Hovbyld
Fra : Tanja Bromley

Dato : 18-12-01 16:45

Ja, så har jeg for første gang oplevet at stå med en hest, der har fået sig
en hovbyld Dyrlægen har været her og skære og regere, så der ku' komme
afløb for betændelsen - men puha, hvor er det voldsomt at se på, at ens
hest pludselig kun står på 3 ben og nægter at tage støtte på det dårlige
ben!

Jeg ville sådan set bare høre I andres erfaringer med hovbylder ... om det
er noget, nogle heste f.eks. er disponeret for at få, eller om det rammer
tilfældigt ? Om hesten altid bliver 100 % rentgående igen osv. - øs ud til
mig
Jeg fik kun spurgt dyrlægen om ting som behandlingstid m.v. så nu sidder jeg
her med mange spørgsmål *S*

Mvh. Tanja

--
"Han var så lærd, at han kunne sige hat på ni sprog, men så uvidende, at han
købte en ko til at ride på."

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-12-01 18:27

In article <3c1f6450$0$35642$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:
> [...]
> afløb for betændelsen - men puha, hvor er det voldsomt at se på, at ens
> hest pludselig kun står på 3 ben og nægter at tage støtte på det dårlige

Øv, du kan ikke være bekendt at beskrive det så detaljeret, jeg kom jo
med det samme til at tænke på min egen hest (jeg har dårlig samvitighed
fordi jeg skriver opgave og _jeg_ ikke får den redet pt. :/
og om hvordan det vil se ud, så nu kan jeg dårligt spise resten af dagen :/

> [...]
> tilfældigt ? Om hesten altid bliver 100 % rentgående igen osv. - øs ud til

I september fik min hest noget der måske kunne have udviklet sig til det.
Den fik et sår nede i revnen i det bløde område i midten af hoven. Dog bag
på hoven. Det resulterede i at den gik urent på blødt underlag, da jorden
kom op og røre, når hesten synkede ned i underlaget. På asfald var der
ikke noget galt, der gik den fint og helt rent. Den går nu fint på alle
slags underlag, og helt rent. Men, det var jo heller ikke nået at blive
så slemt endnu.

> Jeg fik kun spurgt dyrlægen om ting som behandlingstid m.v. så nu sidder jeg
> her med mange spørgsmål *S*

For ikke så lang tid siden var der en der fortalte om et dyrlæge site.
Måske du kan finde informationerne der ??

JonB

Fra : Pretty Fancy

Dato : 18-12-01 20:15

> men puha, hvor er det voldsomt at se på, at ens
> hest pludselig kun står på 3 ben og nægter at tage støtte på det dårlige
> ben!

Min hest lignede en gammel krigsveteran da jeg trak ham hjem med en
hovbyld.. Vi havde 3 km hjem og det kom bare som lyn fra en klar himmel, så
jeg var overbevist om at han havde forvredet knæet eller noget... så var det
"bare" en hovbyld

> [...]
> er noget, nogle heste f.eks. er disponeret for at få, eller om det rammer
> tilfældigt ? Om hesten altid bliver 100 % rentgående igen osv. - øs ud

Min hest var back to normal igen efter to måneder ca.. vi var igen på
konkurrencebanerne og han er 100% rengående.. Hovbyld er jo blot at hesten
har trådt på noget skarpt og derved får nogle blødninger i hoven, som der så
bliver betændte..(har jeg læst mig til)
Har fin hest evt gået på meget stenet jord?? Min hests hovbyld kom af en
sti, hvor der lå enormt mange små sten.. så der rider vi ikke mere..

> Jeg fik kun spurgt dyrlægen om ting som behandlingstid m.v. så nu sidder
jeg
> her med mange spørgsmål *S*

Jamen lad os da endelig høre... det er derfor vi er her??

Et godt råd er også (hvis man ved at det er en hovbyld hesten har) at ringe
kun til smeden.. han kan sagtens klare det og for mindre penge.. han kan
også med det samme lægge en sål på hoven, så hesten kan komme på fold,
selvom den har fået skåret så kraftigt i hoven.. det gjorde jeg i hvert
fald..

/Pretty fancy

Fra : Tanja Bromley

Dato : 19-12-01 18:43

> [...]
> hovbyld.. Vi havde 3 km hjem og det kom bare som lyn fra en klar himmel,

> jeg var overbevist om at han havde forvredet knæet eller noget... så var

Lyder bekendt ... dyrlægen sagde også, at når en hest halter sådan, så er
der som regel kun 2 mulige diagnoser: Hovbyld el. et brækket ben! Det lyder
jo "lidt" voldsomt, men efter nu selv at ha' stået i situationen, er jeg
tilbøjelig til at give dyrlægen ret ....

> [...]

> Har fin hest evt gået på meget stenet jord?? Min hests hovbyld kom af en
> sti, hvor der lå enormt mange små sten.. så der rider vi ikke mere..

Mine heste går på jordfold her om vinteren. - Det har de gjort i nu 6 år, og
jeg har aldrig oplevet noget lignende før. Så jo, det har nok været rent og
skært sort uheld for min stakkels hest (ja ok, PONY *S*).
2 måneder lyder af længe - i forhold til hvad jeg havde kalkuleret med i
hvert fald ? Ikke at jeg har noget hastværk, for ponyen er kun 2 år gammel
.... men det er længe at gå og ha' ondt, synes jeg ....

> [...]
> også med det samme lægge en sål på hoven, så hesten kan komme på fold,
> selvom den har fået skåret så kraftigt i hoven.. det gjorde jeg i hvert

Jeg har snakket med min smed. - Han vil ikke anbefale sål, da det lukker
såret inde - afløb er bedre. Dyrlægen er fremkommet med samme mening om
dette.
Jeg vil nu heller ikke nøjes med at tilkalde smeden. - Smeden kan jo ikke
give hesten antibiotika, og det er trods alt ret væsentligt ved
betændelsestilstande.

Det går forøvrigt kun en smule bedre med min lille hest i dag, så dyrlægen
kommer igen i morgen, og "snitter" lidt mere i ham

/Tanja

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 21-12-01 08:48

In <3c20d1cf$0$89069$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:

> [...]
> lyder jo "lidt" voldsomt, men efter nu selv at ha' stået i situationen,
> er jeg tilbøjelig til at give dyrlægen ret ....

   Heste med så meget tendens til ømtåethed at de ikke kan gå uden sko kan
osse godt opleve at blive totalt stokhalt - ved at træde på en sten.
Fordelen er dog at det er "slaget" og at det går over forholdsvis hurtigt
- i løbet af et par dage eller sådan :)

> [...]
> i hvert fald ? Ikke at jeg har noget hastværk, for ponyen er kun 2 år
> gammel .. men det er længe at gå og ha' ondt, synes jeg ....

   Som jeg læser det gik der to måneder fra skaden skete og til hesten var
oppe og i fuld konkurrenceform :)

> [...]
>
> Det går forøvrigt kun en smule bedre med min lille hest i dag, så
> dyrlægen kommer igen i morgen, og "snitter" lidt mere i ham

   Sidst jeg så en hest med hovbyld blev det vasket i sæbevand hver dag. Og
ejeren fik besked på at sætte hesten på fold hver dag så snart der var bedring.
Men det kan muligvis godt ha noget med at gøre at det er en islænder som
snart skulle på vinterfold alligevel....?

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Vivi Lauritsen

Dato : 18-12-01 21:03

Hej Tanja
En hovbyld er en grim oplevelse den første gang, men desværre sker det ind i
mellem.
Jeg har prøvet det nogle gange efterhånden med forskellige heste gennem
tiden.
Husk endeligt at vaske det i sæbevand hverdag for at være sikke på at alt
betændelsen kommer ud....
Skulle din hest blive ved med at være halt er det en god ide med en sål og
sko, smeden ligger vat med jod op i hullet inden den få sål og sko på, og så
heler det fint, og du er fri for en lang periode, uden ridning pga.halthed,
hvis det er et dybt hul dyrlægen har lavet for at få hul på bylden.
Nogle gange er man bare uheldig og de har trådt på noget skarpt på tur eller
fold......selv om man prøver på at fjerne alt.

