SSH node authentifikation?
Fra : Morton P. Christians~

Dato : 21-12-01 00:17

Anvender SSH en form for node authentifikation? Eller vil enhver ved at
stjæle ens private nøgle uden videre have adgang til serveren? (forudsat at
der altså ikke også anvendes password)

TIA

-- Morton

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-12-01 01:09

"Morton P. Christiansen" wrote:

> Anvender SSH en form for node authentifikation?

Ikke som default, men jeg tror, der er en option til at ændre det.

> Eller vil enhver ved at
> stjæle ens private nøgle uden videre have adgang til serveren? (forudsat at
> der altså ikke også anvendes password)

Ja det vil normalt være tilfældet. Men selv hvis klient maskinen
autenticeres skal man "bare" stjæle brugerens og maskinens nøgler.
Så er man lige vidt.

--
Kasper Dupont

Fra : Alex Holst

Dato : 21-12-01 01:27

Morton P. Christiansen <morton_c@worldonline.dk> wrote:
> Anvender SSH en form for node authentifikation? Eller vil enhver ved at
> stjæle ens private nøgle uden videre have adgang til serveren? (forudsat at
> der altså ikke også anvendes password)

Ja, men man kan per noegle specificere en raekke parametre der kan begraense
en angriber, inklusive IP og kommandoline begraesning. Det virker
naturligvis bedst hvis ejeren af kontoen ikke kan aendre disse
begraesninger. Se "AUTHORIZED_KEYS FILE FORMAT" i man sshd.

Fra : Morton P. Christians~

Dato : 21-12-01 01:57

Men hvis klienterne anvender dynamisk IP kan man ikke anvende denne som
forudsætning. I så fald vil folk vel "bare" kunne stjæle ens private nøgle
og hostkey og dermed have adgang til serveren - korrekt? (igen forudsat at
der ikke anvendes password)

TIA, Morton

Alex Holst <a@area51.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrna250f7.vt4.a@C-Tower.Area51.DK...