ADSL over ISDN.
Fra : Dani Shapira

Dato : 18-12-01 23:48

Er der problemmer ved at ligger ADSL på samme linie med ISDN?
Min ISDN er af den gamle type dvs. at linie gå direct ind i NT box.
Hvordan kommer ADSL ind i billede?
Kraver det teknike besøg?

Fra : SA

Dato : 19-12-01 08:16

Jeg kører med en 256/128 ADSL over en ISDN med NT boks, og det kører
upåklageligt. Hastighedsmæssigt kan jeg hente med ca. 230KBit/s, hvilket er
hvad man kan forvente/håbe.

Og nej, du behøver ikke tekniker besøg - det er meget nemt selv at montere
det. Der følger en udførlig vejledning med, så det er bare at gå i gang.

Mvh.

SA

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-12-01 11:49

"SA" <buffalo.bill@buffalo.com> wrote in message
> Og nej, du behøver ikke tekniker besøg - det er meget nemt selv at montere

Han _behøver_ teknikerbesøg, for det er ikke en 'Gør-det-selv'-ISDN har
har...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : SA

Dato : 19-12-01 13:16

øhh, hvaffor noget!? Hvad er forskellen på en "gør-det-selv-ISDN" og en
"ikke-gør-det-selv-ISDN"?

Min NT boks, som jeg ikke aner om er en "gammel" eller "ny" type, skulle
bare blive siddende. Ved hjælp af et hermofrodit stik kobler man en ledning
til skillefiltret, som man så igen kobler til ADSL modemet, og derfra videre
over i netkortet i PC'en. Hele operationen tog ca. 2 minutter!

Mvh.

SA

Fra : KsNa

Dato : 19-12-01 13:39

> [...]
videre
> over i netkortet i PC'en. Hele operationen tog ca. 2 minutter!

Førhen, jeg tror indtil starten af 1999 blev teknikkermonteret NTer sat op
UDEN 3polet telefonstik.

Mvh.
Kim

Fra : S. Andersen

Dato : 19-12-01 08:59

"Dani Shapira" <dani@shapira.dk> wrote in message
> Er der problemmer ved at ligger ADSL på samme linie med ISDN?

Nej.

> Min ISDN er af den gamle type dvs. at linie gå direct ind i NT box.
> Hvordan kommer ADSL ind i billede?
> Kraver det teknike besøg?

Som udgangspunk ja, da du skal ha en ny NT-box installeret

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 19-12-01 12:41

S. Andersen <na@na.com> skrev i en news:9vphco$1s7u$1@news.cybercity.dk

> Som udgangspunk ja, da du skal ha en ny NT-box installeret

Og hvorfor er det lige der skal en ny NTba til? Min ADSL fungere da ganske
glimrende med den gamle boks (der så vidt jeg husker er fra 1999). Eneste
smarte ved at få en ny NT-boks er vel at man får a/b-udgange direkte på
boksen så vidt jeg kan se. Hvis man har en fuldt funktionsdygtig boks koster
det forøvrigt 500 kr at skifte til den nye type.

Ole Gaarde Kristensen
- Fornærm aldrig 7 personer hvis du kun har en seksløber -

Fra : KsNa

Dato : 19-12-01 13:35

> [...]
koster
> det forøvrigt 500 kr at skifte til den nye type.

Fordi den NT som Dani Shapira har er UDEN et 3polet telefonstik og er derfor
fastmonteret, det er det der skal laves om.

Mvh.
Kim

Fra : SA

Dato : 19-12-01 13:38

Ok, den er altså fastmonteret. Så kommer det jo an på hvor fingernem man er!
Dvs. afmonter stikket, og monter en hermafrodit stik. Hvis man ikke kan gøre
det selv, kender man sikkert nogen der kan. For at betale Teledanmark 495,-
for at få monteret et stik, det.......!

Mvh.

SA

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-12-01 17:52

> [...]
er!
> Dvs. afmonter stikket, og monter en hermafrodit stik. Hvis man ikke kan

Afmontér hvilket stik?

NT-boksen er sat fast inde i dåsen...