Håber dette hjælper dig lidt!
Mvh. Vivi

.....Det er mange gode emner der er oppe at vende herinde

Fra : MM

Dato : 18-12-01 22:10

Min hest havde for godt et år siden en ret stor hovbyld. Hun havde trådt i
et glasskår, og selvom det blev fjernet med det samme og såret blev renset,
så udviklede det sig altså alligevel. Smeden skar hul på den, og efter et
par uger var den helt rentgående igen. Hun har hverken før eller siden haft
det, så det er nok mere et spørgsmål om held/uheld end om de er disponible
for det.
Held og lykke med det
Venlig hilsen MM

Fra : Tine

Dato : 18-12-01 23:59

Hej Tanja!

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er noget, nogle heste f.eks. er disponeret for at få, eller om det rammer
> tilfældigt ? Om hesten altid bliver 100 % rentgående igen osv. - øs ud

Mine heste har et par gange haft hovbylder - mine marker er ikke helt
stenfri Den bedste behandling har de fået af vores smed. Han skar op til
bylden, hvis det var muligt - ellers måtte den komme ud af sig selv oppe i
kronranden. Og den bedste behandling jeg har kunnet give dem, var to daglige
håndvarme sæbespånebade af ca. 20 min. varighed. Det varme vand øger
blodcirkulationen i hoven og sæbespånerne renser virkelig i dybden. Sæt
hoven op i et stort opvaskefad, og lad vandet nå op over kronranden. Hvis du
samtidig masserer benet og hoven, synes hesten sikkert der er ganske rart.
Begge mine heste har været haltfri i løbet af et par uger.
Held og lykke
Tine

Fra : Tanja Bromley

Dato : 19-12-01 18:47

> [...]
> samtidig masserer benet og hoven, synes hesten sikkert der er ganske rart.
> Begge mine heste har været haltfri i løbet af et par uger.

Ja, jeg "bløder" ham også i sæbevand. Og efter "badet" får han et
jod-gennemvædet vattot presset op i sår-hullet.

Tak for Jeres svar! Det er rart at høre om andres erfaringer, når man selv
er grøn m.h.t. hovbylder!

/Tanja

Fra : Iben Holst

Dato : 23-12-01 09:01

Hej Tanja !

Trist situation din lille pruh er kommet - jeg håber det snart foretager
sig.

> Ja, jeg "bløder" ham også i sæbevand. Og efter "badet" får han et
>jod-gennemvædet vattot presset op i sår-hullet.

Og det var faktisk lige det jeg skulle til at skrive og foreslå dig - det er
det jeg hidtil har hørt bedst om at gøre og det er hvad jeg altid selv har
gjort, når hovbylden er blevet skåret op.

Jeg har kun oplevet ved en enkelt hest at hovbylder kom igen og igen - med
måneders mellemrum heldigvis - og det blev afhjulpet med at sætte sko på.
Men de gange jeg har oplevet hovbylder har hestene været i tip top vigør
igen efter max 1 1/2 måned .....

Hvis jeg kun skulle tilkalde smeden (og ikke dyrlægen) til en hovbyld, ville
jeg nok lige sørge for at han var eksamineret i hoved og røv og godt
anbefalet; ellers kan det gå rivende galt.
Men det er da en virkelig god ide hver gang man har smeden ude, at få ham
til at mærke hoven igennem. En udviklet hovbyld kan nemlig godt ligge latent
i flere måneder og pludselig bryde frem. Derved kan en hovbyld med gode
chancer registreres inden det kommer så vidt, at man er nødt til at skære i
den. Så vil den kunne behandles med antibiotika og det mindsker risikoen for
yderlig betændelse ved det åbne sår.

Iben