Kradser sig til blods.
Fra : Jan

Dato : 20-12-01 20:25

Hej allesammen!

Jeg kigger lidt med i gruppen nu og da, og vil gerne høre, om I evt. kan
hjælpe mig!

Jeg har købt en hvid kat (ca.6 md. nu) af nogle bekendte, som stadig har
søsteren tilbage, da hun pga. af Frontline - som hun fik som helt lille
killing (det siges, at hvide katte ikke kan tåle det - derfor store sår) -
til stadighed kradser sig til blods på nakken, hver gang der er et sår, som
er helet.
De bliver derfor nødt til at forbinde hende og give hende "sokker" på
bagpoterne.
De har desuden fået af vide, at hun altid vil kradse sig, da det er blevet
en dårlig vane, og de har derfor kraftigt overvejet, at få hende aflivet,
hvilket gør ondt på os alle!

Er der nogen, der evt. kan give et godt råd mod kradseriet?

Vi har tænkt på, om det måske kunne give hende et liv, hvis hun fik fjernet
kløerne på bagpoterne, men er ikke sikre på, at det er den rette løsning.

Håber meget, der er nogen i gruppen, der har de vise sten, så vi kan redde
den lille mis!!!!!!!!

På forhånd tak!!!!!!

Mange hilsener

Jan

Fra : Jesper Larsen

Dato : 20-12-01 22:47

Start med at klippe "neglene" med en 3 i en - det kan vel hjælpe lidt på
det.

Mvh

Jesper

Fra : Ann K

Dato : 20-12-01 23:42

Hej Jan.
Uanset hvad, så lad være med at få fjernet hendes kløer!!! Der er tale
om at de yderste led i poten bliver amputeret... Altså "bestiller" I
ligefrem en alvorlig misdannelse af katten Jeg er lige ved at
foretrække en aflivning af den lille misser, fremfor dette....
Prøv hellere i en periode med et sokkeskaft (tennissokker er gode) om
halsen på hende og evt vask i en kløestillende shampoo... Hold altid
sårene rene (tja, det gør I jo nok i forvejen
Lige så snart I ser hende begynde at kradse, så sørg for at hun
beskæftiger sig med noget andet - en leg, lækker mad e.lign.... Sig Nej,
når hun vil kradse og roooooos, når hun lader være....
Når sårene er lægt, så bliv ved med at give hende sok på halsen i ca. 3
uger... selv om det evt vil begynde at "fantom-klø" på stedet, har hun
så heldigvis ikke mulighed for at kradse hul, og dermed fortsætte den
onde cirkel... Gnid evt det lægte sår med aloe vera creme e.lign... det
virker både kløestillende og lægende (og er uskadeligt at få
"indenbords")....
Tal med en kattekyndig dyrlæge!!! Det lyder som om I ikke har fået helt
korrekte anvisninger - bla. tåler hvide katte altså frontline aldeles
udemærket Og en dårlig vane _kan_ som regel brydes vha. masser af
tålmodighed og forståelse...

God bedring til missen

Mvh Ann - og Ranje som for nogle år siden havde to stoooore sår i
nakken... det tog ca 4 måneder at få dem helt lægt....

Fra : Ann K

Dato : 21-12-01 00:52

Ups... Glemte lige...
Kamillete er fremragende til at rense sårene med... det virker
bedøvende, desinficerende og lægende... Ja hele 3 ting på én gang
Mvh Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-12-01 23:51

Hej Jan

Få en dyrlæge til at se på den. Jeg tror ikke på, Frontline giver varige
skader, men kan selvfølgelig have uret.

Derimod kan kløeriet have mange andre årsager, som kun en dyrlæge kan finde
frem til fx. allergi.

Desuden kan det være lopper igen, det kan være næsten umuligt at se, hvis
det bare drejer sig om en enkelt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-12-01 04:32

Hej Jan
du skrev:
Vi har tænkt på, om det måske kunne give hende et liv, hvis hun fik fjernet
kløerne på bagpoterne, men er ikke sikre på, at det er den rette løsning.
----------------------------

Det er ved lov forbudt at fjerne kløerne på katte
med mindre der er meget gode medicinske årsager,
så tag katten med til en dygtig katte-dyrlæge, der kan være mange grunde til
kradseriet, bl.a. foder allergi, under-stimulering med mere. At hvide katte
ikke kan tåle
frontline er vidst en skrøne, min datters hvide kat
havde aldrig problemer med det.
--
Marianne

Hellemose Somali
skatkat@telefona.dk

Some people have lives, -others have cats

Fra : Jan

Dato : 22-12-01 14:42

Hej allesammen..

1000 tak for rådene!

Vores venner har allerede taget dem til sig, og giver missen endnu en
chance - vi (kæresten og jeg) har dog lovet at klippe neglene med vores
specielle saks, da de ikke selv tør, men eftersom vi har prøvet det på vores
egne katte og førhen på marsvin og kaniner, så er det ikke et stort problem!

Endnu engang tak - håber, vi redder Faxi!!!!!!

Mange jule-hilsener

Jan