Opera 6.0
Fra : Michael Boysen

Dato : 18-12-01 18:11

Davs....!!

Jeg sidder lige og leger med Opera 6.0, og det virker jo særdeles lovende.
Der er blot nogle småting, jeg ikke helt kan hitte ud af.

Hvordan importerer jeg mit adressekartotek fra OE?

Hvordan virker funktionen hurtigbesked?
Går ud fra, at det er noget ICQ lign., men jeg kan ikke helt lure hvordan
man sætter det op. Har prøvet at tilmelde mig, kan jeg evt. få et
brugernavn, som jeg kan finde i en søgning.

Kan jeg ikke gøre knapperne lidt mindre, jeg er trods alt ikke blind ?

Kan man sætte "nyhedsgruppelæseren" op, så det er til at holde ud?
Operas standard opsætning ligger ret langt fra OE´s. Umiddelbart skal jeg
skifte mellem flere vinduer for at læse. Kan man ikke have trådene i den en
side, og indlæggene i den anden side?

Det var hvad jeg lige kunne komme på.
/Michael Boysen

Fra : CHRistian

Dato : 18-12-01 19:05

"Michael Boysen" <rokkerne@ofir.dk>'s posting:

>Hvordan importerer jeg mit adressekartotek fra OE?

Så vidt jeg ved, kan man ikke direkte importere (filer/importer) fra
OE. Du skulle dog så kunne gå en omvej ved at få konverteret
eksternt til Operas format, se:
- http://www.hallvord.com/pc/conversion1.htm
- http://internettrash.com/users/zakharin/

>Hvordan virker funktionen hurtigbesked?

Den virker ikke så godt Sagen er den, at alle ICQ-kloner har
haft problemer med ICQ det sidste stykke tid -- det er ihvertfaldt
sådan jungletrommerne lyder.

>Går ud fra, at det er noget ICQ lign., men jeg kan ikke helt lure hvordan

Korrekt. Det er faktisk kun ICQ, der undersøttes for tiden.

>Kan jeg ikke gøre knapperne lidt mindre, jeg er trods alt ikke blind ?

Du kan bruge et andet knappesæt. Fx
<http://sunraw.com/minimalist_001.zip>, der dog kun gør knapperne
mindre på hovedværktøjslinjen og beholder standardknapperne de andre
steder (men de er jo allerede små):
filer/indstillinger/browserudseende

eller du kan fx fjerne teksten på knapperne, men sådan er der flere
valg, se:
filer/indst/browserindretning

>Kan man sætte "nyhedsgruppelæseren" op, så det er til at holde ud?

Nej Den del af Opera er ikke så god -- og bliver nok heller
aldrig på højde med en rigtig newsreader, fx Agent. Det ser jeg
personligt som et godt tegn, eftersom Opera er en webbrowser og bør
holde sig til det.

>skifte mellem flere vinduer for at læse. Kan man ikke have trådene i den en
>side, og indlæggene i den anden side?

Nej.

--
Prøv dog en webbrowser... http://opera.no

Hvorfor? /Derfor/: http://www.searchengineworld.com/opera/faceoff.htm

Fra : Michael Boysen

Dato : 18-12-01 21:21

CHRistian skrev:
> Så vidt jeg ved, kan man ikke direkte importere (filer/importer) fra
> OE. Du skulle dog så kunne gå en omvej ved at få konverteret
> [...]

Har ikke lige fået det til at virke endnu, men det tegner lovende

> Den virker ikke så godt Sagen er den, at alle ICQ-kloner har
> haft problemer med ICQ det sidste stykke tid -- det er ihvertfaldt
> sådan jungletrommerne lyder.

Ok.

> [...]
> <http://sunraw.com/minimalist_001.zip>, der dog kun gør knapperne
> mindre på hovedværktøjslinjen og beholder standardknapperne de andre

Har prøvet med netop den fil tidligere idag, men jeg havde lidt besvær med
at få det til at fungere.
Kigger lige lidt nærmere på sagen.

> [...]
> aldrig på højde med en rigtig newsreader, fx Agent. Det ser jeg
> personligt som et godt tegn, eftersom Opera er en webbrowser og bør

Umiddelbart ville det da være fedt, hvis man kunne nøjes med et program til
al internet aktivitet, eller hva´?
Nu virker e-mail funtionen heller ikke imponerende, så min begejstring er
ikke så enorm længere.
Det er heller ikke så fedt, at man bliver afskåret fra en del sider. Den er
selvfølgelig ikke Operas skyld, at de er dårligt skrevet, men
alligevel....!?

Nu siger du Agent - er den den der hedder FreeAgent? Har du evt. et link?
Nu koger jeg helt over - vil prøve et "alternativt" mail program - kan Agent
bruges, eller hvad skal jeg have fat i?
Jeg får sikkert slag for ikke at oprette en ny tråd i mere relevant gruppe

> http://www.searchengineworld.com/opera/faceoff.htm
Interessant læsning, men mon det er 100% objektivt?!

/Michael Boysen

Fra : CHRistian

Dato : 18-12-01 21:45

"Michael Boysen" <rokkerne@ofir.dk>'s posting:

>Har prøvet med netop den fil tidligere idag, men jeg havde lidt besvær med
>at få det til at fungere.

Virker OK her. Udpak filen i et katalog for sig selv, fx
opera\mini-knap. Så skal .ini-filen til dette kanppesæt bare angives
i O, altså opera\mini-knap\buttons.ini

>Umiddelbart ville det da være fedt, hvis man kunne nøjes med et program til
>al internet aktivitet, eller hva´?

