qmail på RedHat
Fra : Rudi Hansen

Dato : 17-12-01 23:58

Jeg er ved at installere qmail på min RedHat 7.0 server.

Men jeg har et problem, i beskrivelsen "Life with qmail" afsnit står der at
man i filen "defaultdelivery" skal skrive ./Mailbox
Men det virker altså overhovedet ikke på min maskine, hvad gør jeg galt??

Fra : Claus Alboege

Dato : 18-12-01 08:36

Rudi Hansen <Rudi.Hansen@birkelan.dk> writes:

> [...]
> man i filen "defaultdelivery" skal skrive ./Mailbox
> Men det virker altså overhovedet ikke på min maskine, hvad gør jeg galt??

Hvordan ved du det ikke virker?
Hvad skriver loggen?

(btw, hvis du ikke har specielt brug for at dine mails ligger i
mailbox (mbox) format, kan du med fordel saette "defaultdelivery" til
"./Maildir/". Husk den sidste "/", og husk at oprette et Maildir i
dine brugeres homedir. Det goeres med
/var/qmail/bin/maildirmake. Tilfoej et Maildir i /etc/skel, saa nye
brugere automatisk faar et Maildir, naar de bliver oprettet.)

--

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 18-12-01 10:23

> Hvordan ved du det ikke virker?
Det ved jeg ved at godt nok kommer der en besked til mig om at jeg har fået
mail, men når jeg starter mail så er der ikke noget.

> Hvad skriver loggen?
delevery 7: failure:
This_message_is_looping:_it_already_has_my_Delivered-To_line._(#5.4.6)/

> /var/qmail/bin/maildirmake. Tilfoej et Maildir i /etc/skel, saa nye
> brugere automatisk faar et Maildir, naar de bliver oprettet.)

Det har jeg så nu prøvet, og når jeg sender en mail til root med "echo to:
root | /var/qmail/bin/qmail-inject så sker der ingen ting, der er heller
ikke noget i /root/Maildir.

Hvis jeg prøver at sende en mail til en extern adresse virker det fint.

Fra : Claus Alboege

Dato : 18-12-01 10:56

Rudi Hansen <Rudi.Hansen@axdata.com> writes:

> Det ved jeg ved at godt nok kommer der en besked til mig om at jeg har fået
> mail, men når jeg starter mail så er der ikke noget.

Er det ikke fordi "mail" kigger /var/mail/<user> (eller lignende)
Prøv at lave en:

tail -f /home/rudi/Mailbox

og send en mail til rudi. Så skulle du gerne se mailen blive skrevet
til din Mailbox. Herefter må du fortælle din MUA at den skal kigge i
din Mailbox.

> delevery 7: failure:
> This_message_is_looping:_it_already_has_my_Delivered-To_line._(#5.4.6)/

2 linier log er altså ikke nok til at sige noget som helst om dine
problemer.

Hvad har du i dine .qmail file(r)?

> Det har jeg så nu prøvet, og når jeg sender en mail til root med "echo to:
> root | /var/qmail/bin/qmail-inject så sker der ingen ting, der er heller
> ikke noget i /root/Maildir.

qmail leverer ikke mails til root!

Du kan bestemme, hvilken bruger, der skal modtage root-mails ved at
smide fx. rudi i /var/qmail/alias/.qmail-root
Præcis som der står i "2.8.4. Create System Aliases" i LWQ.

Men igen, hvad står der i loggen? for det er helt sikkert at der sker
noget.

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 18-12-01 16:06

Hej Claus.

Nu fik jeg det til at virke.

Du skriver at qmail ikke kan sende mail til root, så jeg har lavet en bruger
rsh, og sat brugeren ind i /var/qmail/alias/.qmail-root.

Så har jeg som rsh kørt "/var/qmail/bin/maildirmake Maildir" mens jeg stod i
/home/rsh

Og så prøver jeg at sende en mail til rsh med "echo To: rsh |
/var/qmail/bin/qmail-inject", og så ligger der sørme noget i
/home/rsh/Mailbox/new

Så har jeg bare et lille ekstra spørgsmål, hvordan får jeg mine mail
programmer til at læse de mails?

Fra : Claus Alboege

Dato : 18-12-01 16:39

Rudi Hansen <Rudi.Hansen@birkelan.dk> writes:

> Hej Claus.
> Nu fik jeg det til at virke.

Great :)

> Du skriver at qmail ikke kan sende mail til root, så jeg har lavet en bruger
> rsh, og sat brugeren ind i /var/qmail/alias/.qmail-root.

Faktisk skrev jeg at qmail ikke leverer mails til root, altså til en
Mailbox eller et Maildir ejet af root. Derfor bruges .qmail-root i
alias til at bestemme hvilken bruger, der skal modtage root-mails.

> [...]