Fra : SA

Dato : 19-12-01 22:54

Okay, okay - så afmonter dåsen! Der må jo gå en ledning fra dåsen og hen til
NT-boksen. I denne ledning er der anvendt 2 ledere. Hvordan man derefter vil
montere det, er sådan set et temperaments-spørgsmål, men det komme aldrig
til at koste 495,-, som TDC skal have.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 19-12-01 23:16

Hej

> [...]

>det selv, kender man sikkert nogen der kan. For at betale Teledanmark 495,-

Du bliver ved med dine 'stik' Der er ikke noget stik hos manden,
NT boxe som blev sat op inden TDC fandt på løsningen med "Gør det selv"
er en såkald "Fast installation" dvs. at ledningen ude fra, går direkte
ind i NT boxen, og den eneste tilslutningsmulighed er de 2 stk. 45 stik
som sidder i bunden af NT boxen...

Om man så skal ha' en ny NT box er vel en anden sag, her i huset har vi
haft ISDN siden jeg tror 1995, men har dog fået skiftet NT boxen et par
gange, senest i forbindelse med et lynnedslag, og ved den lejlighed
foreslog teknikeren som skulle skifte den ud, at han monterede et alm. 3
benet stik på væggen, og en stump ledning med et stik, på NT boxen, så
nu var det pludselig blevet til en "Gør det selv" løsning. Hvilket
bevirkede at da jeg skulle ha' ADSL som kunne jeg altså selv klare
installtionen, og behøvede altså ikke en ny NT box, og det fungerer
iøvrigt glimrende sammen med den aldrende Siemens NT.

Det korte svar: Nej, der er ingen problemer med at lægge ADSL oven på
ISDN, forudsat at der ikke er for meget dæmpning på din kabelforbindelse
til centralen. Det hele kommer susende i det samme kabel, hos dig
opsættes der er delefilter, herfra fordeles signalet til et ADSL modem,
og til din NT box.

Men som andre har nævnt slipper du ikke for et teknikerbesøg i dit
tilfælde.

--
M.v.h. Ole®

Fra : SA

Dato : 20-12-01 19:28

Okay, det er altså lavet på samme måde som hos mig. Nu er jeg (gudskelov)
også teknisk "minded", så jeg gjorde følgende:

Ud til Harald Nyborg og købe:

1 stk. telefon vægstik, bestil nr. 5388 til 49,95
1 stk telefon stikprop, bestil nr. 5389 til 9,95
Hvis man ønsker det kan man også købe en indbygningskasse, bestil. nr. 3489
til 12,75, men det er ikke strengt nødvendigt.

Find den ledning der går udefra og ind i NT-boksen. På min NT-boks, som også
er en Siemens, sidder der et låg, som man kan åbne. Under dette låg kan man
se, hvilke 2 ledere der er monteret til NT-boksen(hvilket man så husker på,
såfremt der er mere end 2 ledere i kablet!)
Herefter finder man et sted umiddelbart under, eller ved siden af NT-boksen,
hvor man kan montere det indkøbte vægstik. Nu kan man så klippe denne
ledning over, så den kan nå ind bag i vægstikket, hvorefter man monterer de
2 ledninger i vægstikket(dvs. de 2 ledninger, hvis farve man huskede på da
man åbnede NT-boksen). Herefter kan vægstikket lukkes.
Nu kan så afisolere den anden stump af ledningen, som man klippede over.
Find de 2 rette ledere igen(dvs. den korrekte farve), og monter disse i
stikproppen.
Herefter sættes stikproppen ind i vægstikket, og man er nu klar til selv at
koble sin ADSL til.

Indrømmet, hvis man ikke er teknisk "minded", så kan det være lidt tricky.
Men, man kender vel nok en eller anden der kan hjælpe til. Det er i
hvertilfælde billigere end det TDC skal have.

TDC pris - 495,00
Selvmontering 72,65

Man sparer altså 422,35, hvilket jo altså også er nogle penge.

Og hvis Dani Shapira eller andre, ikke har lyst til selv at gøre det, tja.
så skal jeg da gerne gøre det for det halve af TDC's pris(såfremt de bor i
nærheden)!!!!

Mvh. og god fornøjelse.

