update med begrænsning
Fra : Thomas Nielsen

Dato : 18-12-01 08:58

Hej

Jeg har en vare tabel som indeholde en post pr vare så der kan forefindes
det samme varenr mange gange. Hvis jeg nu kun vil opdatere den først
fundende vare med varenumret x hvordan klares det så i MS SQL 2000

i MySql ville jeg skrive UPDATE varetabel SET gammelværdi='nyværdig' limit 1

Men hvordan klares det i MsSql jeg har forsøgt med top funktionen uden held.

/Thomas

Fra : Nils Lastein

Dato : 18-12-01 11:02

"Thomas Nielsen" <thomas@websup.dk> wrote in message
> [...]
1

> Men hvordan klares det i MsSql jeg har forsøgt med top funktionen uden

Jeg vil mene, at du har et mere generelt problem... Du skriver: "den først
fundne vare"... men hvilken er det? Hvis jeg var dig ville jeg sørge for, at
situationen ikke opstod og du dermed kunne referere entydigt til den række,
som du vil opdatere.

I stedet for "limit 1"/top el. lign. ville jeg:
UPDATE varetabel SET række='ny værdig' WHERE "det kriterie, som entydigt
peger på din række"

Nils

Fra : Barnabas

Dato : 05-01-02 03:37

Jeg vil sige du har nogle database design problemer her, da du ikke er i
stand til at udpege en række unikt. At man kan lave det "hack" du taler om i
mysql synes jeg måske også er lidt forurolignende, for det må jo betyde at
databasen selv finder frem til, hvilken række den lige har lyst til at
ændre, sikkert den første den støder på.

Hvis du så laver en re-organisering af dine data i dine filer vil dit query
ramme en anden række.

- Nico