Kræsen hunkat (lang)
Fra : Line Wolff

Dato : 19-12-01 13:49

Undskyld for denne lange posting, men nu har jeg gået meget længe og
overvejet
om jeg skulle "give fortabt" og kaste håndklædet i ringen - og nu må det
være :)

Jeg har et problem med min hunkat som har stået på længe, faktisk siden jeg
fik
hende som 14 ugers killing. Hun er kræsen! Hun spiser kun vådkost og kun
Pussy.
Hun er en meget fin og spinkel kat, dog uden at være decideret tynd. Hun har
dog
ikke noget lager at "tære på" overhovedet.

Ok, det er jo så hvad det er, kan man sige, men problemet er, at min
hankastrat
spiser med! Han spiser iøvrigt alt - også det tørfoder (Eukanuba) som jeg
helst
så de begge spiste. Han bliver tyk, for han går jo også i hendes vådkost.
Det er
ikke nogen løsning at sætte dem begge over på vådkost for det er for dyrt
for
mig (det er rigeligt allerede!) og så skal de spise kvalitetsmad. Og det er
efter min mening IKKE Pussy ;)

Ok, så til hvad jeg har forsøgt at gøre for at løse problemet:

Den hårde metode: Lad være med at give hende andet end tørkost. Jeg hader
denne
metode, især fordi jeg har læst om leverskader til følge osv, så jeg har kun
turde prøve det 2 gange. Første gang (for ½ år siden) begyndte hun efter 3-4
dage uden mad at kaste op og blive dårlig (hun havde IKKE rørt tørkosten) og
jeg
begyndte at fodre hende med Pussy igen. Andet forsøg var for 2 uger siden
hvor
vi var samme procedure igennem. Efter 3 dage gav jeg op. Jeg har ikke i
nogle af
tilfældende turde gå ud over 3-4 dage af frygt for hendes helbred.

Den bløde metode: Blande tørkosten i hendes vådkost - mere og mere hen ad
vejen.
Det virker desværre ikke - selv med kun 5 små tørfoder-brikker spiser hun
pænt
udenom. Det skal siges at hun ikke nærmer sig madskålen hvis det ikke er det
rigtige mad der er der, så hun er enormt "picky".

Den "midt-imellem-metode": Nemlig at vænne hende til et andet mærke vådkost.
Men
det spiser damen heller aldrig. Jeg har i ALT den tid jeg har haft hende med
uger eller måneds mellemrum forsøgt andre mærker - men det bliver kun til
nøds
spist og hun må være sulten.

Jeg har fået rigtig mange gode råd hen af vejen, af venner og opdrættere,
som
alle er afprøvet. Der kan i flæng nævnes:

"Prøv at lege med hende med tørfoderet - kast små brikker hen ad gulvet og
lad
hende fange det og så spiser hun det nok". Det gør hun ikke.

"Prøv at vænne hende til tør mad ved at starte med at kaste lidt rundt med
gærpiller. Katte elsker dem og så vænner hun sig til den "tørre
fornemmelse"".
Er også prøvet, desværre med samme resultat. Hun poter rundt med dem, men
tager
dem aldrig i munden.

Det sidste, rigtig gode, råd er at vente til hun bliver gravid (hun skal
bruges
til avl, men har desværre i en alder af 16 måneder endnu ikke været i
løbetid).
Når hunkatte er gravide har de ofte brug for så meget energi at kræsenheden
forsvinder. Somsagt, har jeg af naturlige årsager :) ikke haft mulighed for
at
prøve dette endnu, og det kan jo være det virker. Men jeg kan næsten ikke
blive
ved med at vente på at hun bliver parret - for hankatten buler ud hurtigere
og
hurtigere (især efter han blev kastereret) og min pengepung svinder.

Så - har nogen et godt råd udover det? Jeg er MEGET desperat efterhånden :)
og
ALLE gode råd, ideer, ting jeg kan prøve, moralsk støtte og potedask ;)
modtages
med kyshånd.

Frustreret hilsen,
Line
http://www.nelja.dk <-- hvor man også kan se billeder af den lille og
slanke terrorist ;)

Fra : S.J & L.T.

Dato : 19-12-01 18:26

Kære Line.

Dette her er godtnok ikke et råd, der kan få din kære misse-pige til at
spise tørfoder; men måske kan det lette en par kroner i pengepungen hver
gang du skal købe en dåse vådfoder -når det nu engang er det du er tvunget
til i øjeblikket:

Min gamle hankat blev også kræsen da han i et par dage smagte Whiskas for
første gang. Han var da 11 år, men det var skam ingen hindring for ham; og
lige pludselig kunne han ikke lide sovs/kartofler, leverpostejsmadder
o.lign; som han ellers var blevet fodret med i sit liv som udekat hos min
far. Ligeledes kunne han heller ikke lide andet slags vådfoder med
undtagelse af Pussi. Altså Whiskas eller Pussi.

Det skal dog siges at han er glad for Iams(Eukanuba) senior tørfoder -så det
er hoveddelen i hans kost- middag og aften.

Men, men, men... om morgenen bliver han simpelthen 'hylende' utilfreds, hvis
ikke der også er noget vådfoder i skålen. Faktisk vil han helst KUN have
vådfoder om morgenen; og han kværner let en halv dåse til morgenmad. Det har
han selvfølgelig fået indprentet den lille killing Buko (ca. 4 måneder
gammel); så nu har jeg to skrigende utilfredse hanmisser, hvis der kun er
deres Iams tørfoder i skålene.