SA

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-12-01 23:31

Hej

"SA" <buffalo.bill@buffalo.com> wrote:

Cut: en beskrivelse af ændret kabelførring til NT box

>Herefter sættes stikproppen ind i vægstikket, og man er nu klar til selv at
>koble sin ADSL til.

Jamen du har fuldstændig ret ! - Eneste minus for manden der skulle ha'
lavet dette her, er at hos TDC er det registreret at hans NT box er
monteret på den "gamle" måde, så hvis den nu pludselig har et stik på en
stump ledning bliver de vist nok sure

--
M.v.h. Ole®

Fra : SA

Dato : 21-12-01 08:16

Hej

At TDC ved hvorledes stikket er monteret har du nok ret i. Noget andet er
så, om de nogensinde kommer forbi manden en gang til

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 20:54

"Ole Rasmussen" <dont_reply@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lavet dette her, er at hos TDC er det registreret at hans NT box er
> monteret på den "gamle" måde, så hvis den nu pludselig har et stik på

Næppe, ikke medmindre han laver stor rav i den.
Det gamle monopolskillepunkt er efterhånden en udflydende størrelse

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 21-12-01 23:05

Hej

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

(snip: Sure hos TDC)

>Næppe, ikke medmindre han laver stor rav i den.
>Det gamle monopolskillepunkt er efterhånden en udflydende størrelse

Javist, men når manden bestiller en "gør det selv" BB på en ISDN linie
hvor NT boxen er fast forbundet til nettet, får han at vide at det
desværre ikke er muligt, men krævet et teknikerbesøg. - Taler af egen
erfaring

--
M.v.h. Ole®

Fra : Rasmus

Dato : 22-12-01 13:46

Hmm, jeg har 2 ex. på et TDC ikke aner hvordan ens udstyr er forbundet.

1. Jeg har lige fået konverteret min ISDN til PSTN i forbindelse med
Webspeed, og det var meget svært at overbevise TDC om at det var en "gør det
selv" løsning jeg havde - det lykkedes dog til sidst Det kan lige nævnes
at det VAR en ægte TDC "gør det selv" og ikke en hjemmefusket.

2. Jeg har lige bestilt en Netexpress løsning til en bekendt der har en ISDN
han kun bruger til data og som kan koverteres til ADSL. ISDN linien er lagt
ind af TDC og med fastmonteret NT boks, men manden insisterede på at det var
en "gør det selv" - så det er det så, og derfor kan jeg selv ordne ADSL'en.

Jeg tror ikke de ved / eller gider gå op i hvad folk de egentlig har.

R@smus Viberg
rviberg@get2net.dk
Fjern "REMOVETHIS" ved reply

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-12-01 13:51

"Rasmus" <rvibergREMOVETHIS@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror ikke de ved / eller gider gå op i hvad folk de egentlig har.

Jo, men der opstår altid fejl i den slags registreringer og af samme
grund stoler man til en hvis grænse på hvad folk siger.
Det er jo heller ikke kritisk at have korrekte oplysninger på netop
dette

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Rasmus

Dato : 22-12-01 19:35

Neh det kan du jo have ret i, men jeg glæder mig alligevel til at se om de
opdager det med NT boksen inden jeg skal sætte ADSl'en op - og det betyder
da noget hvis fru Jensen lige skal sætte noget op og TDC fortæller hende
noget forkert, det er jo ikke alle mennesker der har lige stor teknisk
indsigt.

R@smus Viberg
rviberg@get2net.dk
Fjern "REMOVETHIS" ved reply

Fra : Dani Shapira

Dato : 23-12-01 17:53

Tak for alle de gode råd.

Min konklution er at det er teknisk set ikke en stor problem at få mín fast
box til at ligne en "gør det selv" instalation, men læsening af andre indlag
i dette gruppe har viste mig at det er ikke ukendt situation at efter
instalation virker ADSL ikke og det er ikke altid nemt at finde ud af
hvorfor.

Jeg er ret sikket at hvis jeg gøre det selv, selvom TDC mener at det kraver
teknike, vil de påstår at fejlen er pga min fusk!

Så betaler jeg tekniken og herved arbejde lige efter bogen.

Men igen, tak for alle som har svaret, jeg har læret en del af jeres svar
Dani