2 ipadresser / subnet hos TDC pr. kunde
Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 16-12-01 22:19

jeg har adsl bredbånd hos TCD.
Jeg har 4 dynamiske ip-adresser.
det viser sig at jeg får 2 adresse fra et subnet og 2 adresser fra et andet.
det gør at mit lokalnet ikke fungerer optimalt, når der skal tales på tværs
af de to subnets. så skal det vende omkring tds's router. godt tosset.
tcd siger at sådan er det bare. og at jeg alternativt kan anskaffe egen
router, hvis jeg ikke er tilfreds.

kan det være rigtigt ?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-12-01 22:27

In article <3c1d105e$0$25370$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Nicolaj Christensen wrote:

> tcd siger at sådan er det bare. og at jeg alternativt kan anskaffe egen
> router, hvis jeg ikke er tilfreds.
>
> kan det være rigtigt ?

Ja. Eller fifle med dine routing-tabeller, men det må du tage over i
dk.edb.netvaerk

--
Andreas Plesner Jacobsen | One is often kept in the right road by a rut.

Fra : Gregers Petersen

Dato : 17-12-01 12:16

"Nicolaj Christensen" <nic@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> tcd siger at sådan er det bare. og at jeg alternativt kan anskaffe
egen
> router, hvis jeg ikke er tilfreds.

Ja eller evt. køre netbios via Ipx/Spx.

> kan det være rigtigt ?
Ja.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 17-12-01 12:47

"Nicolaj Christensen" <nic@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har adsl bredbånd hos TCD.
> kan det være rigtigt ?

Ja, men kører du Windows NT4/2000/XP kan du give computeren flere IP
adresser på samme netkort. Du kan så fx også give dem adresser i det
"private" IP område om på den måde få fuld udnyttelse af TCP/IP netværket.
Det kan evt. være nødvendigt at indskrive computernavnene inkl. private IP
adresser i hosts filen...

Mvh
Jesper

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 20-12-01 22:19

"Nicolaj Christensen" <nic@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
> af de to subnets. så skal det vende omkring tds's router. godt tosset.
> tcd siger at sådan er det bare. og at jeg alternativt kan anskaffe egen

Ja, du betaler endda 60 kroner om året pr. IP adresse, for det setup der
står for tildelingen af adresserne er ganske dyrt og krævende at
vedligeholde og suportere.

Hvorfor det dyre setup ikke kan tildele adresserne, på en for kunden brugbar
måde, står stadig som en åbent spørgsmål, men forvent ikke at få noget svar.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-12-01 22:35

On Thu, 20 Dec 2001 22:18:57 +0100, Ulrik Lunddahl wrote:

> [...]
>
> Hvorfor det dyre setup ikke kan tildele adresserne, på en for kunden
> brugbar måde, står stadig som en åbent spørgsmål, men forvent ikke at

Du sender bare et diff til ISC dhcpd 3.0 som kan det.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 29-12-01 14:53

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote:

> Du sender bare et diff til ISC dhcpd 3.0 som kan det.

Fint svar, jeg troede i selv lagde store mængder udviklingstimer i opgaven,
da jeg flere gange har set DTC folk beskrive hvor kompliceret, dyrt og stort
jeres DHCP setup er.

Jeg er hverken BB kunde, software udvikler, eller ansat ved en ISP, jeg
syntes bare ikke det er på sin plads at opkræve en så høj pris for en ydelse
der er meget ringe.

Jeg har til dato solgt flere hundrede små ethernet til ethernet NAT routere
til private med netop det formål at omgå den ringe DHCP service, og alle
fortæller de mig at de troede de ville få IP adresser i samme segment, eller
også aner de slet ikke hvad IP adresser er, men har fået at vide at deres
maskiner uden konfiguration ville kunne fungere i et lokalnet med løsningen.

Naturligvis ved folk der læser denne nyhedsgruppe besked, men den
almindelige kunden aner intet...

Fra : Jesper Skriver

Dato : 29-12-01 19:53

On Sat, 29 Dec 2001 14:53:22 +0100, Ulrik Lunddahl wrote:

> Fint svar, jeg troede i selv lagde store mængder udviklingstimer
> i opgaven, da jeg flere gange har set DTC folk beskrive hvor
> kompliceret, dyrt og stort jeres DHCP setup er.

Det har jeg aldrig påstået.

Det er en standard ISC dhcpd 3.0 med en kompleks konfigurations fejl,
og der er ingen mulighed for at garantere at folk får adresser i samme
subnet, uden at fast allokere adresserne til den enkelte kunde, hvilket
produktet ikke omfatter.

> Jeg er hverken BB kunde, software udvikler, eller ansat ved en ISP,
> jeg syntes bare ikke det er på sin plads at opkræve en så høj pris for
> en ydelse der er meget ringe.

