Mærkelig double-værdi
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 17-12-01 09:35

Hvad i alverden skal det sige, når en double-variabel har
ærdien -1.#IND000000000?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 17-12-01 11:20

"Thomas Arildsen" <tari00@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad i alverden skal det sige, når en double-variabel har
> værdien -1.#IND000000000?

Nå, så fandt jeg ud af det. Det er åbenbart noget der sker ved division med
0. Jeg havde ellers forventet at sådan noget gav en runtime-error, men
åbenbart ikke.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 17-12-01 11:34

Thomas Arildsen wrote:

> [...]
> 0. Jeg havde ellers forventet at sådan noget gav en runtime-error, men

Division med 0 er udefineret. Compileren bestemmer selv hvad den gør.
Borlands compiler smider en exception. For at være kompatibel, bør du
sørge for at der aldrig kan blive divideret med 0.

Ivan Johansen

Fra : Kent Friis

Dato : 17-12-01 16:35

Den Mon, 17 Dec 2001 11:33:52 +0100 skrev Ivan Johansen:

>Division med 0 er udefineret. Compileren bestemmer selv hvad den gør.
>Borlands compiler smider en exception. For at være kompatibel, bør du
>sørge for at der aldrig kan blive divideret med 0.

GCC giver INF (infinity), og hvis man fx. tager arctan(INF), så får
man også det korrekte resultat (90 grader). Det er meget smart, når
man sidder med nogle vektor-beregninger, som nogengange giver nogle
vinkler hvor beregningen kræver division med 0.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 17-12-01 19:26

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> [...]
> man sidder med nogle vektor-beregninger, som nogengange giver nogle
> vinkler hvor beregningen kræver division med 0.

Men hvad nu hvis det _er_ en fejl, som det velsagtens er 95% af gangene?
Jeg havde problemet for noget tid siden, med noget kode
der dividerede med 0, og pga GCC's "smarte" INF, kunne jeg ikke
finde min fejl, og jeg måtte knokle mig igennem koden linie for linie,
fordi jeg ikke kunne finde en metode til at få undtagelser istedet for
INF...
Kan det lade sig gøre?

Jonas Meyer Rasmussen

Fra : Byrial Jensen

Dato : 17-12-01 22:09

Jonas Meyer Rasmussen <meyer@fafner.diku.dk> skrev:

> [...]
> finde min fejl, og jeg måtte knokle mig igennem koden linie for linie,
> fordi jeg ikke kunne finde en metode til at få undtagelser istedet for

Det kan det godt, men det styres ikke af gcc, men af ens libc.

Nedenstående program illustrerer brug af FE_DIVBYZERO-flaget.
Tilsvarende det findes også FE_INEXACT, FE_UNDERFLOW, FE_OVERFLOW
og FE_INVALID. Disse flag i specificeret i C99, men det er
implementations- og hardware-afhængigt i hvilken grad de er
understøttet.

De 2 første fe*-funktioner er standard (C99), mens den sidste er en
GNU-udvidelse.

NB. Det følgende er et C-program. Jeg har ingen ide om hvorvidt det
virker i C++.

$ cat div.c
#include <stdio.h>
#include <fenv.h>

float del (float a, float b)
{
return a / b;
}

int main ()
{
int rc;
int raised;

/* Slet alle fejlflag i FP-status. (C99) */
rc = feclearexcept (FE_ALL_EXCEPT);
if (rc) { perror("clearexcept"); return 1; }

printf ("5.0/0.0 = %f\n", del (5.0, 0.0));

/* Test om der er sket en division med nul. (C99) */
raised = fetestexcept (FE_DIVBYZERO);
if (raised & FE_DIVBYZERO)
{
printf ("Ups. Der er sket en division med nul.\n");
}

/* Lav en SIGFPE ved division med nul. (GNU-udvidelse) */
rc = feenableexcept (FE_DIVBYZERO);
if (rc) { perror("enableexcept"); return 1; }

printf ("6.0/0.0 = %f\n", del (6.0, 0.0));
return 0;
}

$ gcc div.c -lm -o div
$ ./div
5.0/0.0 = inf
Ups. Der er sket en division med nul.
Undtagelsestilfælde ved flydendetals-operation (core dumped)
$

Fra : Byrial Jensen

Dato : 17-12-01 22:31

Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> skrev:

> /* Lav en SIGFPE ved division med nul. (GNU-udvidelse) */
> rc = feenableexcept (FE_DIVBYZERO);

Lige en korrektion. Der mangler et kald af feclearexcept() til at
slette den FP-statuskode som den første division med 0 gav, før
dette kald af feenableexcept(). Ellers vil funktionen smide core
umiddelbart i stedet for at returnere.