80486 som lydløs server
Fra : Desilva

Dato : 19-12-01 14:22

Kunne de gamle 486 maskiner ikke klare sig med en køleprofil på cpu uden
blæser?
og en strømforsyning der bare skal drive computeren selv med simpelt isa/pci
gfx kort og nogen 5200 rpm diske, kan vel også klare sig uden blæser?

Min tanke går på at sætte sådan et gammelt hakkebrædt op som server, der
skal køre win95/98 og bare køre http og ftp samt div. filesharing
programmer... og samtidigt være totalt lydløs, når man lige ser bort fra en
smule diskaktivitet.

Er dette et problem? Er det sansynligt at den kan klare sig fuldstændigt
uden køling og stadig har mulighed for at køre win32?

Hm.. har også en pentium 200 mmx stående et sted... med en god køleprofil,
kan _den_ mon så køre uden blæser?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-12-01 14:42

Desilva skrev:

>Kunne de gamle 486 maskiner ikke klare sig med en køleprofil på cpu uden
>blæser?

Min gamle 486 DX 50Mhz havde hverken køleprofil eller blæser på CPUen.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Fra : Klaus

Dato : 19-12-01 14:44

Desilva wrote:

> [...]
> gfx kort og nogen 5200 rpm diske, kan vel også klare sig uden blæser?

I en Compaq ProLinea 4/66 blev der brugt køleplade uden blæser, og en
66MHz CPU kan sagtens køre Windows 95. En strømforsyning i de gamle AT
kabinetter kunne også fås med "silent kit" - så mangler du bare en
støjsvag harddisk...

/klaus

Fra : Desilva

Dato : 19-12-01 15:03

> [...]
> 66MHz CPU kan sagtens køre Windows 95. En strømforsyning i de gamle AT
> kabinetter kunne også fås med "silent kit" - så mangler du bare en

Heh.. det her tegner godt. Lasse skriver endda at hans 486 var uden køler..
så burde der være endnu større margin of error

En gammel 5200 disk larmere ikke emre end hvad jeg kan leve med.. og det er
måske heller ikke en umulighed at stoppe lidt bølgepap eller ligende omkring
den så den er mere støjsvag.

Ved du elelr andre her evt. om en pentium 200 mmx kan køre uden blæser? Jeg
har ikke nogen 486 på lager men jeg er meeeget fristet til at finde den
pentium frem og se om den bryder i brand .-)

Fra : Søren Friis

Dato : 19-12-01 15:13

Du SKAL køre med køler på din P200 MMX !!!!!
Ellers toaster du den!
Muligvis kan du bruge en MEGET STOR køleprofil, og lade være med at belaste
den 100%, men det er IKKE sikkert...

/SF

Fra : Aggeboe

Dato : 19-12-01 15:26

"Søren Friis" wrote:

> Du SKAL køre med køler på din P200 MMX !!!!!
> Ellers toaster du den!
> Muligvis kan du bruge en MEGET STOR køleprofil, og lade være med at belaste
> den 100%, men det er IKKE sikkert...

Hmm, jeg tror nu godt det kan lade sig gøre. Forsøg evt. at clocke den så meget som
muligt ned. Anyway, så er det da et forsøg værd - garderet med en skumslukker :)

Go jul
/Aggeboe

Fra : Esben

Dato : 20-12-01 11:32

"Søren Friis" <soren@friis.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ellers toaster du den!
> Muligvis kan du bruge en MEGET STOR køleprofil, og lade være med at

Jeg har da set adskillige compaq pc'er med p200 uden blæser, men med kæmpe
køleprofiler. Jeg ved dog ikke om de var clocket ned.

--
Esben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-12-01 21:04

On Wed, 19 Dec 2001 15:12:39 +0100, "Søren Friis"
<soren@friis.mail.dk> wrote:

>Du SKAL køre med køler på din P200 MMX !!!!!
>Ellers toaster du den!

Så er det altså heller ikke værre.

>Muligvis kan du bruge en MEGET STOR køleprofil, og lade være med at belaste
>den 100%, men det er IKKE sikkert...

