Alternativ til sessions?
Fra : oz

Dato : 16-12-01 21:48

Hej NG

I ASP verdenen kan man overføre variabler på, mig bekendt to måder, nemlig
sessions eller via urlen. Først nævnte tager ressourcer fra webserveren,
hvilket jo ikke er godt hvis man har mange session variabler og mange
brugerer, sidstnævnte er lidt rodet og virker ikke rigtig at bruge i min
verden, det nå gerne se ordentligt ud i urlen.
Men nu til mit spørgsmål .... Findes der ikke andre alternativer til at
overføre variabler til ens ASP sider så de kan genbruges fra side til side?
Et par links ville være rart =)

På forhåmd tak

Oz

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-12-01 22:37

oz wrote:

> I ASP verdenen kan man overføre variabler på, mig bekendt to måder, nemlig
> sessions eller via urlen.

Cookies?

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : oz

Dato : 16-12-01 22:39

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev:

> Cookies?

Hehehehhe ja dem havde jeg glemt, men hvis nu heller ikke det skal være
cookies? I disse tider er cookies ikke så vellidte og slet ikke i IE 6 hvor
der låses for cookies i hvert fald i standard opsætningen.

Du har ret cookies ville være et alternativ men jeg leder efter noget
andetved bare ikke hvad og slet ikke om det findes =)

Oz

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 16-12-01 23:56

oz wrote in news:9vj497$pdr$1@sunsite.dk:

> [...]
>
> Du har ret cookies ville være et alternativ men jeg leder efter noget
> andetved bare ikke hvad og slet ikke om det findes =)

så laver du da "bare" en privacy-politik for dit website og publicerer den i
XML-formatet specificeret i P3P-recommendation fra w3.org, og så er du ude
over det problem. Er det ikke at gå over åen efter vand at forsøge at
opfinde noget nyt ?

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Gad vide hvor lang tid der går, inden danskerne
finder ud af, at de har købt katten i sækken til valget ...

Fra : oz

Dato : 17-12-01 00:25

"Jesper Stocholm" <spam200112@stocholm.dk> skrev:

> [...]
> XML-formatet specificeret i P3P-recommendation fra w3.org, og så er du ude
> over det problem. Er det ikke at gå over åen efter vand at forsøge at

Hej Jesper

Du har da fuldstændig ret =).

Mit spørgsmål går egentligt heller ikke så meget ud på noget nyt, men netop
et alternativ til de nævnte metoder, du nævner jo et XML, har du nogle gode
links vedr. XML?

Så et spørgsmål til dig Jesper...
Hvis man nu har en søge side, hvor man kan vælge mellem 15 forskellige
søgekriterier, så kan man gøre to ting efter min opfattelse.
1. gemme alle søgekriterier i en session variabel (SQLStr), det er ikke
særlig fleksibelt, syntes jeg eller
2. man vælger at gemme de 15 søgekriterier i hver sin session variabel,
dette giver fleksibilitet, da man hurtigt kan ændre en af session
variablernes værdi. til genbrug på andre sider.

Hvis man nu har 5000 besøgende om dagen optager løsning 2 så ikke en hel del
"power" fra webserveren eller mener du at det ikke er noget problem?

Oz

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-12-01 13:33

oz wrote:

> Hvis man nu har 5000 besøgende om dagen optager løsning 2 så ikke en hel del
> "power" fra webserveren eller mener du at det ikke er noget problem?

Så vil du i gennemsnit have ca. 50 aktive sessions. Selv om de skulle klumpe
sig lidt sammen på bestemte tider af døgnet, skulle det ikke være noget problem
at gemme selv en pæn slat data til hver session.

M.v.h.

Jonathan

Fra : oz

Dato : 17-12-01 15:54

> [...]

problem
> at gemme selv en pæn slat data til hver session.

Hej Jonathan

Tak for dit svar..

Ok, jeg havde bare fået indtryk af at man skulle begrænse brugen af session
til det minimale.

Men jeg kan forstå på dig at det ikke er så slemt selv med en 15-20 session
variabler pr. bruger, så jeg tror at jeg vil holde mig til sessions og
overveje brugen af url metoden også....

Oz

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-12-01 18:03

oz wrote:

> klumpe
> problem
>
> Ok, jeg havde bare fået indtryk af at man skulle begrænse brugen af session
> til det minimale.

Det er normalt også god latin, men på den anden side skal man heller ikke
blive så nervøs, at man slet ikke bruger sessions. Jeg tror ikke det bliver
noget problem i dit tilfælde.

M.v.h.

Jonathan

Fra : oz

Dato : 18-12-01 22:43

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev> Det er normalt også god latin,
men på den anden side skal man heller ikke
> blive så nervøs, at man slet ikke bruger sessions. Jeg tror ikke det
> [...]

Ok så vil jeg forsøge mig ud i nogle teste, men tak det giver ro i sindet =)

Oz

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-12-01 18:57

oz wrote in news:9vjag7$cdh$1@sunsite.dk:

> [...]
>
> Hvis man nu har 5000 besøgende om dagen optager løsning 2 så ikke en
> hel del "power" fra webserveren eller mener du at det ikke er noget

du kan jo prøve at lege lidt med at håndtere dine søgekriterier i en streng.
Hvis du har de 15 faste muligheder, så kunne du overveje at lave det som
følgende:

Du har kriterierne:

1. Brunetter
2. Blondiner
3. Rødhårede
4. Langbenede
10. Afghanere
13. Danskere
14. Svenskere
15. Nordmænd

Når så en bruger vælger at krydse fx nummer 1,2,4,10 og 15 af, så gemmer du
disse værdier i en streng - som fx

110100000100001

Det er denne streng du gemmer i din session. Når du så skal bruge valgene,
så laver du en funktion, der givet din bitstreng laver en SQL-sætning ud af
det.

Fra : oz

Dato : 18-12-01 22:42

> [...]
> så laver du en funktion, der givet din bitstreng laver en SQL-sætning ud

Hej Jesper
Det var da en smart ide den vil jeg skrive mig bag øret =)

Tak for tippet =)

Oz

Fra : Emil Hauch Jensen

Dato : 17-12-01 01:10

Hvis du syntes det er et problem med "grimme" URL - hvilke jeg nu ellers
godt kan lide. Så kunne du jo bare skujle URL'en bag en frame. Forstår du
hvad jeg mener ?? - altså lave en default.asp med én frame, også loade din
side deri, så ser brugeren kun URL til framesiden i sin browser.

--
-Mvh.
-Emil hauch Jensen

http://www.prodigium.dk
root@prodigium.dk

Fra : oz

Dato : 17-12-01 15:50

"Emil Hauch Jensen" <htx38@mail.strueres.dk> skrev:

> [...]
> hvad jeg mener ?? - altså lave en default.asp med én frame, også loade din
> side deri, så ser brugeren kun URL til framesiden i sin browser.

Hej Emil

Ja der har du en point, jeg er helt med, nu må jeg se om det bliver sessions
eller url jeg ender op med.
Men tak for tippet...

Oz

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-12-01 02:07

Hvad er problemet? Kan du ikke bare "poste" dine sider? Så bliver du fri for
parametre i URL'en mellem siderne.

Det kan da nemt klares vha. et lille javascript...

Tony

Fra : Torsten T. Nielsen

Dato : 01-01-02 21:53

Hej

Det lyder til at du er ved at lave en søgefunktion...

Hvorfor sender du ikke bare "skidtet" via Post??

Altså istedet for at sende dem via URL'en kan du sende dem skjult.

Istedet for request.querystring("streng") skriver du request.form("streng")

Skide nemt!!!

MVH Torsten