hård medfart!
Fra : Katjastrofen

Dato : 20-12-01 22:26

Har lige modtaget to små sydamerikanske sager :) - dvs cichlider! - et
yndigt par, dvs. det har de været

Hannen har været temmelig hård ved den stakkels hun, og har jagtet hende
synder og sammen og nærmest spist halvdelen af hende... er det normalt ? -
og jeg håber, at det hjælper lidt på problemet, nu når de er kommet i mit
250 liters, godt fyldt med gemmesteder!

Men hvor lang tid, tager det sådan en lille fisk at hele ? - jeg mener, hun
er godt spist væk.. der mangler nok en femtedel af hende :( - finnerne er
næsten helt væk :(

KatjaStrofen

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-12-01 00:45

Katjastrofen <katja.bk@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vtl1l$1sm0$1@news.cybercity.dk...
> [...]
hun
> er godt spist væk.. der mangler nok en femtedel af hende :( - finnerne er

Det er ikke en heldig udgangs position at have!
Hvor har du fået dem fra?? Den du købte dem af havde vel ikke været så
dum at
pakke dem i en pose?
Hvorlang tid det tager for en hun at komme sig over skaderne er ikke til
at sige på forhånd,
og der er ingen der siger at den nogen sinde kommer sig 100%.
Hvis der virkeligt mangler 20% af hunnen, er chancen for overlevelse ikke
god!

Skulle du være så heldig at hun kommer sig, og skal sættes sammen med
hannen igen, så sæt hunnen
i akvariet først, og lad den gå der i lang tid, for at vende sig helt til
akvariet, derefter sætter du nogle andre fisk i akvariet,
så hannen får noget andet at jage med end hunnen.

Carsten

Fra : Katjastrofen

Dato : 21-12-01 01:26

Nej, men købte dem via nettet, og fik en flinker fyr til at hente dem for
mig, så han kun tage dem med til fyn.. så jeg slap for en billet til det
store udland - aka sjælland.. - han havde kun mulighed for at smide dem i et
100 liters. - og der det gik galt.. - jeg modtog dem skam i to poser...

Der mangler nok ikke 20 % af hunnen, men halvdelen af finnerne er væk, og
ved "halen" ?? - er der heller ingen skæl, eller hvad sådan noget hedder...

Da jeg desværre kun har et akvarium, 250 liters, har jeg puttet dem begge i,
og hunnen ser ud til at få fred indtil videre, den er mest ovre i et hjørne,
og gemmer sig, i mine planter. - de går sammen med et andet fiskepar, jeg
har, men dog snart skal af med.. - men de tager dog en del af hannens
interesse!

men måske det blot er fordi det er et nyt akvarie, han holder lav profil,
men får et lille akvarie en af dagene, bør måske nok sætte hannen over i
det, indtil hunnen er kommet sig yderligere!

Katjastrofen

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-12-01 11:13

Katjastrofen <katja.bk@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vtvkf$2bnj$1@news.cybercity.dk...
> [...]
et
> 100 liters. - og der det gik galt.. - jeg modtog dem skam i to poser...

Det lyder som de to blå acara, der var til salg!

> Der mangler nok ikke 20 % af hunnen, men halvdelen af finnerne er væk, og
> ved "halen" ?? - er der heller ingen skæl, eller hvad sådan noget
hedder...

Hvis hele haleroden er væk, er det ikke sikkert at halefinnen vokser ud
igen.

> [...]
> og gemmer sig, i mine planter. - de går sammen med et andet fiskepar, jeg
> har, men dog snart skal af med.. - men de tager dog en del af hannens

Hvis du ikke har flere akvarier, så få fat i et stykke plexiglas eller
almindeligt glas
og del akvariet op på den måde, således at hunnen får absolut fred.
Hvis du får plexiglas i akvariet, kan du bore en masse huller, således at
vandet kan strømme igennem.

> men måske det blot er fordi det er et nyt akvarie, han holder lav profil,
> men får et lille akvarie en af dagene, bør måske nok sætte hannen over i
> det, indtil hunnen er kommet sig yderligere!

Så snart den har vænnet sig til forholdene, kommer hustyranen muligvis op
i ham igen,
men iøvrigt er blå acare ikke de værste tyranner, såvidt jeg husker.

Hvis muligheden for at skille dem af fysisk er til stede, er det bedst,
da hunnen så ikke bliver stresset.

Carsten

Fra : Katjastrofen

Dato : 21-12-01 13:26

Det er korrekt det er Aequidens pulcher der er tale om :) [Folk følger da
også så meget med *GG*]

Tror ikke hele haleroden er væk.... men noget mangler ihvertilfælde..

Jeg vil kigge på mulighederne for at dele akvariet op...

men hvad så, når hun er frisk igen ? - så må jeg bare håbe på, hannen
behandler hende ordenligt ? Og er det normalt at blå acara .. behandler
kvinderne sårn ??