Min p200mmx kører nu på 9 måned med kun en alm. køleprofil. Der sidder
godt nok en blæser ovenpå, men den er slået fra. Og vi snakker altså
om en maskine som har kørt i 9 måneder - i døgndrift. Så jeg tror jeg
ville have set problemerne hvis ikke den kunne klare det...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jonny Jensen

Dato : 20-12-01 22:02

> Du SKAL køre med køler på din P200 MMX !!!!!

Nej. Compaq og IBM maskiner med op til 200-233 MHz MMX har nogle gange lun
en profil.

> Ellers toaster du den!

Nej. Den fryser blot, hvis den SKULLE få for varmt. Genstart og giv den
luft, så kører den igen (Har prøvet det adskillige gange).

> Muligvis kan du bruge en MEGET STOR køleprofil, og lade være med at
belaste
> den 100%, men det er IKKE sikkert...

Jo. Jeg havde en server kørende på et tidspunkt, bygget i et specielt
træ-kabinet. Den bestod af blandt andet: En profil fra en Socket A køler
(Kun godkendt til en , uden blæser. Under den: En Pentium 233 MMX
overclocket til 266 MHz. En PSU, uden låg og uden blæser. En Seagate
Barracuda III (7200RPM). I den ene ende smed jeg en 80 mm blæser i, for at
trække fra PSU'en og HD'en og den kørte 7 volt. Den crashede ikke en eneste
gang, selv ved fuld belastning, i de 4 måneder den kørte, indtil jeg lukkede
den igen.

Jonny.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 21-12-01 21:11

"Søren Friis" <soren@friis.mail.dk> wrote in message
> [...]
> Ellers toaster du den!
> Muligvis kan du bruge en MEGET STOR køleprofil, og lade være med at

Jeg har en Compaq deskpro P2 350 MHz som er født med en køleprofil uden
blæser.
Det kører ganske udemærket.

Eventuelt kan man jo overveje en stor kabinet blæser (der jo pga størrelsen
kan køre
langsommere og dermed støjer mindre) der peger hen på CPUens køleprofil.

Mvh Steen

Fra : Klaus

Dato : 19-12-01 15:15

Desilva wrote:

> Ved du elelr andre her evt. om en pentium 200 mmx kan køre uden blæser? Jeg
> har ikke nogen 486 på lager men jeg er meeeget fristet til at finde den
> pentium frem og se om den bryder i brand .-)

Jeg har aldrig prøvet at standse blæseren til en Intel, men en AMD
bliver meeeeget varm og ustabil....
En Pentium 100 kan godt køre med en "remote" blæser - jeg byggede en
gang en maskine hvor der ikke var plads til blæseren, så den blev skruet
af og en lille (lydløs) blæser til en 486 blev monteret med et
vinkeljern 5-10 cm ved siden af - keine hexerei, nur silence.

/klaus

Fra : Karsten Vinding

Dato : 19-12-01 15:22

Desilva wrote:

> Ved du elelr andre her evt. om en pentium 200 mmx kan køre uden blæser? Jeg
> har ikke nogen 486 på lager men jeg er meeeget fristet til at finde den
> pentium frem og se om den bryder i brand .-)

Jeg har i min varetægt (og bruger) en blæser købt hos ProConsult, der
specifikt var lavet til at køre en P200MMX uden blæser. Det er en pænt
stor profil, og den virker fint, og køler idag en K6-2 450 kun via
cirkultionsluften fra PSU blæseren.

I en IBM aptiva jeg skulle kigge på for en arbejdskammerat (den var død
i et tordenvejr), sad der en P166 (non MMX) med også kun en passiv
køleplade.

Så det burde kunne lade sig gøre, med lidt opfindsomhed. Giv sådan en
P200 rigeligt med RAM, og den kan godt trække en Win2k server med et
godt resultat, og en Linux box med fremragende resultat.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.

Fra : Martin Bangsø

Dato : 19-12-01 21:26

On Wed, 19 Dec 2001 15:03:28 +0100, Desilva wrote:

> Ved du elelr andre her evt. om en pentium 200 mmx kan køre uden blæser? Jeg
> har ikke nogen 486 på lager men jeg er meeeget fristet til at finde den
> pentium frem og se om den bryder i brand .-)

Min gamle Pentium Classic 166@200 kunne fint køre med blot en stor
passiv køleprofil monteret. Jeg mener MMX Pentium'erne udvikler mindre
varme, så mon ikke det også virker? Ellers kan du jo underclocke din
200'er til 166 MHz og så kan du helt sikker køre uden køler.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-12-01 15:52

Hej!