Man får præcist det produkt man valgte at købe.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 29-12-01 22:57

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote:

> Det har jeg aldrig påstået.

Nej, det siger jeg heller ikke, men hvis du kikker lidt tilbage i denne
gruppe vil du finde en del svar fra andre TDC folk.

> [...]
> og der er ingen mulighed for at garantere at folk får adresser i samme
> subnet, uden at fast allokere adresserne til den enkelte kunde, hvilket

Tak for info.

> Man får præcist det produkt man valgte at købe.

Jeg mener ikke at man får hvad man kunne forvente, hvem kan i sin vildeste
fantasi forestille sig at en DHCP server tildeler IP adresser på denne måde.

Hvordan skal målgruppen, private, hvor hovedparten ikke har den store
forstand på netværk kunne gennemskue dette problem, for dem er det logisk at
maskinerne kan tale sammen, da de jo er forbundet med netværkskabler.

I skriver rent faktisk på jeres hjemmeside at det fungerer:
http://www.teledanmark.dk/internet/bredbaand/bredb_udstyr_krav.htm

8< Er der flere computere i hjemmet, der skal kobles til din
ADSL-forbindelse, har du brug for en switch.
8< Du kan se forklaringer vedrørende de forskellige typer udstyr ved at
klikke på de enkelte links
8< Klik på hvert produkt for tekniske specifikationer.

Herefter er det logisk at klikke på:
http://www.teledanmark.dk/internet/bredbaand/bredb_unex_5.htm

Produktet er ikke pc platformsafhængig, og der skal ikke installeres noget
software for at bruge den. Det kan betragtes som en stikdåse med 5
stikpladser.

Men hvis man køber BB, flere IP adresser til sine maskiner og en Switch hos
jer fungerer det simpelthen ikke.

I kan ikke hjælpe med konfiguration af netværket, så hvis folk ikke selv kan
finde ud af det må de op med pungen til den lokale IT biks, og det kan
hurtigt koster et par tusinde....

Så jeg mener ikke man får det produkt man som kunde i målgruppen forventer
efter at have besøgt jeres hjemmeside eller ringet til jeres salgsafdeling.

Konsekvensen af af lade problemet ligge er sikkert lig nul for Tele Danmark,
men jeg ville dog ønske at der alligevel blev gjort noget ved problemet.

Optimalt ville det være hvis fejlen blev rettet, sekundært var det en god
ide at informere salgsledet og opdatere hjemmesiden.

Sammenlign selv med cisco, en cavecat og en workarround som er dokumenteret,
det kan de fleste leve med, men at fejlen ignoreres er IMHO fatalt.

Jeg er udemærket klar over at det ikke er inden for din rækkevide at sætte
disse ting i værk.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-12-01 23:11

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, det siger jeg heller ikke, men hvis du kikker lidt tilbage i
denne
> gruppe vil du finde en del svar fra andre TDC folk.

Hvis det er mine kommentarer du hentyder til så er jeg for det første
ikke "TDC folk" her (så forstå det dog) og for det andet snakkede jeg
mere om administrative apparater end om teknik

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-01-02 23:57

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> Hvis det er mine kommentarer du hentyder til så er jeg for det første
> ikke "TDC folk" her (så forstå det dog) og for det andet snakkede jeg
> mere om administrative apparater end om teknik

At du udtaler dig på dine egne vejne gør dig i mine øjne ikke mindre ansat i
TeleDanmark, jeg formoder at du udtaler dig om nogen du ved noget om, og
ikke skriver blot skriver frit fra fantasien, hvad enten du udtaler dig på
egne vejlen eller TeleDanmark.

Ukrypteret bliver det til:

Du siger CyberCity er en dejlig udbyder = Jeg forventer det er din
personlige holdning.
Du siger TDC har komplekse administrative procedurer = Jeg forventer det er
sandt.

Er jeg forkert på den ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-01-02 00:03

> [...]
og
> ikke skriver blot skriver frit fra fantasien

Det er jo et spørgsmål om kildekritik. Men ofte siger jeg noget på et
hypotetisk plan

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-12-01 17:05

On Sat, 29 Dec 2001 22:57:02 +0100, Ulrik Lunddahl wrote:
> [...]

Det var noget vrølv jeg skrev der, der skulle have stået

> [...]

> Jeg mener ikke at man får hvad man kunne forvente, hvem kan i sin
> vildeste fantasi forestille sig at en DHCP server tildeler IP adresser

Hvem kunne i den vildeste fantisi forestille sig at det skulle virke
anderledes ?

> [...]
> store forstand på netværk kunne gennemskue dette problem, for dem er
> det logisk at maskinerne kan tale sammen, da de jo er forbundet med

Det kan de også.

Over IP evt. via ADSL forbindelser, via andre protokoller garanteret
direkte.

> [...]
> 5 stikpladser.
>
> Men hvis man køber BB, flere IP adresser til sine maskiner og en
> Switch hos jer fungerer det simpelthen ikke.

