Østersøen - Balticum - Finland
Fra : CARSTEN SCHMIDT

Dato : 19-12-01 19:33

Hej gruppe!

Min familie og jeg planlægger en lang sommerferie i 2002 med sejlads til
Estland og Finland og hjemtur over Ålandsøerne og den østsvenske skærgård.

Er der nogen, der har erfaring med sejlads i disse områder ?
Er der nogen, som vil "dele tips ud" ?
Er der nogen, som evt. har søkort til salg eller udlån ?
Er der særlige told- og indrejseforhold, man bør kende inden man sejler til
Baltikum (som jo ikke er medlem af hverken EU eller Schengen) ?

Med venlig hilsen
Carsten Schmidt

Det er faren ved at sejle, at man ikke mere kan ...
begribe, hvad man nogensinde mere skal på land
(Piet Hein)

Fra : JJC

Dato : 21-12-01 09:54

Der er en artikkel på www.impalaklub.dk om en familie der tog næsten samme
tur i en Impala 27.
Der er også en e-mail adresse på forfatteren.

MVH Jan Buchholdt

Fra : Hanne og Hans

Dato : 21-12-01 16:44

Jeg var turen for nogle år siden, jeg ved ikke om det er blevet mere
besværligt med myndighederne.
De forlanger besætningslister i Estland og Letland.
Men som regel møder både tolder og Grænsebetjent op ved anløb,ellers ringer
havnen efter dem.Det er et fint område at sejle i og billigt.Sørg for at
have de sidste søkort specielt mellem øerne. Der sker stadig landhævninger.
I Finland og på Ålandsøerne melder man sig hos kystbevogtningen over VHF når
man ankommer og forlader området.God tur
Hans.

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 26-12-01 21:30

Hej Carsten,

Jeg har søkort til salg over det område (Stort set hele den Finske
Skærgård). Samt Gotakanalen, hvis du vil den vej.

Mine forældre købte for ca. 3 år siden vores nuværendende båd, en "Scanmar
40" i Turku (Finland).

Vi sejlede "Igennem" fra Turku til Bornholm. Det var meget forår, meget
skærgård og meget koldt. Vi tog den første dag ca. 80 Nm. i den Finske
skærgård - i en ny båd - Det er i overkanten! Men vi havde købt ny båd og vi
ville have den med til FTLF Træf i Ebeltoft. Så det var barer med at "klø
på".

Turen gik fin, men det er F....... Koldt der oppe!

Er du interesseret i "Fif" eller at købe kort, så send en mail.

Sejlerhilsner

Frank

"West Wind"
"Scanmar 40"