Ferie
Fra : Torben Madsen

Dato : 20-12-01 02:10

Alle i brave kollegaer (handicappede)!
Jeg skriver e'nu en gang til denne nyheds gruppe, i håbet om at jeg dog ikke
er den eneste handicappede i Danmark som trodser alt bøvlet, når man kommer
hjemme fra den vel tilpassede bolig med dens mange artede tekniske
indretninger, hvis primære funktion er, i den udstrækning det er muligt, at
kompensere for min slappe krops fejl og mangler. (Har muskelsvind).
Det jeg vil ind på er en snak om jeres erfaringer med at holde ferie. Som
jeg skrev i et tidligere indlæg, så går vores drømme i retning af en ferie
på Samsø. Men hvis det kan hjælpe på snak sagligheden så kan vi godt
diskutere ferie afholdes lidt mindre specifikt.

Ja, for i tager vel på ferie, eller hva'?

Er der nogen der kender nogle gode stæder hvor man kan være på nogenlunde
vis, når man bl.a.. benytter el-kørestol og fx. er nød til af bruge lift
(har en rejse lift) fx. i forbindelse med toilet besøg mm.

Jeg er meget godt bekendt med Musholm Bugt Feriecenter, men der kommer jeg
så tit og bor i øvrigt kun 35 km der fra, så det er ikke lige det sted jeg
drømmer, om til min ferie.

med venlig hilsen

Torben Madsen

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 20-12-01 02:57

Torben Madsen skrev:

>Alle i brave kollegaer (handicappede)!

Ja, det er lige mig. Hej Torben.

>Jeg skriver e'nu en gang til denne nyheds gruppe, i håbet om at jeg dog ikke
>er den eneste handicappede i Danmark som trodser alt bøvlet, når man kommer

Det lyder som rigtig vikingeånd.

>hjemme fra den vel tilpassede bolig med dens mange artede tekniske

Hov. Nu blev jeg vågen.
Veltilpassede bolig. Det lyder godt.
Hvor skal man henvende sig for at opnå det?
Og den vil du frivilligt forlade?
Og så kalder du det ferie?

>Det jeg vil ind på er en snak om jeres erfaringer med at holde ferie. Som

Øv, så var det alligevel ikke mig.

>Ja, for i tager vel på ferie, eller hva'?

Nej.
Æh ... hvordan gør man egentlig det?

Nå, det var vist ikke lige det, du efterlyste Torben.
Måske kommer der andre, der har mere forstand på det.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-12-01 12:31

"Torben Madsen" <3309390m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, for i tager vel på ferie, eller hva'?

Vi lavede en "Nordkap 2000" ekspedition sidste år...

Ingredienser:
- 1 fortelt til en campingvogn
- 1 porta potti (campingtoilet)
- 4 soveposer og tilhørende liggeunderlag
- 220 volt i bilen til opladning af elstol
- masser af ris, pasta, dåser med diverse mad
- masser af gå-på-mod

Og så kørte vi nordover

Læs evt. her:
http://www.fischer-streton.dk/scf/nk2k.php

Den bedste ferie vi har haft til dato

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : MJ

Dato : 29-12-01 23:39

Hej Torben,

Vi har to de to forgangne somre været i Dronningens Ferieby i Grenå. Det er
vores hidtil eneste ferier, efter at min kone for fire år siden blev lam og
mistede evnen til at tale. Det er suveræne sommerhuse med alt du behøver af
udstyr. Hvis ikke vi finder noget andet "vi tør prøve", ender vi dér igen
(http://www.dronningensferieby.dk/). Ikke mindst vores 8-årige datter nød
Kattegat-stranden.

Men det ville nu være interessant at prøve noget andet. Musholm har vi haft
lidt kig på, men det er ikke rigtigt "langt nok væk" (bor i Allerød, har
familie på Slagelse-egnen). Ann skrev i et andet svar til dig om Bygholm
Camping: Min kone vil meget gerne til Skagen, så måske det er interessant,
jeg vil i hvertfald checke hvad de kan tilbyde ("camping" er ikke lige et af
søgeordene vi kan bruge nu om dage).

Ha' en go' ferie,
Morten

Fra : Torben Madsen

Dato : 30-12-01 00:46

Hej Morten

Tak for dit svar, jeg kender godt Dronningens Ferieby, har været der på
kursus, hvis det handler om ferie på østkysten af Jylland så er der fx. også
Hou Søsportcenter som ligger i forbindelse med Egmont Højskolen, 10 km fra
Odder, det er nu heller ikke et dårligt sted.

I det nordlige af Jylland har jeg for nylig fundet Feriecenter Slettestrand
det ser for øvrigt meget spændende ud, de har indrettet nogle særligt egnet
boliger med bl.a. lift osv. se deres hjemme side.

Musholm er for mig ikke særlig til lokkende som ferie mål bor Sorø 37 km
derfra. Men musholm er ikke noget dårligt sted jeg kommer der meget, fordi
Muskelsvindfonden holder mange af sine møder og kurser der nede. Jeg er
meget aktiv i den forening, har flere topposter der.

