Bip lyde under opstart
Fra : Sabalic

Dato : 13-12-01 14:03

Hej!

Er der mon nogle der kan hjælpe mig med at løse et mysterium.

Når jeg starter min computer får jeg et bip lige efter skærmkorts
oplysningerne, og et bip lige efter informationerne om bios version,
ramoptælling og harddiske osv.

Et af disse bip er forkerte (tror jeg nok). De 2 bip er identiske, og
der kommer ingen fejlmeddelse på skærmen, og computeren køre helt
fint.

Jeg mener ikke at den hele tiden har gjort det. Rent faktisk blev jeg
først opmærksom på det, efter at jeg for ca. 2 uger siden, har sat en
ekstra harddisk i.

Jeg har ikke hængt mig i det yderligere, idet jeg ved, at der er en
fejl på den ekstra harddisk jeg har sat i, og jeg tænkte at det måske
var den, der var skyld i det ekstra bip.

Men nu i tirsdags, da jeg tændte for computeren, var min bios helt
nulstillet, så jeg måtte igennem heleopsætningen igen. Det var lidt
mærkeligt, syntes jeg. Jeg ringede og talte med en i den forretning
hvor jeg havde købt hardwaredelene, men han syntes ikke at jeg skulle
tænke mere på det. Det kan jeg så bare ikke lade være med.

Min computer består af:

Bundkort: ECS K7S5A
Processor: Amd Thunderbird 1200
Ram: 256 MB DDR-SDRAM PC2100 Apacer
Skærmkort: HIS GeForce2 MX400 64 MB
Harddiske: 30 gb seagate Barracuda, 6.4 gb Fujitsu
Lydkort: OnBoard, men disabled

Er der nogle der har et forslag til hvad det kan være???

På forhånd tak.

Fra : Jean Pierre

Dato : 19-12-01 22:57

CMOS nulstillingen er et ret kendt problem for K7S5A.
Og at den overhovedet kører med 1,2GHZ CPU er jeg KRAFTIG forbløffet over.
Hvilken revision af boardet er det? (Kan du se på et lille one digit
klistermærke ved et af PCI slotsne)
Har du prøvet at opgradere til den nyeste BIOS?
Vedrørende dit tab af BIOS problem så join
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=4
Sidder temlig mange brugere og prøver at finde ud af hvad der forsager det.
Vedrørende dine BIP problemer så burde de ikke være et problem så længe din
computer stadig starter op.
P.S Indstil din Dato korrekt mange tak :)

--
MVH Jean Pierre

Fra : Sabalic

Dato : 21-12-01 11:25

Hej Jean Pierre

Ja, jeg har fundet ud af at jeg ikke er den eneste der har problemet
med cmos nulstilling, og jeg ved også at der er mange der har større
problemer end jeg har. Jeg har i de sidste par dage, brugt rigtig
meget tid på at gennemlæse næsten alle indlæg i ESC's knowledgebase,
og jeg priser mig lykkelig for at jeg ikke har deres problemer.

Hvorfor forbløffer det dig at jeg kører med en 1.2GHZ CPU???? Efter
hvad jeg kunne se i knowledgebasen, så er det mest 1,4GHZ der er
problemer med.

Jeg skrev rent faktisk til ESC's knowledgebase, og fik hurtigt dette
svar fra deres support:

"This is not normal, you may want to change your second HDD jumper
settings, what the BIOS is doing is trying to alert you to some
hardware configuration abnormalities of your system."

Jeg tjekkede selvfølgelig straks mine harddiske, men de var jumpet
korrekt. Selv efter at jeg havde fjernet den harddisk med fejl på,
fortsætter den med at give det ekstra bip. Det kan godt være at det
ikke er det store problem, da den faktisk kører ekstremt stabilt
ellers, men det er et irritationsmoment, da jeg aldrig før har hørt
en computer uden problemer, give mere end et bip, og da det ikke hele
tiden har været der.

Fordi min slave harddisk havde bad sectors i starten af drevet,
isolerede jeg dem gennem patition magic ved at gøre de første 500 MB
til free space. Dette betød selvfølgelig at jeg ikke længere kunne
bruge den som master, det var også lige meget. Jeg er nu ved at få den
byttet på garantien.

Jeg er kommet til den konklusion, at bios har registrerede at min
slave harddisk ikke havde en boot sector, og at det var det den gjorde
opmærksom på ved det ekstra bip, men af en eller anden grund, som jeg
ikke skal gøre mig klog på, har den ikke slettet den registrering. Jeg
vil nu som det sidste prøve at clear cmos, og hvis det ikke hjælper,
så må jeg vel leve med det.

Hvad det er for en revision af boardet det er, kan jeg ikke finde
nogle steder. Det eneste der står er ECC K7S5A trykt på selve boardet,
ellers sidder der en hvid mærkat hvor der også står K7S5A og 154.

Hvad mener du med: Indstil din Dato korrekt mange tak :)

Sabalic

Fra : Tiggerwoo

Dato : 19-12-01 23:25

Alle de computerer jeg har haft siger, bippet under opstart, det er en
måde at sige at der ikke er noget galt på, at den så siger det to gange
skulle ikke have noget at sige, med mindre det er i forlængelse af
hinanden, da dette betyder en fejlinstilling et eller andet sted. Dette
kan du læse i en manual over bundkort, måske endda i den fra din
producent.e jeg

http://www.dpreview.com
Gik ned på buying guide og valgte side by side,
der kan man sammenligne mange forskellige kameraer, ved siden af

http://www.kandu.dk/