Mindre teenager og pc/internet/spil
Fra : Pizzaman

Dato : 16-12-01 22:11

Jeg kender en familie, der har 2 børn: en mindre pige og en dreng på ca. 13
år. de har 0 (nul) forstand på internet og meget lidt kendskab til
computere, men ikke desto mindre har de købt en mega-pc, mest fordi drengen
plagede hårdt.

Spørgsmålet er om jeg, som "deres pc-mand" skal b l i d t advare
forældrene om at holde øje med deres poder mens de surfer og spiller på
nettet. Jeg er ikke hysterisk, men man kan støde på så meget l*** på nettet,
at det er utroligt. Jeg venter selv barn nu og tænker meget på fremtiden.

Selv har jeg set 2 eksempler på efter min mening god og dårlig
pc-opdragelse: den goder er en it-konsulent, der har en dreng hjemme og
tildeler ham 6 timers pc-tid om ugen samtidig med en god portion
software-censur. Det er op til drengen at fordele tiden over hele ugen. Den
dårlige: en hardcore programmør, den ægte nørd-type, har en dreng som han
lader spille de voldeligste 3d-shooters ubegrænset. Samtidig bor han separat
fra familien ( men er ikke skilt) og fungerer meget dårligt socialt. Jeg kan
ikke på nogen måde tro, at han er en god rollemodel.

Kommentarer modtages med tak.

Fra : Dan Andersen

Dato : 16-12-01 22:15

Hej

> [...]
> tildeler ham 6 timers pc-tid om ugen samtidig med en god portion
> software-censur. Det er op til drengen at fordele tiden over hele ugen.

Fint,

> [...]
kan
> ikke på nogen måde tro, at han er en god rollemodel.

Det er nu bevist at computerspil, selvom det er "voldige" spil, giver et
godt socialt sammenvær mellem børn.

Det var alt.

Mvh

Dan Andersen

Fra : MM

Dato : 16-12-01 23:08

Det er da kun hvis de er flere børn sammen om spillet...Hvis drengen sidder
alen i flere timer om dagen og spiller, kan jeg ikke se hvordan det skulle
kunne styrke ham socialt??
Venlig hilsen Mia

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 16-12-01 22:57

Hej

On Sun, 16 Dec 2001 22:10:51 +0100, "Pizzaman" <langenaese@yahoo.com>
wrote:

Jeg har 2 piger 10 & 14 gift med en hardcore programmør, den ægte
nørd-type

Den store's bedste legetøj når hun skulle motiveres til at stå (hun er
spastiker) var et ægte tastatur (IBM) hun havde mange andre aktivitets
ting (det første barnebarn begge sider) men det var tastaturet der var
hittet til hun næste var 2 år.

De fik hver deres pc'er da de var omkring 3 år. Vi har netværk så alle
kan bruge internettet. I dag bruger den store den næsten kun til at
skrive opgaver på. Men den lille suffer meget og spiller næsten alle
spil.

> [...]
>at det er utroligt. Jeg venter selv barn nu og tænker meget på fremtiden.

Man kan altid advare og lægge programmer i der forhindre sider som man
ikke vil have de skal se. Vi havde det ikke på vores netværk men da
den lille sammen med min nevø var på et par porno sits blev vi enig om
at det skulle vi have selv om det de så ikke var "være" end forsiden
på porno videoern hos kiosken.

> [...]
>fra familien ( men er ikke skilt) og fungerer meget dårligt socialt. Jeg kan
>ikke på nogen måde tro, at han er en god rollemodel.

Her hjemme er der ingen regler om hvormeget man må bruge sin pc. De
bliver spillet alt fra bamse og kylling til Wolfenstein. Når der er 3
- 4 børn på besøg spiller de tit Doom via netværket, men lige så tit
finder de på at spille bræt spil som fang musen, spasmager og
danmaksspillet eller begge dele så deler de sig i 2 hold og spille på
skift.

Når vi er til samtalle i skole/fritidshjem er komentaren altid "enormt
velfungerende socialt" så dem har det ikke påvirket negativt

Jeg tror ikke det kun kan være spil/pc der ødelægger børnen men hvis
deres base ikke er i orden ja så hjælper det nok heller ikke

>Kommentarer modtages med tak.

Selv tak

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Tommy Helgevold

Dato : 17-12-01 07:05

"Pizzaman" <langenaese@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forældrene om at holde øje med deres poder mens de surfer og spiller på
> nettet. Jeg er ikke hysterisk, men man kan støde på så meget l*** på

Hej,

Du må godt advare forældrene om hvad der findes på internettet - viden og
kundskaber er kun nyttig at have, men gør samtidig opmærksom på at
sensur kun skaper yderlig nysgjerrighed hos børn, hvad der er ulovlig
er utrolig spændende!

Hele hemmeligheden ligger i børnene's opdragelse - den bedste måden
at beskytte sine børn mod f.eks børnelokkere i chat-grupper osv. er at
forældrene opdrager sine børn på en fornuftig måde hvor børnene ikke
får den idé at de "ikke må" dit og dat - men at der kan ske sager og ting
dersom man f.eks aftaler at møde "fremmede" man har mødt i en chat-
gruppe o.l. Man kan også møde sådanne folk under "online-spil",
men som sagt - selve opdragelsen er den sikreste vej til succe - ikke
sensur.

Tommy Helgevold
http://www.qsl.net/oz4kid

Fra : Gitte Beyer

Dato : 17-12-01 08:11

Hej

> [...]
>fra familien ( men er ikke skilt) og fungerer meget dårligt socialt. Jeg kan
>ikke på nogen måde tro, at han er en god rollemodel.

Ifølge min bedste overbevisning, er det ikke en god ide, at sætte en
fast begrænsning på, hvor meget børn må bruge computeren. Det bliver
den næsten kun mere interessant af. Hvis børnede derimod må bruge den
efter forgodtbefindende, finder de såmænd selv ud af, at der er andet
i verden. Og som der også er blevet fremhævet af andre, så er
computerspil altså ikke det samme som socialt selvmord. Jeg kan ikke
se, at det skulle være værre at ungerne leger sammen omkring
computeren, end omkring et eller andet andet. Og med hensyn til
voldelige spil, så prøv at se på volds-elementerne (i fantasien) i en
god gammeldags cowboy/indianer-leg - oh skræk!

MVH
Gitte