vildt høj temperatur... fejl?
Fra : Desilva

Dato : 16-12-01 16:11

Nu må jeg lige igen igen sikre mig at det her er i orden.

Efter udskiftning af strømforsyning og cpu køler, så står min cpu til 78
grader c, ved forholdsvis afslappet aktivitet.

Det er alt alt for højt hvis det er korrekt, men samtidigt kører systemet
stabilt nok. Der er ikke nogen problemer med crash eller underlig opførsel.

Betyder dette at jeg helt og aldeles kan være rolig og ikke spekulere over
hvornår min cpu dør?.. at der bare er tale om forkerte målinger?

Det er en palomino 1600+ på et a7v266-e board.

Fra : F.Larsen

Dato : 16-12-01 16:36

Asus bundkortet måler som regl lidt for meget, men 78 grader er nok i overkanten
selv med "tøsedrengetillæg" (+5 grader) ;=)
Hvad var din CPU temperatur før udskiftningen ?

Jeg har en XP 1600+ og et ditto MB (A7V266-E) og måler CPU til 52-56 grader.

--
Flemming
Nintaus unplugged: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Nintaus/

Fra : Desilva

Dato : 16-12-01 16:38

> Hvad var din CPU temperatur før udskiftningen ?

Før pal8045t var den på ca 60 grader ved stilstand. motherboard lå på 30 mod
33 nu... kabinet temperaturen er altså steget og det hjælper da også en del
når jeg tager låget af.
Den kommer dog aldrig under 60 nu, selv uden kabinet.

Men igen... den kører jo stabilt nok...

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 16-12-01 16:40

"Desilva" <alamyx@softhome.net> skrev i en meddelelse
> Nu må jeg lige igen igen sikre mig at det her er i orden.
>
> Efter udskiftning af strømforsyning og cpu køler, så står min cpu til
78
> grader c, ved forholdsvis afslappet aktivitet.

Uha det lyder højt!
Tjek om processorkernen har kontakt med køleren, ved evt. at lyse ind
under den.

Har du genbrugt det gamle kølepasta?

> [...]

over
> hvornår min cpu dør?.. at der bare er tale om forkerte målinger?

Jeg ville være dybt bekymret...
Muligheden for en fejlmåling er til stede, men jeg tvivler, når du
skriver at du har udskiftet strømforsyning og cpu-køler - hvad var
temperaturen før?

> Det er en palomino 1600+ på et a7v266-e board.

Med en Volcano 6cu møgkøler kører jeg 53 grader ved idle, 58 ved full
load på samme board.

mvh
Peter

Fra : Desilva

Dato : 16-12-01 17:30

> Har du genbrugt det gamle kølepasta?

Nope.. cpu-overfladen var lettere ru af gammel køletape, så det skrabede jeg
af. Overfladen blev dog ikke heelt glat, men jeg gik ud fra at pastaen ville
udjævne det... mod bedere vidende egentlig, men jeg havde lidt travlt :-/
og *øv* hvor jeg bare ikke gider skille det hele ad igen for at komme til
processoren. Har ikke det mest vidunderligt handy kabinet.

> Jeg ville være dybt bekymret...
> Muligheden for en fejlmåling er til stede, men jeg tvivler, når du
> skriver at du har udskiftet strømforsyning og cpu-køler - hvad var
> temperaturen før?

Før kørte den med ca 60 ved stilstand, så den har altid været høj. Kører som
sagt også 100% stabilt. Den har kørt i længere perioder og været igennem et
hav af benchmarks uden at gå ned.
Samt et par krævende spil så som ghost recon og flight im 2002.

> Med en Volcano 6cu møgkøler kører jeg 53 grader ved idle, 58 ved full
> load på samme board.

Ja det er jo en del lavere.. plus min køler skulle være alt andet end møg.

Anyway,, tak for inputtet. Må lige tage mig sammen til at eftermontere den
køler og se hvilke mirakler der sker.

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-12-01 23:06

> Anyway,, tak for inputtet. Må lige tage mig sammen til at eftermontere den
> køler og se hvilke mirakler der sker.

Tror jeg er en god ide... Jeg har det samme setup, og kommer aldrig over 54
grader...

- Martin

Fra : J.F.K

Dato : 18-12-01 20:05

cpu 50grader moboard 31grader ved fuld load!
System:
Asus A7V266-E m. Raid, AMD XP 1800+, Volcano 6CU+, Crucial pc2100 (256mb x
3), WD 100GB disk!

mvh. John

Chuke Mimergolf <spam@nej.for.pokker> skrev i en

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-12-01 22:42

Har du sat cpu temp. jumperen på reserved? Hvis ja, så prøv at sætte den
tilbage igen. Så får du nok et chok. Jeg tror nemlig ikke at den interne
temp.sensor i XP processoren er fuldt understøttet af A7V266-e's bios... Min
stod ihvertfald altid på 49 grader, ligegyldigt hvad, så jeg har sat den
tilbage på bundkortets sensor, der siger 60 grader ved fuld load...

- Martin