netBIOS over tcp/ip og ftp-port 21
Fra : Ian Matheson

Dato : 19-12-01 09:53

Netværk:
ADSL med fast ip, router, ethernet og tcp/ip, 192.168.1.x
3 w2k pcere, hvoraf den ene fungerer som fil og print server(192.168.1.1),
og er altid tændt. Virker fint.
Nu vil jeg have serveren skal køre ftp-server. På routeren åbner jeg så for
port 21 TCP på serveren, ellers er der ikke hul fra internettet.

Problem
Når jeg åbner port 21, deaktiverer w2k mit netBIOS, og mit lokalnet kan ikke
længere "se" serveren, kun pinge den. Altså minus fil og printdeling.

God jul

Ian

Fra : Panther

Dato : 19-12-01 11:26

Prøv at taste navn og IP adresse i jeres host fil - så skal i bare se.

Problemet med dette er blot at W2K SKAL have fast ip adresse.

Under W2k ligger host filen under

\winnt\system32\drivers\etc\

og filen hosts - kan rettes med notepad eller edit syntax

ipadresse pc/server navn
FX

192.168.1.1 Filsrv

På denne måde kan Ip konfiguration finde serveren uden netbios.

Mvh

Jan

God Jul

Fra : Rado

Dato : 19-12-01 23:02

On Wed, 19 Dec 2001 11:25:40 +0100, "Panther" <j_stokholm@hotmail.com>
wrote:

>Prøv at taste navn og IP adresse i jeres host fil - så skal i bare se.
>
>Problemet med dette er blot at W2K SKAL have fast ip adresse.

[snip]

Kan det evt ikke også løses ved blot at installere NetBEUI? Jeg har
disabled NetBIOS i W2k, men har ingen problemer med netværket af den
grund, med NetBEUI installeret.

Er der ikke også et sikkerhedsproblem med NetBIOS over TCP/IP?

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein