Hvilket kabinet
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 17-12-01 14:32

Jeg overvejer at anskaffe mig et nyt kabinet - det gamle larmer, og
jeg skal måske alligevel have samlet en helt ny PC, så kan jeg bruge
det nuværende kabinet til en anden.

Jeg vil IKKE have mere larm, det skal være slut nu - og den nye PC
tænker jeg umiddelbart skal bygges op fra bunden med støjsvage dele.

Hvilke kabinetter kan anbefales? Der skal selvfølgelig være god
gennemstrømning af luft, og igen - lyd lyd lyd - eller rettere - INGEN
lyd...

Regner med et midi-tower. Designet er stort set lige gyldigt (vil
egentlig helst have sådan et gammeldags kedeligt et), da det
umiddelbart bare skal stå gemt væk under bordet.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Fra : Thomas Bowers

Dato : 17-12-01 15:12

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
> Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Du skal nok have fat i noget Noise-Control (www.webconsult.dk). Eneste minus
ved deres systemer er at man betaler dyrt for det (omkring 1400 kr. og
opefter)
Jeg var meget tændt på et af deres fulltower kabinetter med low-noise PSU,
men eftersom jeg er på SU, har jeg istedet købt en low-noise PSU fra den
lokale pusher og en low-noise Papst-blæser fra (www.studiedata.dk) til mit
vandkølings-system. Helt lydløst er det ikke blevet, men langt mere
behageligt (og kontoen har det også lidt bedre

Hilsen Thomas

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-12-01 16:51

> Du skal nok have fat i noget Noise-Control (www.webconsult.dk).

Jeg har for 1/2 år siden købt derfra (Big ATX og silverrado på 6V). Der er
bestemt støjsvagt men ikke lydløst. Når jeg bruger puteren til at afspille
film/lys, kan jeg i stille passager hører en susen fra den. Jeg har et
a7v-133 med en 1Ghz Tbird og blæseren på mb'et kører jeg ved 8v (med en
ledning fra silverradoen). Desuden har jeg to Wave kølere på harddiskene
(fra studiedata) der kører 7v. Jeg overvejer pt at køve noget magix fleece
som supplement til "korkpladerne" og en "Magic WhisperBox" til bagsiden. Jeg
kan dog ikke lide at de har ført cpu-strømstikket igennem bagsiden. Jeg har
flere vinkelstik liggende så jeg kunne sagtens føre det neden ud.

Lang det meste varme kommer jo fra cpu'en, så næste gang vil jeg prøve med
noget vandkøling af den. Så kan mange af den andre blæsere sikkert undværes

(Jeg har også haft en extra papst til at suge luft ind i kabinettet men den
er ikke nødvendig på denne årstid hvor der "kun" er 21 grader i stuen. Men i
sommers med op til 30 grader skulle der mere luft igennem for at holde mv og
harddiske under 40 grader)

Mvh
Anders Majland

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-12-01 17:23

> Desuden har jeg to Wave kølere på harddiskene
> (fra studiedata) der kører 7v.

Og de sidder i "NoVibe Harddisk-rammer" der desuden er spændt op i en løs
ramme der står i bunden af kabinettet på "korkpladen"

/A

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 18-12-01 10:40

Thomas Bowers skrev:

>Du skal nok have fat i noget Noise-Control (www.webconsult.dk). Eneste minus
>ved deres systemer er at man betaler dyrt for det (omkring 1400 kr. og
>opefter)

Ja, det ser godt nok voldsomt ud...

>Jeg var meget tændt på et af deres fulltower kabinetter med low-noise PSU,
>men eftersom jeg er på SU, har jeg istedet købt en low-noise PSU fra den
>lokale pusher

Til dit nuværende kabinet?

>og en low-noise Papst-blæser fra (www.studiedata.dk) til mit
>vandkølings-system.

Altså til CPUen?

>Helt lydløst er det ikke blevet, men langt mere
>behageligt (og kontoen har det også lidt bedre

Jeg tror desværre også jeg må holde mig fra Noise-Controls. Egentlig
kunne det være fint nok med nyt kabinet (så jeg kan beholde det gamle
til at sammensætte en maskine af stumperne - overvejer at få sat en
server op).

Jeg ved endnu ikke lige hvilket system jeg vil købe, men jeg skal
selvfølgelig have nyt motherboard og CPU. Jeg har netop fået mig en ny
IBM Harddisk (60GB), så det burde være tilstrækkeligt, så har jeg en
gammel harddisk til den anden maskine.

Jeg har ikke nogen indvendige 5 1/4-pladser (og ingen udvendige
ledige), så umiddelbart kan jeg ikke hænge min harddisk op, nogle
idéer? Det er vel ikke det store at lave det selv? De rammer med
elastikker er jo ikke helt billige - så der er lidt penge at spare.

Er der overhovedet nogen grund til at gå op og købe en Silverado-køler
hvis man ikke skal overclocke?

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Thomas Jari

Dato : 18-12-01 11:06

> [...]
> idéer? Det er vel ikke det store at lave det selv? De rammer med
> elastikker er jo ikke helt billige - så der er lidt penge at spare.

Det tog mig ca 3 minutter at hænge mine op med noget bredt hvidt elastik.
Jeg mener at det er sådan noget som man bruger til tøj.

> Er der overhovedet nogen grund til at gå op og købe en Silverado-køler
> hvis man ikke skal overclocke?

Der findes masser af gode kølere som er billigere. Feks Vulcano 6cu til
169,- Hvis du kører den på 7V skulle den være rimelig stille og samtidig
køle ok.
http://www.extremehardware.dk/product.asp?product=144&page=2

Mvh
Thomas Jari

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 18-12-01 11:40

Thomas Jari skrev:

>Det tog mig ca 3 minutter at hænge mine op med noget bredt hvidt elastik.
>Jeg mener at det er sådan noget som man bruger til tøj.

Men du har vel brugt 5 1/4"-pladser? Det har jeg ikke ledigt, kun 3½".

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Thomas Jari

Dato : 18-12-01 12:18

> Men du har vel brugt 5 1/4"-pladser? Det har jeg ikke ledigt, kun 3½".

Ja!! Jeg har brugt 5 1/4" pladser. Men var det ikke meningen at du ville
købe et nyt kabinet?

Thomas

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 18-12-01 12:23

Thomas Jari skrev:

>Ja!! Jeg har brugt 5 1/4" pladser. Men var det ikke meningen at du ville
>købe et nyt kabinet?

Jo, men jeg har ikke plads til mere end et midi-tower, og det er jo
begrænset med 5 1/4"-pladser...

Nogle idéer til at lave noget fiksfaks med harddiskene hvis man kun
har 3½"-pladser?

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Thomas Jari

Dato : 18-12-01 12:38

> Nogle idéer til at lave noget fiksfaks med harddiskene hvis man kun
> har 3½"-pladser?

Det skulle da lige være at montere dem med noget gummi imellem delene af
metal

Thomas

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 18-12-01 12:44

Thomas Jari skrev:

>Det skulle da lige være at montere dem med noget gummi imellem delene af
>metal

Tænkte også på det, men det er jo _kun_ lige at man kan presse
harddiskene på plads, der er ikke rigtig noget sted at gøre af
gummien.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : CeeJay

Dato : 18-12-01 16:40

> Tænkte også på det, men det er jo _kun_ lige at man kan presse
> harddiskene på plads, der er ikke rigtig noget sted at gøre af
> gummien.

På nogle 3½" harddisk bure kan man bøje metallet lidt ud til siderne så der
bliver bedre plads, og så på med gummidrengene ;)

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 18-12-01 12:49

> Nogle idéer til at lave noget fiksfaks med harddiskene hvis man kun
> har 3½"-pladser?

Køb 2,5" diske til bærbare.. dem kan du så hænge op og gøre ved. Desuden er
nogle af dem lavet rimelig lydløse i forvejen, så det ville nok være
optimalt. Her er der self. ikke lige taget økonomi med i billedet, for de
koster noget mere

/TWM

Fra : CeeJay

Dato : 18-12-01 16:37

"Thomas Worm Madsen" <ormen@ormens.dk> wrote in message

> [...]
> nogle af dem lavet rimelig lydløse i forvejen, så det ville nok være
> optimalt. Her er der self. ikke lige taget økonomi med i billedet, for de

Og så er det billigere at købe et nyt kabinet .. nej 2½" hd'er er en dum idé.

Fra : Leony

Dato : 19-12-01 16:29

> Jo, men jeg har ikke plads til mere end et midi-tower, og det er jo
> begrænset med 5 1/4"-pladser...
>
> Nogle idéer til at lave noget fiksfaks med harddiskene hvis man kun
> har 3½"-pladser?

Hvis du kunne skaffe et gammelt kabinet, så kunne du skille det ad, tage
51/4" drevpladsstativet (ved ikke lige hvad man kalder sådan en fætter) og
montere i bunden af dit kabinet (hvis der er plads). Der skulle så være
plads til at montere harddiskene, samtidig får nem adgang til harddiskkøling
hvis du har monteret eller monterer en blæser i fronten til indsug.

Leony

Fra : Thomas Bowers

Dato : 18-12-01 16:07

> Ja, det ser godt nok voldsomt ud...

PSU,

> Til dit nuværende kabinet?

Ja !

> Altså til CPUen?

Nej, ved vandkøling er blæseren placeret på radiatoren

> [...]
> kunne det være fint nok med nyt kabinet (så jeg kan beholde det gamle
> til at sammensætte en maskine af stumperne - overvejer at få sat en

Jeg smuttede ned på Falkoner Alle (computer strøget i Kbh.) for at finde en
PSU jeg var tilfreds med. Lidt bedre når man kan høre dem og på nettet er
det jo nemt at skrive low-noise ! Så det burde være muligt at finde en
løsning med et kabinet.
Zitech har bla. en ret billig ultra low-noise psu (i forhold til
Noise-Control

> [...]
> elastikker er jo ikke helt billige - så der er lidt penge at spare.
>
> Er der overhovedet nogen grund til at gå op og købe en Silverado-køler

Nej den er ret dyr i forhold til andre. Dog køler den rigtig godt i forhold
til støjnivauet (har selv en).
Hvis jeg skulle ud og købe en ny luft-køler ville jeg dog tage en Alpha8045T
istedet http://www.studiedata.dk/product.asp?product=192 med en
Papst-lownoise blæser til
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=43&page=1 og sætte den til 7V.

En AMD XP afgiver ikke så meget varme som T-bird'en så jeg vil tro det burde
gå. Du kan evt. sætte Vcoren en tand ned, men sørg for at få et mb der har
mulighed for det !

Hilsen Thomas

Fra : Thomas Jari

Dato : 17-12-01 15:53

> Hvilke kabinetter kan anbefales? Der skal selvfølgelig være god
> gennemstrømning af luft, og igen - lyd lyd lyd - eller rettere - INGEN
> lyd...

Jeg købte et billigt midi-tower i Computer-City. Mener at det hedder Calvin.
Jeg har skiftet blæseren i strømforsyningen til en pabst 19db som kører 7V.
Køleren er en Alpha Pal8045 med en pabst 19db som også kører 7V.

I fronten har jeg monteret en 120mm pabst 26db 7V. Hele kabinetet er
monteret med noget lydabsorberende matrialle købt hos www.studiedata.dk

Mine 2 harddiske er hængt op i noget billigt elastik fra Føtex.

Systemet er meget støjsvagt.

Mvh
Thomas Jari

Fra : Fenris

Dato : 17-12-01 16:49

[Snip]
"> Systemet er meget støjsvagt.

Jeg har set en tekst og billed serie fra Overclocking, de havde en ret god
artikkel om netop at gøre det rigtigt støjsvagt m.m.
http://www.overclocking.dk/asp/views.asp?id=212&table=artikler

Hygge
KG