Stik til skærmen
Fra : Hans Wested

Dato : 19-12-01 11:55

Hej Alle

Jeg har en ældre, men velfungerende skærm, som skal have strøm fra
computerens strømforsyning, - AT kabinet.
Spørgsmålet er om jeg kan klippe kablet og sætte et "normalt" stik direkte
på kablet ??
Kan denne gamle skærm modtage 220 V uden videre ???

God jul

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-01 12:05

"Hans Wested" <hwested@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> computerens strømforsyning, - AT kabinet.
> Spørgsmålet er om jeg kan klippe kablet og sætte et "normalt" stik direkte

Det behøver du ikke.
Du kan sætte et almindelig strømkabel direkte i dette monitorstrømkabel, der
er et "han" imedens det ekstra strømkabel er et "hun".

> Kan denne gamle skærm modtage 220 V uden videre ???

Ja. Det er nemlig lige præcis det, der kommer ud af computeren (faktisk 230
v, ifølge sagkyndige

/Chr

Fra : cheesedealer

Dato : 19-12-01 12:36

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er et "han" imedens det ekstra strømkabel er et "hun".

> Ja. Det er nemlig lige præcis det, der kommer ud af computeren (faktisk

Ja. men man skal lige være opmærksom på om der kræves jord/stel.

PH

Fra : Uni Bull

Dato : 19-12-01 16:30

"cheesedealer" <phansson@mail.tele.dk> wrote in news:3c207b4b$0$35615
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Ja. men man skal lige være opmærksom på om der kræves jord/stel.

Kræves og kræves.....
--
Uni Bull

Fra : Kongen

Dato : 19-12-01 16:49

> Kræves og kræves.....

Ja jord er kan for tøsedrenge, der ikke kan klare et lille rap i ny og næ !

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-01 19:13

"Kongen" <jp@person.dk> skrev i en meddelelse

> Ja jord er kan for tøsedrenge, der ikke kan klare et lille rap i ny og næ
!

Jeg har rodet med computere siden midten af firserne.
Har a l d r i g set en jordet computer eller skærm!

/Chr

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-12-01 19:51

> Jeg har rodet med computere siden midten af firserne.
> Har a l d r i g set en jordet computer eller skærm!

Måske ikke i dit eget hus, men alle professionelle installationer er
jordet, og har altid været det.

mvh
Preben

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 19-12-01 19:32

"cheesedealer" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> Ja. men man skal lige være opmærksom på om der kræves jord/stel.
Hvis den computer der "fodrede" skærmen før ikke var jordet, kan det vel
ikke blive værre! :)

/Lars

Fra : cheesedealer

Dato : 19-12-01 19:48

"Lars Møllebjerg" <larsm@xs4all.nl> skrev i en meddelelse

> "cheesedealer" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> Hvis den computer der "fodrede" skærmen før ikke var jordet, kan det vel
> ikke blive værre! :)
>
> /Lars

Nej. Men det kan blive bedre. Det er rigtigt at vi i DK ikke bruger jord på
2-fase 220v. Det skyldes, at vi har fået installeret HFI-relæer til at tage
det værste.
Nu snakker jeg ikke om et lille rap over fingrene. Det overlever man nok.
men en jord tager også en del af den statiske elektricitet der evt.
opbygges. Dermed modvirker man at f.eks. integrede kredse m.v. i systemet
ikke "brænder" af.
Efter således at have brændt et skærmkort af på denne måde har jeg jordet
mit system for en sikkerheds skyld.
Man kunne jo også spørge hvorfor der er 3 faser 0, + og stel i alle
strømkabler til PC´ere og skærme.

PH

Fra : cheesedealer

Dato : 19-12-01 19:59

"cheesedealer" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Til netpolitiet: Ja jeg er klar over, at der i indlægget utilsigtet har
sneget sig en dobbeltnegation ind.

PH

Fra : Carsten Keller

Dato : 19-12-01 20:59

"cheesedealer" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message
> Efter således at have brændt et skærmkort af på denne måde har jeg jordet
> mit system for en sikkerheds skyld.

Nu har du vel ikke bare forbundet den til en radiator eller lignende...
Keller

Fra : Peter Jespersen

Dato : 19-12-01 22:32

On Wed, 19 Dec 2001 20:59:21 +0100, Carsten Keller wrote:

>"cheesedealer" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message
>
>Nu har du vel ikke bare forbundet den til en radiator eller lignende...

Heh det gode gamle nummer, fik den lyde ide engang - desværre
var der en del andre der havde fået den samme lyse ide og smal
jeg fik hakket mig en over nalderne med en skovel...det der
lægger bag en centimeter lang gnist kan mærkes!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
SYSOP: The guy that is laughing at your typing.

Fra : cheesedealer

Dato : 20-12-01 09:04

"Carsten Keller" <c.keller@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har du vel ikke bare forbundet den til en radiator eller lignende...
> Keller

Nej. Jeg er klar over at det, især i lejligheder (som jeg bor i) kan give
"baksmælle". Nu har vi også 3 faset 380 og der er der en jord der skulle
være mere sikker.

PH