Klaus wrote:

> [...]
> 66MHz CPU kan sagtens køre Windows 95. En strømforsyning i de gamle AT
> kabinetter kunne også fås med "silent kit" - så mangler du bare en

Yes, Scumpaq har lavet en del maskiner uden CPU-blæsere. De har også haft en
serie DeskPro maskiner med Pentium 166, en kæmpe køler og ingen blæser. Godt det
ikke var K6'ere - så havde skidtet nedsmeltet

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 19-12-01 15:04

"Desilva" <alamyx@softhome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
isa/pci
> gfx kort og nogen 5200 rpm diske, kan vel også klare sig uden blæser?

De små Pentium'er kan også køre uden blæser. Hjemme har jeg en IBM P75
overclocket til 90 Mhz uden blæser, kun med en stor profil.

mvh. Peter
www.peterbj.dk (Nu over 750 vitser!!!)

Fra : Desilva

Dato : 19-12-01 15:39

Jeg har nu kørt med p200 mmx og alm lille køleprofil med uden blæser på cpu
og powsup.
Køleren på cpu blev lidt lun, men mine fingre brød dog ikke i brand når jeg
pillede ved den.

Ser at Søren siger at jeg brænder cpu af uden køler, men når jeg nu kan få
den til at køre i et stykke tid uden, så kan jeg vel gå ud fra at det ikke
er vildt kritisk, så jeg vil kunne se crash før udbrænding i det her
tilfælde.. ikke sandt?

At dømme efter de mange svar, så får jeg en fornemmelse af at det her er
lidt udbredt. Er i mange som har kvalt alle blæsere i en gammel maskine og
derefter sat den som simpel server?

Fra : Villy Jensen

Dato : 19-12-01 16:32

> [...]
> gfx kort og nogen 5200 rpm diske, kan vel også klare sig uden blæser?
>

> Hm.. har også en pentium 200 mmx stående et sted... med en god køleprofil,

Joeh, jeg har en 100 MHz 486AMD uden ventillator på CPU.
Der er 2 (langsomme, relativt stille 5 1/4" Bigfoot's monteret)

AT-PSU-fan kører svjh på 7 Volt.
Jeg vil ikke have den stående i mit soveværelse (og det vil konen
nok heller ikke...) selv om det er noget af det mest tyste, jeg har 'hørt'

Det kræver nok en relativt stor profil på din 200 MHz, hvis du
fjerner ventillatoren - prøv evt med en T-bird profil uden ventillator,
og mærk hvor varm den er efter 5 / 10 / 20 / 60 minutters power ON.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Søren Friis

Dato : 19-12-01 16:41

Og husk også at mærke ved full load!
Det er jo det der dræber den.... Hvis du skal køre linux, kan du jo sætte
den til at knase SETI pakker.

/SF

Fra : Desilva

Dato : 19-12-01 16:55

> AT-PSU-fan kører svjh på 7 Volt.
> Jeg vil ikke have den stående i mit soveværelse (og det vil konen
> nok heller ikke...) selv om det er noget af det mest tyste, jeg har 'hørt'

Min pentium er lige nu heeelt tyst nu da diskene har slukket motoren, og
alle blæsere er klippet.
Den har standard køleren siddende.. havde en stor aluminiums profil
liggende, men den er der ikke plads til meget mere end 7*7 cm på dette
motherboard, så hvis den skal køles mere, så må der sættes en smal høj en på
:-/

Fra : poppe

Dato : 19-12-01 18:40

min duron 700 (server) køre med 5v på alle blæser, og den siger igen ting!!

har faktik tænkt at pille blæser af cpukøler, for at prøve om dedn kan klare
deet, for 5v smider ikke meget luft fra sig!!

--
Dennis
Randers

Fra : Henrik V!

Dato : 21-12-01 19:38

Øhmmm... Nu ER en T-Bird jo heller ikke ligefrem en P200 MMX?!? Der er da
nok mindst 30 watt til forskel? Eller er det mig?!?

/Henrik!