Det ved jeg nu ikke. Opera har virket fint som kun-browser for mig i
flere år nu og det samme har Agent til usenet/epost.

HVis man fx tænker på, hvor meget IE+OE fylder i forhold til
Opera+Agent (for grundlæggende at opnå det samme), så er det lidt
vildt. Det er vel omkring 100 mb for IE/OE(?) mens O/A er ca 30 MB
med java og 10 MB uden.

>Nu virker e-mail funtionen heller ikke imponerende, så min begejstring er
>ikke så enorm længere.

Nej, Opera er kendetegnet ved at være en browser. De andre ting er
med, men kun minimalt.

>Det er heller ikke så fedt, at man bliver afskåret fra en del sider. Den er
>selvfølgelig ikke Operas skyld, at de er dårligt skrevet, men

Thjae... Det kan Opera jo ikke gøre for -- for det meste.

>Nu siger du Agent - er den den der hedder FreeAgent? Har du evt. et link?

FreeAgent er lillebroren. Den kan kun bruges til usenet. Agent kan
bruges både til usenet + epost. Koster noget med 39$, så vidt jeg
husker. http://www.forteinc.com/

>Nu koger jeg helt over - vil prøve et "alternativt" mail program - kan Agent
>bruges, eller hvad skal jeg have fat i?

Kommer an på dine krav. Hvis du er HTML-post-glad og ville kunne se
fx billeder i din posts, så er det fx ikke et godt valg.

Hvis du vil have en god, stabil epost/usenet-klient uden en masse
tingeltangel men med en mange indstillingsmuligheder, så er det et
godt valg.

Af andre postporgrammer kan nævens fx Pegasus eller Eudora. Du kan
selv lige finde links til dem med "g pegasus download" og "g eudora
download" i adressefeltet.

>Jeg får sikkert slag for ikke at oprette en ny tråd i mere relevant gruppe

Nahe, det plejer nu ikke at gå så hurtigt -- desuden er der her en
del overvægt af Opera endnu , sååå.

>Interessant læsning, men mon det er 100% objektivt?!

Jeg mener ikke, den er helt skudt forkert, men det er klart, at
nogle ting måske lige burde have en fodnote med på vejen, så som fx
understøttelsen af usenet, der ikke er ret god (men det arbejdes der
dog på dette netop nu, mener jeg at kunne huske at have hørt)

Fra : Michael Boysen

Dato : 19-12-01 00:24

Hej igen

Lige et lille spørgsmål mere.

Nu prøvede jeg hurtigbeskedfuntionen, og endte op med et nydeligt lille lyn
i proceslinien (eller hvad det nu hedder der nede).
I længden er det bare lidt trættende at se på, hvordan fjerner man det?

Fik det med knapperne til at virke, men det fylder stadig en uforholdsmæssig
stor del af min skærm. Kan man ikke, som i IE, gøre det til en meget smal
bjælke?

Det virker desværre ikke endnu med import af kontakter.

Mange tak for god hjælp.

/Michael Boysen

Fra : CHRistian

Dato : 19-12-01 04:01

"Michael Boysen" <rokkerne@ofir.dk>'s posting:

--klip: lyn--
>I længden er det bare lidt trættende at se på, hvordan fjerner man det?

Umiddelbart tror jeg ikke, der er noget at gøre -- hvis du altså vil
bruge den funktion i Opera. Men hvis du sletter din
hurtigbesked-konto igen, så skulle lynet gerne forsvinde ved næste
Opera-opstart.

>Fik det med knapperne til at virke, men det fylder stadig en uforholdsmæssig
>stor del af min skærm. Kan man ikke, som i IE, gøre det til en meget smal

Er det ikke fordi, du kører med en ureg. version, så det faktisk er
banner-delen, der fylder?

Der findes både en "simpel" og en "fuld" udgave af
hovedværktøjslinjen. Vis/Hovedværk./Simpel for at gøre den mindre.

Det ser sådan her ud hos mig (simpel):
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/oknap.gif -- og det er nu
ikke så slemt, synes jeg.

Fra : Leony

Dato : 20-12-01 07:40

"CHRistian" <nospam@direkte.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge den funktion i Opera. Men hvis du sletter din
> hurtigbesked-konto igen, så skulle lynet gerne forsvinde ved næste

Eller måske filer->indstillinger->hurtig besked, slet flueben i forbind til
hurtigbeskedserver ved opstart.

Leony

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-12-01 11:09

"Michael Boysen" <rokkerne@ofir.dk> wrote in message
> Fik det med knapperne til at virke, men det fylder stadig en
uforholdsmæssig
> stor del af min skærm. Kan man ikke, som i IE, gøre det til en meget smal
> bjælke?

Jo, hvis du betaler dig fra det.

Betal penge til Opera, få en reg.key og reklamevinduet forsvinder...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-12-01 11:08

> Umiddelbart ville det da være fedt, hvis man kunne nøjes med et program
til
> al internet aktivitet, eller hva´?

Egentligt ikke. Man bør anvende programmer til det de er bedst til. Det er
ved derfor du vælger at bruge Opera og ikke det indbyggede skrammel i
Windows...

> Nu koger jeg helt over - vil prøve et "alternativt" mail program - kan
Agent
> bruges, eller hvad skal jeg have fat i?

PMMail kan klart anbefales. Med den kan du også "fjernstyre" mail-serveren,
hvis der er store mail dun bare _ikke_ vil hente hjem.