Katjastrofen

Fra : Mette

Dato : 21-12-01 14:36

"Katjastrofen" <katja.bk@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> men hvad så, når hun er frisk igen ? - så må jeg bare håbe på, hannen
> behandler hende ordenligt ? Og er det normalt at blå acara .. behandler

Hej Katja/gruppe

Her er en lille kommentar fra sælgeren! Jeg er ked af, at høre hvilken
medfart hunnen har fået. De gik ellers fredeligt i et 160 l. og ynglede
flere gange. Jeg har ikke oplevet dem være overdrevent hidsige overfor
hinanden. Selv da jeg havde 2 par gående i et 325 l. sammen. De var ikke
ligefrem venner, men der skete ingen skader. Jeg solgte dog dette par
tilsidst alligevel, om ikke andet så for ungernes skyld. Desuden fik jeg
lidt pladsproblemer, fordi mine Chromidotilapia guntheri guntheri fik unger
og pludseligt krævede et helt akvarium alene... Mit tilbageblivende par ser
ud som, om de godt kunne få unger snart, så hvis det går helt galt, kan du
evt. få et par stk. over. Min kæreste rejser jævnligt til Odense.

Jeg håber, at hun klarer sig! Heldigvis plejer de blå acarer at være
rimeligt hårdføre. Jeg har heller aldrig oplevet at have den slags problemer
med arten før. Det må have været rejsen. Det var da godt, at de tog turen
over bæltet i 2 poser!

Venlig hilsen
Mette

Fra : Katjastrofen

Dato : 21-12-01 15:14

Jeg tvivler nu i kke på hun klarer sig, spørgsmålet er bare, om hun kommer
til at komme op på sin form og figur 100 % hvilket jeg da håber på..

men er glad for at høre, at de normalt ikke har været efter hinanden.. kan
være, det at de blev flyttet der gjorde hannen gik lidt i panik ?!? og lod
det gå ud over den stakkels kone :(

Men nu ser vi hvad der sker, kan han ikke lade hende være, vil jeg finde en
løsning, så de kan gå hver for sig, indtil hun er kommet helt til hægterne

Katja :)

Fra : ole larsen

Dato : 21-12-01 19:03

Katjastrofen skrev i meddelelsen <9vv9ps$rs3$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>
>men hvad så, når hun er frisk igen ? - så må jeg bare håbe på, hannen
>behandler hende ordenligt ? Og er det normalt at blå acara .. behandler

Jeg tror ikke på "historien", et eller ander er forkert - jeg havde for 30 år siden
blå Acara i et selskabsakvarium på 84 L, og de var ikke "grove".
Det er en anden fisk ??

Ole

Fra : Mette

Dato : 21-12-01 20:49

> [...]
år siden
> blå Acara i et selskabsakvarium på 84 L, og de var ikke "grove".

Oh jo. Det er skam blå acarer. Vildtfangede fra Colombia for at være lidt
mere præcis. De er købt i Akvarie West hos Tonny B. Andersen. Og som sagt
har jeg heller ikke oplevet dette par som særligt aggressive før, bare lidt
hidsige overfor andre fisk, når der var unger og overfor hinanden, da der
skulle dannes par! Det må have været rejsen fra København til Odense, der
har stresset dem.

Et enkelt spørgsmål til Katja. Var der skjulesteder i det 100 l., de først
kom i? Var det tomt eller var der andre fisk?? Det kan jo også have noget
med det at gøre! Ellers burde et 100 l. være ok. I hvert fald til at starte
med!

Venlig hilsen
Mette

--
---
fjern "fjernmig" fra privat emailadresse

Fra : Katjastrofen

Dato : 21-12-01 23:52

Jeg kender ikke så meget til det100 liters akvarie, det var som sagt ikk
ehos mig de har stået... - jeg fik dem jo først igår :)

Men.. sket er sket.. - og det vigtigste er nu, at jeg har nogle råd og lidt
vejledning, jeg kan benytte, for at få hunnen ovenpå igen :)

og det takker jeg meget for :)

katja!

Og lige tilsidst et svar til ole - fordi du for 30 år siden havde et blå
acara par, kan du altså ikke konkluderer at alle blå acara'er, ikke kan
være aggressive! - det virker lidt umuligt for mig.. - da je ghar haft
fisk, af samme slags.. nogle rolige og nogle meget temperamentsfulde..

Mettes forklaring køber jeg dog hehe, da hun har haft fiskene, og det glæder
mig meget, at de normalt godt kan fungere!

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 28-12-01 09:24

Pås nu på at den ikke får svamp pga. dens skader.

Mvh Tina

Fra : Katjastrofen

Dato : 28-12-01 10:22

hov, er det lige n oget du vil uddybe ??

katjastrofen

Fra : ole larsen

Dato : 21-12-01 21:13

Mette skrev i meddelelsen <_mMU7.2786$Zm5.217874@news000.worldonline.dk>...

> [...]
>

>--
>---
>fjern "fjernmig" fra privat emailadresse

OK. Den må jeg acceptere. Men Apistogrammaer - de anbefales også som fredelige,
men kan kræve en m2 for ikke at flå hinanden i stykker.
Så vi må vel acceptere at fisk er individuelle ( som mennesker er det)
Ole