Jo det gør, maskinerne kan sagtens kommunikere sammen.

> [...]
>
> Optimalt ville det være hvis fejlen blev rettet, sekundært var det en
> god ide at informere salgsledet og opdatere hjemmesiden.

Send feedback til marketing afdelingerne, som er dem som kan gøre noget
via kontakt form på hjemmesiderne, du finder ikke nogen her som har
noget som helst med websiderne, eller vejledninger at gøre.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 03-01-02 00:05

> Det var noget vrølv jeg skrev der, der skulle have stået
> Det er en standard ISC dhcpd 3.0 med en kompleks konfiguration,

Det gav ellers god mening...

> Hvem kunne i den vildeste fantisi forestille sig at det skulle virke
> anderledes ?

Jesper, helt ærligt, hvis du læser denne gruppe og tele.internet.* vil du
møde en del.

> Det kan de også.
>
> Over IP evt. via ADSL forbindelser, via andre protokoller garanteret
> direkte.

Ja, det er bare det faktum at SMB browseren ikke fungerer særligt godt når
maskinerne ikke sider på samme broadcast domain, og du kan ikke med
rimelighed forvente at BB kunder har en WINS eller DNS server stående.

> Jo det gør, maskinerne kan sagtens kommunikere sammen.

Ja, men set med kunden øjne virker browser services til fil og print ikke,
og han kan ikke få eller købe support til at få det til at virke, det er som
andre også har skrevet for dårligt.

> Send feedback til marketing afdelingerne, som er dem som kan gøre noget
> via kontakt form på hjemmesiderne, du finder ikke nogen her som har
> noget som helst med websiderne, eller vejledninger at gøre.

Jeg var ikke klar over om der sad en eller anden der kunne/ville tage emnet
op på et møde, men det ved jeg nu.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 29-12-01 23:08

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

[Om DHCP-servere der giver BB ADSL-kunders pc'er adresser på
forskellige subnet.]

>Man får præcist det produkt man valgte at købe.

Hvor mange promille af kunderne tror du forestiller sig at når de
køber et ADSL-produkt hvor de forbinder deres to pc'er og
ADSL-forbindelsen med hinanden via en hub eller switch, så kan
pc'erne ikke nødvendigvis uden videre kommunikere med hinanden
med lokalnethastighed? Og hvor mange procent af sælgerne tror du
gør andet end at sige "selvfølgelig får du også lokalnet mellem
dine maskiner når du køber en HUB og BB ADSL"?

Jeg tror det første er under én promille; det andet aner jeg
ikke, men jeg kunne mistænke at det er småt.

Jeg synes det er pinligt at TDC sælger sådan noget uden meget
omhyggeligt af tage forbehold for det problem (og ikke med et
ordvalg der inkluderer tekniske termer som "subnet").

Problemet kunne løses temmelig problemfrit hvis TDC
* på forhånd over for alle kunderne gjorde opmærksom på at man
skal gøre noget særligt for at få fornuftig LAN-forbindelse
mellem sine pc'er, og
* udleverede en omhyggelig og pædagogisk vejledning i at
konfigurere et Windows-lokalnet vha. en ekstra, RFC1918-baseret
IP-adresse på hvert netkort.

Som det sikkert fremgår af ovenstående er det ikke selve det
tekniske DHCP-problem jeg synes er slemt, men at TDC ikke hjælper
folk til den eksisterende udmærkede løsning på det problem
DHCP'en skaber.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 03-01-02 00:08

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> wrote:

> Jeg synes det er pinligt at TDC sælger sådan noget uden meget
> omhyggeligt af tage forbehold for det problem (og ikke med et
> ordvalg der inkluderer tekniske termer som "subnet").

I hvert fald ville en løsning, enten teknisk eller dokumenteret være en
forbedring af produktet.

Fra : Claus Nielsen

Dato : 06-01-02 16:27

Er det mig der er forkert på den, jeg mener da ikke man kan tildele sit
netkort flere IP'er, hvis den står til at bruge DCHP.
Jeg har kigger under netværks indstillinger i Win2k, under IP settings, så
længe den står på DHCP kan jeg ikke tilføje en ekstra IP.

Claus Nielsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-01-02 16:30

Kig evt på www.makr.dk/?multiip

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Claus Nielsen

Dato : 06-01-02 19:46

Hmmm Jeg har været inde og kigge og har ikke rigtigt fundet det et par
steder
(HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\{E236CC76-EE3B-4C7A-8593-B
2E35A576EC4}\Parameters\Tcpip) Her og et par andre steder står der
IPAddress, DHCPIPAddress og andre netværksinformationer, Men hvis jeg vil
taste noget ind i IPAddress så skal det gøres binært, det er ikke en alm.
tekst key. Så jeg tror ikke det er der :(