Men jeg har fundet en billigere vådfoder som de simpelthen er HELT VILDE
MED -det er ligefør jeg tror at det er bedre en Whiskas, efter deres
interesse at dømme. Det hedder 'Misses kattemad' og forhandles i Bilka til
3.95 (eller er det 4.95?) dåsen. Men, men, men (igen) det er ikke bare
hvilken somhelst Misses kattemadssmag -nej! Det er den med 'Sardiner i Gele'
som de er helt elektriske med. Det er simpelthen hele fiskestykker (ikke
udefinerbare boller). Fiskestykker (med øjne, skind og hele molevitten, der
ligger i en dejlig geleteret fiskefond . Ernæringsmæssigt kan det ikke
være værre en Pussi eller Whiskas -det er jo kun fisk og gele.

Faktisk tror jeg at der er ret meget smag i det; for gamle Rokke accepterer
faktisk KUN af få en kvart dåse -resten af maden er simpelthen iblandet Iams
tørfoder -og det glider ned- det hele!!! Førhen slikkede han udenom
tørfoderet når jeg havde blandet; men jeg tror simpelthen at den 'dejlige'
fiskesmag sætter sig i det... så det bliver uimodståeligt

Seneste nyt -ihvertfald hvad jeg ved af- er at der også er kommet Misses
Kattemad med 'tunkød i gele' -og det kan de faktisk også rigtig godt
lide -men sardinerne er lige hittet!!! Men køb for guds skyld ikke nogle af
de andre smagsvarianter -mine nægter at spise det; og så står det bare dér
indtil man nærmest skal mejsle det ud af skålen som den indtørrede klump det
er blevet til...

Pøj, pøj!

Linda

Fra : Line Wolff

Dato : 19-12-01 22:32

Hej Linda

Tusind tak for tippet! Din beskrivelse af indholdet er super "Med øjne
og det hele". Det kunne godt lyde lidt som om missemor her (undertegnede)
skal vænne sig lidt til det, men hvis det virkelig koster det halve af Pussi
(ja, den lokale Føtex har netop været så "flinke" at hæve prisen til 8.50,-)
og misserne elsker det, er det helt klart forsøget værd. Jeg vil straks ile
til den nærmeste Bilka og kigge på hylderne.

Hilsen
Line

Fra : Mette Svangren

Dato : 20-12-01 16:09

"S.J & L.T." <s_juul73@hotmail.com> wrote in message
Klip
> [...]
> 3.95 (eller er det 4.95?) dåsen. Men, men, men (igen) det er ikke bare
> hvilken somhelst Misses kattemadssmag -nej! Det er den med 'Sardiner i

Ja, jeg må tilslutte mig, hvad Linda skriver. Jeg har endnu ikke mødt en
kat, der ikke eeelsker sardiner i gele! Men måske er Satin den første *G*
Til gengæld har jeg hele mit liv været vant til katte, der fik dåsemad og
dermed reagerede på lyde som køleskab og dåseåbner. Men Ludvig er bedøvende
græsk-katolsk, og han tigger ikke ved bordet eller går om mine ben, når jeg
laver menneskemad. Sær kat! Især sammenlignet med min mors Mino, der sidder
og vræler foran køleskabet mange timer hver dag.
Til gengæld skal han nok (ofte) vise mig døren til spisekammeret, -gæt hvor
sækken med tørkost står!

Juleknus og snork fra Mette og Ludvig, der bobler i sofaen (altså kun
Ludvig, jeg bobler ikke...)

Fra : Line Wolff

Dato : 30-12-01 12:43

Hej Linda!

Så blev sardinmaden fra Misses endelig testet - efter julestress og
nytårsindkøb - og hvilken success!!! Sjældent har jeg set min lille
missepige indtage SÅ meget mad og med så stor en iver. Godt nok spiste
Kalvin også lystigt med, men til 4.50,- dåsen (i Føtex) kan jeg godt lige
leve med det. Han spiste jo også af Pussy.

Sååe... tusind tak for tippet! Det virkede

// Line

"S.J & L.T." <s_juul73@hotmail.com> wrote in message

<SNIP>

Fra : Linda Diniz

Dato : 22-12-01 22:08

Hej Line.
Jeg opdrætter British Shorthair og har for tiden 5 katte, een af dem, en nu
5 år gammel hunkat VIL heller ikke spise noget der er hårdt. Det var
virkelig et cirkus da hun virkelig skulle til at begynde at spise fast føde.
Alt blev også prøvet her, men intet hjalp, men jeg ville ikke give mig da
dåsemad jo er 80% vand. Jeg opblødte tørfoder og ikke blot blandede, men
nærmest mosede
til ukendelighed, det var nærmest pure, og det kom jeg så noget dåsemad i og
mosede igen så det simpelthen ikke kunne adskilles. Det spiste hun så til
sidst og idag vil hun stadig ikke have noget hårdt men lever af ca. 80%
opblødt tørfoder og resten sardiner i gele, og idag behøver jeg kun at
blande det almindeligt, det bliver spist rup og stub og hun er rigtig stor
og buttet som en brite skal være, så jeg ville prøve en gang mere, og brug
gerne en lille fin kagegaffel til at mose med, og brug vandet tørfoderet har
ligget i blød i til at gøre det rigtig pureagtigt.
Med venlig hilsen
Linda Diniz
Line Wolff <news@nelja.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c208cb0$0$35599$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...