Jeg holder meget af at holde ferie i det jyske, specielt i det nordlige
eller i Vestjylland, stammer fra Holstebro, så der over har jeg det godt,
føler mig ligesom mere hjemme på de kanter.

med venlig hilsen

torben

Fra : Lotte M

Dato : 30-12-01 15:22

"Torben Madsen" <3309390m001@mail1.stofanet.dk> skrev

Bedre sent end aldrig...

> Er der nogen der kender nogle gode stæder hvor man kan være på nogenlunde
> vis, når man bl.a.. benytter el-kørestol og fx. er nød til af bruge lift
> (har en rejse lift) fx. i forbindelse med toilet besøg mm.

I sommer var jeg i Kragerø i Norge. Byen er nok den mest
tilgængelige jeg nogensinde har besøgt og lejligheden var rummelig,
med badestol, toiletforhøjer, forhøjet seng (ikke el) og god arbejdsplads
til hjælperne. Lejligheden var ejet af en privat. Der var forresten også
mulighed for skærgårdsbad for kørestolsbrugere - se evt:
http://www.lotte-m.dk/krageroe_havbad.shtml

Løjt feriecenter har jeg også gode erfaringer med, dog tror jeg ikke der
kan være en lift på badeværelset. Det er Dansk Folkeferie, der ejer
Løjt feriecenter.

Har for nylig været i Rønbjerg feriecenter, i en af deres kørestols-
tilgængelige lejligheder. For en manuel kørestol var der små, men ok
forhold, men ikke for en elstol. Jeg skulle feks have benstøtterne af,
når jeg skulle ud og ind i huset.

Feriecenter Slettestrand skulle også være ok indrettet. Udover
mulighederne for ferieophold, så er der nogle faste beboere,
der så vidt jeg ved alle er handicappede. Ud fra det jeg har hørt
om driften af stedet, er det ikke et std jeg ville bryde mig om at
være, men det er et /fantastisk/ smukt område.

En enkelt gang har jeg været på Mallorca, med elstolen, hjælpere
osv. Jeg rejste med Ving og fik virkelig god hjælp, til at finde et
egnet sted - de sendte skitser med mål over lejligheden og flyttede
sågar en vægmonteret telefon, så jeg kunne komme i kontakt med
hjælperne (der bode på naboværelset) om natten.

> Jeg er meget godt bekendt med Musholm Bugt Feriecenter,
> men der kommer jeg så tit og bor i øvrigt kun 35 km der fra, så
> det er ikke lige det sted jeg drømmer, om til min ferie.

Det er ikke så nemt at finde de gode steder og vi har jo også
forskellige behov og forskellige tærskler for hvad vi vil gå på
kompromis med.

Jeg har nogle gange overvejet at bytte lejlighed med en anden
kørestolsbruger i ferien. Udover det er en billig ferieform, så
er vores private hjem som regel bedre indrettet end hoteller
og ferielejligheder. Nå, men jeg kommer nok aldrig videre end
overvejelserne.......
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 31-12-01 01:36

"Torben Madsen" skrev
> Er der nogen der kender nogle gode stæder hvor man kan være på
nogenlunde
> vis, når man bl.a.. benytter el-kørestol og fx. er nød til af bruge
lift

PTU har nogle feriehuse, 2 i Thy, 2 på Langeland og et på Bornholm.

Du kan se dem på www.ptu.dk

Det er muligt, det kun er for medlemmer af PTU, det kan jeg ikke lige
huske.

Husene er indrettet til kørestolsbrugere, har lifte m.m.

Ellers er vi med min familie en gang om året i Rødhus klit feriecenter.
De har ganske vist ikke specielle handicap-hytter, men med lidt
kompromiser, går det. Der skal bruges rampe ved hoveddøren, da der er et
trappetrin.

Der er kørestolsadgang til badeland/aktivitetscenter og til
restauranten.

Udendørs er der ganske vist meget smukt, det ligger midt i klitlandskab.
Men det er ikke let at færdes i kørestol, i terrænet, måske kan man med
en minicrosser. Så man må nøjes med de anlagte flisebelagte stier.

Hvis man vil til stranden, må man køre derned i bil

Ellers har Ulla og jeg to år været i Skotland på ferie. Der skal der
indgåes en del kompromiser, da der er langt mellem handicapegnede B&B's.
Vi valgte nogen gange hoteller istedet, men det er dyrt. Vi havde en
manuel stol med til de steder, hvor el-stolen ikke kunne komme ind.
Bl.a. også ved privat indkvartering.

Næste år vil vi nok sove en del i den nye bil, der er plads til
madrasser midt i. Det vil spare en del B&B/hotel regninger. Og ikke
mindst en del køren rundt, for at finde steder med kørestolsadgang.

Vi har intet problem med at indgå de nødvendige kompromiser. Vi er på
ferie, og det kan ikke være som derhjemme. Det gælder om at få nogle
gode oplevelser, og ikke fokusere alt for meget på tilgængelighed.

--
Karl Ejnar
karl.ejnar@email.dk