Gå til sidste record?
Fra : Martin Kruse

Dato : 21-12-01 12:35

Hvordan er det nu lige man går til sidste record i en tabel?
MoveLast duer ikke..

På forhånd tak
--

MK
http://www.msdesign.dk

Fra : oz

Dato : 21-12-01 12:43

"Martin Kruse" <martin.kruse@get2net.dk> skrev:

> Hvordan er det nu lige man går til sidste record i en tabel?
> MoveLast duer ikke..

Det kommer jo an på så meget Hvad er din locktype og cursortype?
Hvis du bruger nedestående syntakse så går det ikke galt, det virker i hvert
fald hos mig....

set oRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
oRs.CursorLocation = adUseClient
oRS.Open SQLstr, oConn, adOpenForwardOnly, adLockReadOnly

oRs.MoveLast skulle så meget gerne virke..

Oz

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-12-01 16:55

"Martin Kruse" <martin.kruse@get2net.dk> wrote in message
> Hvordan er det nu lige man går til sidste record i en tabel?
> MoveLast duer ikke..

Du siger tabel, mener du det? (Jeg tror du mener recordset)

Men hvis det er i en tabel bruger du blot en SQL hvor du sorterer omvendt på
din autonummererede kolonne sådan her:

SELECT TOP 1 [felt1], [felt2] FROM [tabel] ORDER BY [autonummereretkolonne]
DESC

Hvis du mener i et recordset kan du bruge movelast metoden, du skal blot
huske at åbne recordsetet med en cursor der tillader både at gå frem og
tilbage.

--
Jakob Andersen

Fra : Martin Kruse

Dato : 21-12-01 22:11

"Jakob Andersen" <jta@advice.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvis du mener i et recordset kan du bruge movelast metoden, du skal blot
> huske at åbne recordsetet med en cursor der tillader både at gå frem og

Jamen jeg vil ikke tilbage til den forrige!!
Jeg vil til den sidste! Hvis jeg ville tilbage til den forrige havde jeg
skrevet forrige! Nu skrev jeg sidste...
Så hvordan gør man det?? Altså hvis vi siger at vi har nogen records der
hedder
1
2
3
4
5
6
og man er ved record'en "2"
Hvordan kommer man så til den sidste record, i dette tilfælde "6"??
Det var det jeg mente med mit spørgsmål..

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-12-01 00:38

"Martin Kruse" <martin.kruse@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jamen jeg vil ikke tilbage til den forrige!!

Så, så køl nu lige lidt ned.

> Jeg vil til den sidste! Hvis jeg ville tilbage til den forrige havde jeg
> skrevet forrige!

MoveLast går til den sidste post i recordsettet, jeg tror du forveksler den
med MovePrevious Metoden.

Se evt. på:
<http://msdn.microsoft.com/library/en-us/ado270/htm/mdmthmovefirst.asp>

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-12-01 00:47

"Martin Kruse" <martin.kruse@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> MK
> http://www.msdesign.dk
> Professionelt webdesign til fornuftige priser

I jeres gæstebog kunne det måske være en ide med lidt filtrering af HTML
Tags, det ser ikke så smart ud når folk kan lave gigant tabeller

Og gæstebogen fejler også hvis man bruger ' i teksten, de skal udskiftes med
'' så de er escapet i SQL'en.