40 Gb HDU på gammel BIOS
Fra : Søren Kastholm

Dato : 20-12-01 00:38

Jeg bruger en gammel Pentium 200 Mhz
som server i mit netværk.

Nu ville jeg gerne sætte en 40Gb HDU i,
men det støtter BIOS (AMIBIOS C55PI-A12) ikke.
BIOS har end ikke mulighed for at køre
autodetectering, så jeg kan ikke bruge
Ontracks løsning (såvidt jeg kan se!).

A12 er sidste opdatering på denne BIOS.

Har nogen et bud på en løsning?
Vil det hjælpe at købe en separat IDE-controller?

Søren Kastholm

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-01 01:06

"Søren Kastholm" <skastholm@courseware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som server i mit netværk.
>
> Nu ville jeg gerne sætte en 40Gb HDU i,
> men det støtter BIOS (AMIBIOS C55PI-A12) ikke.

Er du sikker?
Kan du ikke sætte disken manuelt til noget (forkert)?
Bare BIOS får "adgang til det første spor" kan Ontrack klare sagen.

/Chr

Fra : Leony

Dato : 20-12-01 06:32

> [...]

> Nu ville jeg gerne sætte en 40Gb HDU i,
> men det støtter BIOS (AMIBIOS C55PI-A12) ikke.

De fleste harddiskfabrikanter laver en "softwareBIOS", som går ind og lægger
sig op ad den rigtige BIOS, dette giver mulighed for understøttelse af store
diske. Surf forbi din harddiskfabrikants hjemmeside og søg i faq,
knowledgebase eller software sektionen, det skulle gerne give bonus.

Leony

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 20-12-01 12:23

> [...]
>
> A12 er sidste opdatering på denne BIOS.
>
> Har nogen et bud på en løsning?
> Vil det hjælpe at købe en separat IDE-controller?

Jeg har selv sat en 40G i en gammel 133 MHz Pentium, som genkendte disken
som en 8G. Disken sad som disk nr to og jeg bruger Linux. Jeg booted op, og
fdisk'ed og formaterede den (stadig Linux), og nu kører den fint som en 40G
disk.

Pointen er at du måske kan løse problemet ved at have den siddende som disk
nr to og samtidig bruge et bedre operativsystem (Linux, W2K/XP tror jeg også
kan klare opgaven). I et rigtigt operativsystem overtages BIOS nemlig af
operativsystemet.

Jørn

Fra : Thore

Dato : 20-12-01 12:49

On Thu, 20 Dec 2001 12:22:34 +0100, "Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk>
wrote:
>kan klare opgaven). I et rigtigt operativsystem overtages BIOS nemlig af
>operativsystemet.

Mener du derved , at Thorvald og Bill's folk er dygtigere end Award og
AMI' s ? ... lol ...

--
Med venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 20-12-01 12:48

Thore <ts@dinotec.dk> skrev i en

> Mener du derved , at Thorvald og Bill's folk er dygtigere end Award og
> AMI' s ? ... lol ...

Øh, hvad man lige sige - boller fra ... (ingen reklamer her).

Jørn

Fra : Klaus Thomsen

Dato : 20-12-01 16:29

Hej

Kører selv med 16GB på en bios der kun kan se 8GB
(Den kører WinNT som bootdrev)

Klaus