ISC DHCP server uddeler ikke IP når inet d~
Fra : Søren L.

Dato : 19-12-01 12:58

Hejsa.

Hmm... jeg er sikker på, at det er mig der ikke har tænkt mig godt nok om,
men hvorfor er det lige, at når subject mister internet forbindelsen, at den
så ikke kan uddele IP numre længere, fordi den ikke kan finde en
nameserver!? Hallo - det er da ikke just genialt, men som jeg siger, så er
der sikkert en feature der tager højde for dét? Som jeg ser det, så burde
den bare undlade DNS'en, for det er da lidt ubrugeligt, at éns IP nummer
pludselig dør (og dermed intranettet), bare fordi internettet går ned.

Min simple DHCP fil:
option domain-name "domain.dk";
option domain-name-servers ns.tele.dk, ns3.tele.dk;
ddns-update-style ad-hoc;
option netbios-node-type 8;
option netbios-name-servers 10.0.1.20;
default-lease-time 900;
max-lease-time 1800;

# If this DHCP server is the official DHCP server for the local
# network, the authoritative directive should be uncommented.
authoritative;

# Use this to send dhcp log messages to a different log file (you also
# have to hack syslog.conf to complete the redirection).
log-facility local7;

shared-network DOMAIN
{
subnet 10.0.0.0 netmask 255.255.0.0
{
range 10.0.100.25 10.0.100.150;
option routers 10.0.0.5;
}
subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.0.0
{ option routers 192.168.0.1; }
}

Kan man ikke sætte noget på, så man undgår at det sker igen?

Hilsen Søren

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 19-12-01 19:45

"Søren L." wrote:

> [...]
> den bare undlade DNS'en, for det er da lidt ubrugeligt, at éns IP nummer
> pludselig dør (og dermed intranettet), bare fordi internettet går ned.

Jeg vil tro at dhcpd laver reverse opslag på ip-nummeret for at vide
hvilket hostnavn som skal tildeles klienten. Du bør kunne løse problemet
ved at sætte din egen nameserver op til at være autoritativ reverse
nameserver for dit net eller skrive adresser ind i /etc/hosts.

--
Hroi Sigurdsson hroi@netgroup.dk
Netgroup Datacenter http://www.ngdc.dk

Fra : Søren L.

Dato : 20-12-01 09:21

> [...]
> ved at sætte din egen nameserver op til at være autoritativ reverse
> nameserver for dit net eller skrive adresser ind i /etc/hosts.

Jo, det ved jeg godt (at jeg selv kan sætte en NS op) men jeg synes det er
lidt voldsomt. Hvis bare DHCP serveren kunne undlade, at sætte en DNS
adresse på de IP numre den uddeler/fornyr, så ville det for mig være den
bedste løsning. Men jeg må til at kigge i nogle man-sider (der er mange!)

Hilsen Søren

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-12-01 21:56

Søren L. wrote:

> [...]
> lidt ubrugeligt, at éns IP nummer pludselig dør (og dermed
> intranettet), bare fordi internettet går ned.

dhcpd laver ikke navneopslag; den laver stort set aldrig navneopslag...

Hvad ligger der lige i 'mister internetforbindelsen'? Sidder
internetfeorbindelsen til samme netkort som klientmaskinerne?

Lukker du et netkort ned (ifdown eth0), holder den op med at dele IP'er
ud - også efter du bringer det op igen (ifup eth0); der skal den
genstartes.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ

Fra : Søren L.

Dato : 20-12-01 09:27

> dhcpd laver ikke navneopslag; den laver stort set aldrig navneopslag...

Nej, men den tildeler også DNS (fik jeg nok ikke sagt)

> Hvad ligger der lige i 'mister internetforbindelsen'? Sidder
> internetfeorbindelsen til samme netkort som klientmaskinerne?

Øhh.. det betyder, at den maskine der køre DHCP server ikke længere kan se
internettet Dvs. at vores kabelmodem dør.

Hilsen Søren

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-12-01 10:49

Søren L. wrote:

> Nej, men den tildeler også DNS (fik jeg nok ikke sagt)

Tildeler? Den laver dynamiske DNS-opdateringer eller hvad? Hvis du
kører dhcpd 3.0 og ikke ønsker DNS-opdateringer, skal du sætte:

ddns-update-style none;

Er den sat til interim eller ad-hoc vil den forsøge at opdatere DNS og
dele IP'en ud lidt forsinket, når den har indset at det fejler - men vi
snakker her sekunder. Klienter, der forventer øjeblikkeligt svar vil
dog fejle - men min erfaring er at win95, win98, win2000, winNT, winXP,
dhclient, pump, dhcpcd virker selv med forsinkelse.

> Øhh.. det betyder, at den maskine der køre DHCP server ikke længere
> kan se internettet Dvs. at vores kabelmodem dør.

Det ku' godt være, at du mente at dens netkort jævnligt 'døde'.

Prøv at skifte ns.tele.dk og ns3.tele.dk ud med deres IP-adresser -
ellers skal den slå begge to op for hver forespørgsel. De skifter
alligevel ikke IP. Det er nok snarere dette, der er dit problem, nu jeg
kigger din konfigurationsfil igennem igen...

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Is it safe?

Fra : Søren L.

Dato : 21-12-01 09:29

> Tildeler? Den laver dynamiske DNS-opdateringer eller hvad? Hvis du
> kører dhcpd 3.0 og ikke ønsker DNS-opdateringer, skal du sætte:
> ddns-update-style none;

Ja, den tildele DNS til DHCP klienter. Men hvad mener du med "hvis du ikke
ønsker DNS opdateringer"? Jeg ønsker, at dé nameservere jeg har defineret i
min dhcpd.conf, at det er disse der bliver tildelt til mine DHCP klienter...
også selv om internet forbindelsen fejler.

> [...]
> dog fejle - men min erfaring er at win95, win98, win2000, winNT, winXP,
> dhclient, pump, dhcpcd virker selv med forsinkelse.

Jeg vil prøve at sætte den til "none" og så cutte vores inet forbindelse et
kort øjeblik

Jeg prøver - tak for svaret

Hilsen Søren