> Og så prøver jeg at sende en mail til rsh med "echo To: rsh |
> /var/qmail/bin/qmail-inject", og så ligger der sørme noget i

/home/rsh/Maildir/new - Maildir og Mailbox er ikke det samme.

> Så har jeg bare et lille ekstra spørgsmål, hvordan får jeg mine mail
> programmer til at læse de mails?

Det afhænger af hvilke programmer, du bruger :)

Een løsning kunne være at sætte en imap- (og/eller pop3-) server op,
og fortælle din MUA at den skal "hente" mail via imap eller pop3.

Du kan tage et kig på courier-imap, den spiller fint med qmail
(Maildir)

http://www.inter7.com/courierimap/

Ellers følger der en pop3-server med qmail.

http://cr.yp.to/qmail/faq/servers.html#pop3d
http://www.lifewithqmail.org/lwq.html#pop-imap-servers

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 18-12-01 18:08

> /home/rsh/Maildir/new - Maildir og Mailbox er ikke det samme.
Ok sorry lille skrive fejl.

> Det afhænger af hvilke programmer, du bruger :)

Ok jeg skal nok bruge pop3 server løsningen da jeg skal have læst mine mails
fra min windows maskine.
Men er det mulige at bruge et af de programmer som installeres standard til
at læse mine mails med (mail eller elm), det kunne jo være meget rart hvis
man også kunne sende og modtage mails fra linux serveren.

Desuden har jeg et helt andet spørgsmål.

Jeg vil gerne have udført nogen opgaver på indgående mails, f.eks. fjernelse
af spam mails, og vidre sendelse af specielle mails til en anden mail
adresse (SMS)
Er det noget du ved noget om?

Indtil videre skal du have mange tak for hjælpen, du er simpelthen dagens
mand i skysovs.

Fra : Claus Alboege

Dato : 18-12-01 19:33

> [...]
> at læse mine mails med (mail eller elm), det kunne jo være meget rart hvis
> man også kunne sende og modtage mails fra linux serveren.

Umiddelbart tror jeg ikke mail og elm understoetter Maildir - men det kan
andre nok svare paa.

Men fx. mutt goer:

% mutt -f ./Maildir/

> [...]

> af spam mails, og vidre sendelse af specielle mails til en anden mail

maildrop er din ven.

http://www.flounder.net/~mrsam/maildrop/
http://www.courier-mta.org/maildropex.html

mht. spam kan du med fordel bruge rblsmtpd fra ucspi-tcp pakken sammen
med qmail-smtpd.

http://cr.yp.to/ucspi-tcp/rblsmtpd.html
http://web.greens.org/about/software/dnsbl.shtml

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 20-12-01 11:29

fjernelse
> mht. spam kan du med fordel bruge rblsmtpd fra ucspi-tcp pakken sammen
> [...]

Jeg har nu installeret rblsmtpd, og så lukker min server totalt af for alt
mail udefra, det var jo ikke lige meningen.
Jeg fandt noget om installation af rblsmtpd på
http://www.lifewithqmail.org/lwq.txt, og der står der at man skal ændre sit
run script til.

#!/bin/sh
QMAILDUID=`id -u qmaild`
NOFILESGID=`id -g qmaild`
MAXSMTPD=`cat /var/qmail/control/concurrencyincoming`
exec /usr/local/bin/softlimit -m 2000000 \
/usr/local/bin/tcpserver -v -R -H -l 0 -x /etc/tcp.smtp.cdb -c "$MAXSMTPD" \
-u $QMAILDUID -g $NOFILESGID 0 smtp /var/qmail/bin/rblsmtpd\
-r blackholes.mail-abuse.org /var/qmail/bin/qmail-smtpd 2>&1

Men det gør altså at min smtp service er totalt lukket, hvis jeg laver en
telnet på port 25 til den fra linux maskinen så kan jeg ikke komme igennem.
Hvad er der gået galt?

Fra : Claus Alboege

Dato : 20-12-01 12:07

> [...]

> telnet på port 25 til den fra linux maskinen så kan jeg ikke komme igennem.

Hvad står der i loggen? (that's a good vending, maybe we can use that
in another posting.)

Har du selv kopieret rblsmtpd ned i /var/qmail/bin/? Normalt
installeres den i /usr/local/bin/

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 20-12-01 15:27

> Hvad står der i loggen? (that's a good vending, maybe we can use that
> in another posting.)
Hvilken log, og hvad skal jeg lede efter?

> Har du selv kopieret rblsmtpd ned i /var/qmail/bin/? Normalt
> installeres den i /usr/local/bin/
Nej den ligger der ikke, jeg har rettet run scriptet så den pejer på
/usr/local/bin/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-12-01 11:10

> delevery 7: failure:
> This_message_is_looping:_it_already_has_my_Delivered-To_line._(#5.4.6)/

Det lyder som om at du og qmail ikke er enige om hvad maskinen hedder.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk