memory som ikke
>ryddes op ved crash. Crasher nyere versioner også? Ellers er der ikke

Det har jeg endnu ikke forsøgt, det vil jeg prøve efter jeg har fået noget
søvn. Mangler bare en download URL, men et par minutter med google, så
skulle den være der.

>andet for end at oversætte med debugsymboler, få den til at dumpe core
>og køre en backtrace for at få et peg om hvor problemet ligger.

Hvilket jeg ikke kan finde ud af. Måske jeg skulle lede efter en anden
SNMPD, UCD er vel næppe den eneste?

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 22-12-01 10:39

Chano Andersen wrote:

> Hvilket jeg ikke kan finde ud af. Måske jeg skulle lede efter en anden
> SNMPD, UCD er vel næppe den eneste?

Du kunne også opgradere til en nyere udgave. UCD-snmpd (som så hedder
Net-scnmpd) findes i 4.2 (måske .3) svjh. Se www.net-snmp.org.