Alger
Fra : Finn Pedersen

Dato : 17-12-01 18:37

Hej i vores akvarie bliver der ved med at komme alger, hvad kan vi gøre vi
har gennem renset akvariet og giver det alle mulige alge dræbere fra a-z...
HJÆLP

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 17-12-01 19:32

Du må fortælle noget mere om akvariet, så som størelse, indhold af fisk og
planter, noget om filtreing.

Min erfaring siger at et akvarium med indvendig pumpe, skal bruge 3-4
måneder, før det køre godt, når det er blevet startet om med vandværksvand.

Hygsom
Leo

Fra : thomas schreiber

Dato : 17-12-01 20:17

foder - lys - vand(kvailtet) = algefaktor ( i grove træk)

Kan du mindske lysmængden? bruger du plantegødning?
skift 30% af vandet og sæt foderdosis langt ned i bare 4-5 dage....
måske(forhåbentlig) du kan se forskel?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

"Women! You can't live with them... the end!"
- Al Bundy

Fra : scn

Dato : 17-12-01 22:08

"Finn Pedersen" <pede@finn.dk> skrev i en meddelelse
> Hej i vores akvarie bliver der ved med at komme alger, hvad kan vi gøre vi
> har gennem renset akvariet og giver det alle mulige alge dræbere fra
a-z...

Jeg vil aldrig bruge "alle mulige alge dræbere fra a-z" !!

problemet er typisk:
overfodring, for meget lys eller for mange fisk.

Lidt mere info ønskes.

mvh Søren

Fra : Finn Pedersen

Dato : 17-12-01 22:19

det er en udvændig pumpe og akvariet er 100 * 4 0

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-12-01 22:31

Hej,

Da jeg startede mit seneste akvarie op oplevede jeg det samme. Jeg satte
fire Flying Fox i akvariet og på mindre end én uge var samtlige alger væk.
Det skal for en god ordens skyld nævnes, at akvariet er et 325 ltr. (med
Diskus og Rød Neon).

Mvh. Kim Jensen

Fra : Brian Hagen

Dato : 17-12-01 22:29

Hejsa...

Alger Hmm. der er skrevet side op og side ned om alger og det er tit et
stort problem / opgave.. jeg vil ikke gå i detaljer her ( læs div. indslag
i tidl news. groups )

1 ting vil jeg dog fortælle dig som du skal have i mente når du læser
diverse indslag / forslag i denne news.group Drikkevandet indeholder
millioner af algesporer på trods af at vandværket tilsætter chlor.

Så alger vil du altid have det er bare et spørgsmål om at begrænse dem og
holde dem nede.

Held og lykke

B-Hagen

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 18-12-01 09:41

> Drikkevandet indeholder
> millioner af algesporer på trods af at vandværket tilsætter chlor.

Hej Brian

Jeg tror dig når nu skriver det, men vil det ikke være afhængigt af
vandtypen - renset overfladevand versus grundvand? Grundvand kan da vel for
f.... ikke indeholder millioner af algesporer - det havde jeg da i det
mindste bildt mig selv ind?

Kjeld Olesen

Fra : Brian Hagen

Dato : 22-12-01 11:55

Hej Keld..

Overfladevand kender jeg desværre ikke ret meget til..

Grundvand består ikke i sig selv af algesporer , men problemet opstår i dè
åbne filtre - vand reservoir og de store iltnings-trapper , hvis dè får lys
dannes der algebelægning og så får vi det også i vores akvarier.

Det skal så lige siges at der gøres utroligt meget for at førnævnte ikke får
sol-lys ..

B-Hagen