tar eller gzip ? eller begge dele ?
Fra : CLAUS HANSEN

Dato : 18-12-01 10:57

Jeg har set at der på min RH 7.2 både er en tar og en gzip!

Hvilke fordele / ulemper er der ved de to pakke-programmer ?

Jeg har også set at, nogen først pakker med tar, derefter med gunzip!
Er det normalt, at man gør det?

Jeg kan også se at der et pakke-format som hedder compress / uncompress...

Med venlig hilsen

CLAUS HANSEN

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 18-12-01 12:43

CLAUS HANSEN wrote:

> Jeg har set at der på min RH 7.2 både er en tar og en gzip!
>
> Hvilke fordele / ulemper er der ved de to pakke-programmer ?

De gør forskellige ting. tar tager en masser filer og hælder dem ned i
en enkelt fil (uden komprimering). gzip komprimerer filer.

> Jeg har også set at, nogen først pakker med tar, derefter med gunzip!
^^^^^^
= gzip

> Er det normalt, at man gør det?

Ja. Filerne har som regel endelsen .tar.gz (eller .tgz). Du kan i øvrigt
gøre det med een kommando:

tar zcvf arkiv.tar.gz katalog-navn

Når du skal pakke ud igen bruger du

tar zxvf arkiv.tar.gz

> Jeg kan også se at der et pakke-format som hedder compress / uncompress...

Det er noget gammelt skrammel, som du bare skal glemme. Men der findes et
andet alternativ til gzip, som bruges en del. Det hedder bzip2 og i kom-
binationen med tar giver det arkiver med efternavnet .tar.bz2 .

-Claus

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-12-01 13:42

Claus Rasmussen skrev:

> Det hedder bzip2 og i
> kom- binationen med tar giver det arkiver med efternavnet .tar.bz2 .

Det er i øvrigt - efter de små undersøgelser, jeg har foretaget - det
allerbedste pakkeprogram, der findes - hvis man altså måler størrelsen
på den komprimerede fil. bzip2 slår både gzip, .ZIP og IMP. Til gengæld
er bzip2 lidt langsommere til at komprimere end gzip er. Jeg
foretrækker altid bzip2, med mindre hastigheden af kompressionen er
ekstremt vigtig.

Lidt info til Claus Hansen:

Udpakning af en bzip2-fil:
tar xfj fil.tar.bz2

Pakning:
tar cfj fil.tar.bz2 mappeDerSkalPakkes

"j" skal i nogle (ældre) udgaver af tar erstattes med "I" eller evt.
"y".

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-12-01 17:01

In <9vndih$2sj$1@sunsite.dk> Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> writes:

> [...]
>er bzip2 lidt langsommere til at komprimere end gzip er. Jeg
>foretrækker altid bzip2, med mindre hastigheden af kompressionen er

Det kommer an paa, hvad du vil pakke. F.x. saa pakker shorten .wav-filer bedre
end nogen anden pakker jeg kender.

Mvh
Martin

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 18-12-01 17:18

Martin Moller Pedersen wrote:

> Det kommer an paa, hvad du vil pakke. F.x. saa pakker shorten .wav-filer
> bedre end nogen anden pakker jeg kender.

Jeg har hørt, at bzip2 skulle være specielt egnet til tekstfiler. Jeg
har derfor lavet en sammenligning af kompressionen af de 20 største
filer fra /usr/bin på min maskine:

Progam gzip gzip size bzip2 bzip2 size bedst bzip
tid tid forbedring
--------------- ----- ---------- ----- ---------- ----- ----------
xpdf 0.17 344271 0.62 362486 gzip N/A
xboard 0.17 166241 0.35 171953 gzip N/A
xmms 0.20 276646 2.79 265624 bzip2 1 %
openssl 0.25 447068 0.75 416126 bzip2 3 %
lclint 0.33 505229 0.96 470336 bzip2 2 %
Xvnc 0.33 615510 1.01 571000 bzip2 3 %
gaim 0.33 597170 1.18 577783 bzip2 1 %
gaim_applet 0.35 601533 1.19 581844 bzip2 1 %
gnumeric 0.37 580119 1.02 538201 bzip2 3 %
xchat 0.35 665541 1.09 624214 bzip2 2 %
gdb 0.44 809116 1.34 750450 bzip2 3 %
vim 0.48 862647 1.41 804757 bzip2 3 %
gimp 0.46 787952 1.35 734303 bzip2 2 %
pine 0.62 1201255 4.89 1075109 bzip2 4 %
emacs-nox 0.57 965180 7.42 902463 bzip2 1 %
ddd 0.89 1284243 2.57 1200466 bzip2 2 %
gs 0.97 1464066 2.28 1337926 bzip2 3 %
emacs-20.7 0.64 1082081 8.02 1013004 bzip2 1 %
emacs 0.62 1082076 8.06 1013004 bzip2 1 %
doxygen 0.80 1222005 5.02 1242271 gzip N/A

Imodsætning til hvad jeg forventede, så er bzip2 altså bedst også til
binære filer - men ikke med ret meget (procenten er beregnet i forhold
til den samlede kompression) og den tager /voldsomt/ meget mere tid
i nogle tilfælde.

-Claus