Validering av et form felt basert på innho~
Fra : Rune Brynestad

Dato : 19-12-01 12:59

Jeg har et skjema som blant annet inneholder feltene alternativ og
forklaring. Feltet alternativ er en listeboks der brukeren skal velge blant
1 av 10 alternativer. Dersom brukeren velger alternativ 7, skal feltet
forklaring fylles ut i tillegg (obligatorisk). Dersom brukeren velger et av
de andre alternativene, er det ikke nødvendig at feltet forklaring fylles
ut. Hvordan løser man dette? Clientside eller serverside? Javascript
eller ASP?

Mvh
Rune Brynestad
Sparebanken Sogn og Fjordane

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-12-01 13:56

Rune Brynestad wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> de andre alternativene, er det ikke nødvendig at feltet forklaring fylles
> ut. Hvordan løser man dette? Clientside eller serverside? Javascript

du er nødt til at gøre begge dele ... eller kun serverside. Hvis du vælger at
gøre det clientside i fx javascript, så bør du nok spørge i fx
dk.edb.internet.webdesign.clientside . Hvis det er i ASP, skal du lige
overveje, hvordan du opbygger din SELECT-box på HTML-siden.

Jeg ville nok vælge at gøre det således:

<form>
<select name="brugervalg">
<option value="1">Valg 1</option>
<option value="2">valg 2</option>
</select>
<input type="text" name="valg7">
</form>

I din ASP-kode kan du så checke om kombinationen er korrekt:

<%
if request.form("brugervalg") = "7" and request.form("valg7") = "" then
response.write "Du skal skrive en forklaring"
end if
%>

Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Brynestad

Dato : 20-12-01 09:53

If setningen fungerer den, men hovedproblemet mitt er at innholdet i
skjemafeltene ikke skal sendes før brukeren har fylt ut skjemaet på riktig
måte. Jeg beklager at jeg ikke var tydlig nok på dette i mitt første
innlegg. Slik det fungerer nå kommer feilmeldingen fram ved feil utfylling,
men skjemaet blir sendt likevel.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-12-01 14:34

Rune Brynestad wrote in news:OFhU7.4019$RS2.75874@juliett.dax.net:

> [...]
> første innlegg. Slik det fungerer nå kommer feilmeldingen fram ved
> feil utfylling, men skjemaet blir sendt likevel.

men du bestemmer jo selv, om skemaet skal sendes. Hvis du fx opdager, at det
er forkert udfyldt, så kan du jo indsætte en response.end bagefter, så sker
der ikke mere kørsel af ASP-kode på siden. Så kan du fortælle brugeren, at
hun skal gå tilbage og gøre som der bliver sagt :)

Du kan checke det clientside inden du submitter formen, men det virker jo
ikke, hvis man har slået scripting fra i browseren.
--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Gad vide hvor lang tid der går, inden danskerne
finder ud af, at de har købt katten i sækken til valget ...

Fra : Rune Brynestad

Dato : 20-12-01 20:49

> [...]
> der ikke mere kørsel af ASP-kode på siden. Så kan du fortælle brugeren, at
> hun skal gå tilbage og gøre som der bliver sagt :)

response.end var selvsagt det jeg skulle bruke. Tusen takk for hjelpen.