Fra : Karsten Vinding

Dato : 24-12-01 14:27

"Henrik V!" wrote:

> Øhmmm... Nu ER en T-Bird jo heller ikke ligefrem en P200 MMX?!? Der er da
> nok mindst 30 watt til forskel? Eller er det mig?!?

Læs hvad han skriver!

Han anbefaler manden at tage en køleprofil til en TBird, og bruge den på
sin P200MMX uden blæser.

Da TBird køleprofiler som regel er store, kunne sådan en muligvis køle
en P200MMX passivt.

Fra : Henrik V!

Dato : 27-12-01 15:11

Aha... Min pre-christmas brandert...!

/Henrik!

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-12-01 17:56

> Kunne de gamle 486 maskiner ikke klare sig med en køleprofil på cpu uden
> blæser?

Min gamle 66 MHz havde køleprofil og blæser. Blæseren kunne dog slukkes,
idet køleprofilen var ca 5 cm høj.
Men umuligt tror jeg ikke det er.

> [...]
> skal køre win95/98 og bare køre http og ftp samt div. filesharing
> programmer... og samtidigt være totalt lydløs, når man lige ser bort fra

Jeg pusler med tanken om at downklokke min Athlon til måske 550 MHz og sætte
en Zalman flower køler på. Mon ikke det kan holdes under 60 grader 24/365 ?

> Er dette et problem? Er det sansynligt at den kan klare sig fuldstændigt
> uden køling og stadig har mulighed for at køre win32?
Ja. Det burde ikke være et problem. Men hvor meget ram kan du putte i den ?
Bliver det ikke for lidt.

> Hm.. har også en pentium 200 mmx stående et sted... med en god køleprofil,
> kan _den_ mon så køre uden blæser?

Den burde også kunne klare sig med en god køleprofil uden blæser. Min gamle
P200 har en minimal blæser (og den er næsten lydløs).

>--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Mikkel Lund

Dato : 19-12-01 20:12

Ville bare sige at jeg har kørt med en 166MHz@200MHz uden bræser på en
medium profil.
Profilen blev ca 50graden med det kørte fint...

Fra : Deaster

Dato : 20-12-01 10:05

> [...]
> uden køling og stadig har mulighed for at køre win32?
>
> Hm.. har også en pentium 200 mmx stående et sted... med en god køleprofil,

Vi har da et par Compaq maskiner som kører med en Celeron 300A hvor der bare
sidder en stor køleprofil på, de har snart kørt i 4 år uden de store
problemer.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Ultra

Dato : 20-12-01 13:28

Jeg har forr nylig fået en Pentium 233 MMX, uden CPU-blæser, med en meget
lille profil. Den kørte fint uden blæser.

/Ultra

Fra : Ole Nielsby

Dato : 21-12-01 00:34

Desilva <alamyx@softhome.net> skrev:

> Kunne de gamle 486 maskiner ikke klare sig med en køleprofil på cpu uden
> blæser?

Jo, i hvert fald op til 50 MHz. Jeg ved ikke om DX4'erne kan.

> [...]
>
> Hm.. har også en pentium 200 mmx stående et sted... med en god køleprofil,
> kan _den_ mon så køre uden blæser?

Pentium 133 kører fint med køleprofil. Man kan(/kunne?) købe en
køleprofil der passer til.

Jeg brugte sådan en maskine i et par år uden problemer.

Først limede jeg en stor alu-profil på chippen; det virkede fint
bort set fra at den faldt af og landede i bunden af kabinettet med
et højt KLONK ca. 3 gange om året, hvorefter jeg fik ret travlt
med at slukke maskinen. Så gjorde Intel det officielt at 133'eren
kunne køre uden propel, og der kom køleprofiler i handelen som
passede til og ikke faldt af. Siden jeg satte sådan en på, har der
ikke været problemer med maskinen. (I dag fungerer den som
internet-PC for en pensionist.)

Jeg tror ikke en Pentium 200 kan. Måske hvis du under-clocker den???

Á&f/ON

Fra : Jonny Jensen

Dato : 21-12-01 18:04

> Jeg tror ikke en Pentium 200 kan. Måske hvis du under-clocker den???

Tjek mit biddrag til diskussionen højere oppe og lær

Jonny.