Ram i VX chipset?
Fra : MB

Dato : 19-12-01 16:21

Hej
Jeg er ved at opgradere en ældre pc, og jeg har opdaget at et intel VX
chipset ikke kan cache mere end 64 Mb Ram, men mit spørgsmål er så får man
intet ud af at putte mere i? jeg mener bliver den ligefrem langsommere eller
hur ?

mvh
MB

Fra : Lars Krag

Dato : 19-12-01 16:41

"MB" <dont-spam-me@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3c20b05f$0$89115$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> intet ud af at putte mere i? jeg mener bliver den ligefrem langsommere eller

Du får INTET ud af det, den kan ikke engang bruge rammene. Det er
sådan et mærkeligt chipset (et af de første der understøttede MMX så
vidt jeg husker). Men det understøtter ikke mere end 64 MB, så det er
ikke just et genialt chipset. Jeg mener heller ikke det kan køre med
mere end 32 MB blokke, men det sidste er jeg ikke helt 100% på.

Lars

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 20-12-01 21:04

> Du får INTET ud af det, den kan ikke engang bruge rammene.

Jo det kan man godt. Chipsættet understøtter op til 256mb ram.

> ikke just et genialt chipset.

Det er en anden historie

>Jeg mener heller ikke det kan køre med
> mere end 32 MB blokke, men det sidste er jeg ikke helt 100% på.

Det kan vidst godt klare 64mb blokke men de skal være single sided så
vidt jeg husker.

Du får en hastighedsnedsættelse, men om det er markant tror jeg ikke.
Men selv om du får en "sløvere" hastighed opnår du nok stadigvæk en
større hastighed fordi windows vil "swappe" mindre.

Hilsen Mikkel

Fra : Lars Krag

Dato : 21-12-01 10:12

"Mikkel Bundgaard" <spam@rypevej.dk> skrev i en meddelelse news:3C22442D.7000007@rypevej.dk...

> Jo det kan man godt. Chipsættet understøtter op til 256mb ram.

Nope, 64MB sdram, eller 128 MB edo (168 pin). Jeg antog at han
brugte sdram, det gjorde jeg i mit i sin tid. Se evt. på side 7 i dette
dokument ftp://download.intel.com/design/motherbd/oem/28181704.pdf

> Det er en anden historie

Heh, det virker jo fint nok, men er blot meget svært at opgradere. Jeg
har stadig en maskine kørende med chipsettet ovre hos "de gamle".

[SNIP]

Lars