Hjælp til nyinstallation
Fra : Per Kühlwein

Dato : 18-12-01 13:39

Hej!

Jeg har fået en ældre harddisk foræret - helt og aldeles renset for alt hvad
der tidligere har været på den.

Nu vil jeg så gerne have installeret Win95. Men når jeg tænder den,
fortælles der blot:

Bios Version 1.00.02..CAO
0081920 KB
Keyboard - detected
Harddisk O installed ST3660A
Floppy A: installed

Jeg har monteret et CD-ROM drev.
Hvad gør jeg for at få keyboardet og installeringen af WIN95 igang?

Er der een som kan forklare det i få ord eller er der et sted på nettet hvor
der ligger en instruktion til amatøren?

Venlig hilsen
Per Kühlwein

Fra : René Jensen

Dato : 18-12-01 14:05

"Per Kühlwein" wrote:
> Er der een som kan forklare det i få ord eller er der et sted på nettet hvor
> der ligger en instruktion til amatøren?

Jeg skal forsøge mig at forklare det ... ahørm:

1. Det første du skal gøre at have en opstartsdiskette, hvis du ikke har
en Windows 95 CD-ROM, som kan starte op ved at indsætte den i CD-ROM
drevet. Opstartsdisketten kan du lave på en maskine, som allerede har
Windows installeret (vel og mærke enten 95/98). Dette gøres ved at vælge
START -> INDSTILLINGER -> KONTROL PANEL -> TILFØJ/FJERN PROGRAMMER og
vælge fanebladet OPSTART (kan ikke lige huske hvad den hedder).

2. Har du en opstartsdiskette så sæt den i diskettedrevet og start
maskinen op. Ved opstartmenuen vælges UNDERSTØTTELSE AF CD-ROM DREV, så
du kan installere Windows fra CD-ROM'en. På Windows CD-ROM'en navigere
du til WINDOWS kataloget og køre installationen ved at køre INSTALL.EXE.
-Har du derimod en Windows CD-ROM, der kan starte op, så sæt den i
CD-ROM drevet i stedet for at bruge opstartsdisketten. CD-ROM'en vil så
starte op og starte Windows installationen helt automatisk.

3. Ja, så følger du bare installation, og husk at læse hvad den skriver
af beskeder til dig før du går videre. Du kan selvf. godt skippe LICENS
og banner reklamerne, men det vidste du vel godt, ikk'? :)

Jeg håber du kan bruge det til noget.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Leony

Dato : 18-12-01 16:44

"René Jensen" <rene.jensen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> CD-ROM drevet i stedet for at bruge opstartsdisketten. CD-ROM'en vil så
> starte op og starte Windows installationen helt automatisk.

Så vidt jeg ved så kan man ikke starte en win95 installation med den
diskette der er beregnet til win 98, hvor der er cd-rom understøttelse på -
jeg kunne i hvert fald ikke da jeg prøvede.
Men prøv www.bootdisk.com for at finde en bootdisk (startdiskette) til win
95.
Jeg fandt denne, men jeg ved ikke om den virker:
http://jason-n3xt.org/dos/DOWNLOAD/TECHW0RM.ZIP

Bortset fra ovenstående forløber installationen som René har beskrevet.

Leony

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 18-12-01 21:09

Leony wrote:

> Så vidt jeg ved så kan man ikke starte en win95 installation med den
> diskette der er beregnet til win 98, hvor der er cd-rom understøttelse på -
> jeg kunne i hvert fald ikke da jeg prøvede.

Jo, vist kan du så. Windows baserer sig på DOS og du kan installere både
95, 98, 98SE og ME ved at boote fra en ganske alm. DOS diskette.
Det skulle såmend ikke undre mig, om den nye XP også på en eller anden
måde, blot er en overbygning til DOS:
Husk på at win 95/98 er:

32-bit extensions and a graphical shell for a
16-bit patch to an
8-bit operating system originally coded for a
4-bit microprocessor, written by a
2-bit company that can't stand
1-bit of competition.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Leony

Dato : 19-12-01 14:30

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 95, 98, 98SE og ME ved at boote fra en ganske alm. DOS diskette.
> Det skulle såmend ikke undre mig, om den nye XP også på en eller anden

Kan du tage en startdisk fra win 98 med generic cd-rom driver og bruge den
til at installere win 95? det må jeg da vist lige prøve en gang sidst kunne
jeg ikke få det til at virke, men hvis du siger det virker så gør jeg et
forsøg mere.

Leony

Fra : Per Kühlwein

Dato : 19-12-01 11:16

Hej René m.fl.

René Jensen <rene.jensen@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C1F3EF3.58E6876@adslhome.dk...

> Jeg skal forsøge mig at forklare det ... ahørm:

Tak for din gode forklaring, som bekræftede mig i de forsøg jeg selv havde
gjort. Desværre har det ikke hjulpet mig videre - der må være en fejl eller
skade et eller andet sted, for jeg har faktisk prøvet det der foreslås -
også nedtaget en ny Win95-boot fra den oplyste adresse! - Lidt ærgerligt

Under initialiseringen skriver den en kort overgang, at jeg skal trykke F1
for at starte installation. Det fører mig ind i Bios'en tror jeg - men der
synes jeg ikke at se nogen muligheder for at komme videre.

mvh
Per

Fra : Klaus

Dato : 19-12-01 11:34

"Per Kühlwein" wrote:

> Under initialiseringen skriver den en kort overgang, at jeg skal trykke F1
> for at starte installation. Det fører mig ind i Bios'en tror jeg - men der
> synes jeg ikke at se nogen muligheder for at komme videre.

Det ser ud som om det er et Intel bundkort du har fat i. De gamle kan
ikke starte fra CDROM, så du skal ind i BIOS setup (vha F1 eller
Delete), derefter boot options hvor du sætter første boot drive til
floppy.
På mit gamle Intel Endeavor bundkort (med BIOS version 1.00.06.CB0)
nævnes desuden under opstart at den har fundet et ATAPI CDROM drev, så
du skal også lige kontrollere at CDROM drevet er korrekt monteret (kan
sæføli' også kontrolleres når DOS indlæser driveren).

/klaus

Fra : Per Kühlwein

Dato : 19-12-01 14:55

Hej Klaus

Klaus <dont@spam.me> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C206D00.32A06EE5@spam.me...

> [...]
> ikke starte fra CDROM, så du skal ind i BIOS setup (vha F1 eller
> Delete), derefter boot options hvor du sætter første boot drive til

Lige akkurat - men det giver mig desværre ikke yderligere muligheder ved
genstart!

mvh
Per

Fra : Klaus

Dato : 19-12-01 15:00

"Per Kühlwein" wrote:

> Klaus <dont@spam.me> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3C206D00.32A06EE5@spam.me...

> Lige akkurat - men det giver mig desværre ikke yderligere muligheder ved
> genstart!

Hvad sker der nøjagtigt når du genstarter? Hvor langt kommer du i boot
processen?
Begynder floppydrevet at lyse/læse eller hyr ?

/klaus

Fra : Per Kühlwein

Dato : 19-12-01 19:49

Hej Klaus

> Hvad sker der nøjagtigt når du genstarter? Hvor langt kommer du i boot
> processen?
> Begynder floppydrevet at lyse/læse eller hyr ?

Der bliver ikke vist noget på skærmen, men jeg kan jo se at drevet
lyser/blinker - arbejder på sagen - men mere sker der ikke.

Jeg har selvfølgelig tænkt på at det kan være boot-disketten, men der har
jeg prøvet 3 forskellige med Win 95 og et par stykker med Win 98. Alle med
samme resultat. Jeg får en original MS-boot-diskette imorgen - den skal så
vise om det er mine boot-disketter der er noget galt med.

mvh
Per

Fra : Per Kühlwein

Dato : 20-12-01 20:21

Hej Klaus m.fl.

Desværre ser det ud til at være noget i maskinen der er galt, idet en
original MS boot-diskette ej heller kunne starte den op og dermed give
mulighed for installering af Win95.

Jeg takker for jeres deltagelse!

m.v.h.
Per