Optisk mus/måtte
Fra : cheesedealer

Dato : 16-12-01 13:21

Nu, da jeg i et øjebliks kådhed har købt en optisk mus til drengen i
julegave, er mit spørgsmål:

Kræver det en speciel musemåtte, eller hvad.

Jeg har set at der er f.eks. en der hedder Ice eller sådan noget. Ligeledes
findes det nogle i en slag metal. Kan det være en fordel med disse eller kan
jeg bare bruge en alm.

PH

Fra : Morten Johansen

Dato : 16-12-01 14:02

cheesedealer wrote:

> Nu, da jeg i et øjebliks kådhed har købt en optisk mus til drengen i
> julegave, er mit spørgsmål:
>
> Kræver det en speciel musemåtte, eller hvad.

En optisk mus kræver ikke nogen speciel musemåtte. Du kan bruge en i stof eller
bare bruge bordpladen.

> Jeg har set at der er f.eks. en der hedder Ice eller sådan noget. Ligeledes
> findes det nogle i en slag metal. Kan det være en fordel med disse eller kan
> jeg bare bruge en alm.

Det må vist være en Icemat, du tænker på. Den er så vidt jeg ved i glas og kan
derfor ikke anbefales, da en optisk mus ikke er glad for reflekterende
overflader. Metalmusemåtter er formentlig også reflekterende og kan ikke
anbefales til en optisk mus.

Hilsen Morten

Fra : Leony

Dato : 16-12-01 17:02

"cheesedealer" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kræver det en speciel musemåtte, eller hvad.

Personligt har jeg nu prøvet 5 forskellige musemåtter. Jeg synes ikke de
virker optimalt. Jeg synes jeg får den bedste virkning på et alm stykke a4
papir.

Leony

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 17-12-01 10:23

"Leony" <leony@NOSPAMmailme.dk> wrote
> Personligt har jeg nu prøvet 5 forskellige musemåtter. Jeg synes ikke de
> virker optimalt. Jeg synes jeg får den bedste virkning på et alm stykke a4
> papir.

Det er lige præcis også min erfaring... de virker bedst på hvidt papir.

Anders Lorentzen

Fra : Jonny Jensen

Dato : 16-12-01 17:15

Det optimale er en mat, hvid glat flade. Det giver klart den bedste
batterilevetid (hvis der er tale om en trådløs) og desuden den bedste og
mest jævne bevægelse. Jeg bruger et hvidt skriveunderlag fra Elsette (af den
type der IKKE har plastic-film ovenpå), som den lokale boghandler kunne
skaffe på ca 4 dage. Det kostede mig 100, men det var så stort, at jeg nu
har skåret mig 4 musemåtter af det og har således 3 liggende til senere brug
(Når mit heftige PC-brug har slidt hul i den jeg er i gang med nu).

Jonny.

Fra : Devast8or

Dato : 16-12-01 17:33

Yup, et hvidt skriveunderlag slår alt. Jeg har også stadig et ret pænt
stykke ligende tilbage :)

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Anders Rasmussen

Dato : 17-12-01 12:06

Jeg har fået det bedste resultat med en sort stof musemåtte til en 20 kr i
min lokale hardwarebiks.
Det er en myte at en sort overflade bruger mere strøm fra en trådløs optisk
mus end en hvid overflade!!!!

Fra : Devast8or

Dato : 17-12-01 17:56

Det er muligt, men det får mig ikke til at gå ud og købe et sort
skriveunderlag når nu jeg har købt et hvidt som virker udmærket.

Devast8or

P.S. De her blev til overs: !!!

--
Spamfilter activated

Fra : Jonny Jensen

Dato : 17-12-01 20:16

Jeg havde et meget mørkt blåt et i starten. De første to duracell batterier
holdt ca 1½ måned. Dem jeg har i nu (samme type og fra samme pakke) har
indtil nu holdt i 2 måneder og de er stadig på ca 30% Og min PC bruges jævnt
lige meget hele tiden, i hvert fald så jævn, at jeg kan sige at det ikke er
fordi jeg brugte min PC mere da det første sæt batterier var i, i forhold
til det sæt jeg har i nu.

Sagt på en anden måde: Min erfaring siger mig at det passer. ogitech ville
vel heller ikke få noget ud af at sige at det optimale i batterilevetid
opnås med en mat, hvid overflade? Bortset fra nogle der måske ikke vil købe,
fordi de ikke gider investere i ny musemåtte.

Jonny.

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 17-12-01 16:15

In article <3c1c9169$0$52947$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
phansson@mail.tele.dk says...
> Nu, da jeg i et øjebliks kådhed har købt en optisk mus til drengen i
> julegave, er mit spørgsmål:
>
> Kræver det en speciel musemåtte, eller hvad.

Det kommer lidt an på musen. Ældre optiske mus (tidligere end i år) har det
ikke godt, hvis de har ikke har en ordentlig overflade at køre på. Jeg har selv
anskaffet mig en MS Intellimouse Explorer 3.0. Den virker fint på alle de
overflader, jeg har testet den med - selv på en Icemat.

Den bedste oplevelse får man dog med en fUNC 1030 måtte. Den har en dejlig jævn
overflade og lader i det hele taget ikke meget tilbage at ønske af en
musemåtte. Jeg er ivrig computerspiller, så for mig er det vigtigt at have det
bedste. Det mener jeg, at jeg har opnået gennem kombinationen af Intellimouse
Explorer 3.0 og fUNC måtten.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : dr. nrj

Dato : 18-12-01 02:44

> [...]
>bedste. Det mener jeg, at jeg har opnået gennem kombinationen af Intellimouse

Den måtte har jeg lige modtaget med posten - men jeg kan se, at der er
2 forskellige overflader at vælge imellem - en mere ru end den anden
(man kan vende selve måtten om)

Iøvrigt undrer det mig, at de hvide måtter hos www.everglide.de alle
har en specifikation , hvor der står, at de ikke er 100% kompatible
med optiske mus - mens alle dem med blå og sorte farvet underlag alle
er godkendt til optiske mus - det stemmer jo dårlig overens med de
udmeldinger fra andre her i gruppen, der jo netop hævder, at hvidt
farvet underlag er ideelt for optiske mus.

Den jeg købte, som du også har, var en sort func 1030 - og den står
der skulle være ideeel til optiske mus - og til 260 kr må den sgu'
hellere holde, hvad den lover.

Venlig hilsen/Kind regards

dr. nrj

mail: dr_nrj@no_spam_hotmail.com

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 20-12-01 10:58

In article <dd7t1usi84p8fr09l3ervhs4rvnm48ethj@4ax.com>,
dr_nrj@no_spam_hotmail.com says...

> [...]
> udmeldinger fra andre her i gruppen, der jo netop hævder, at hvidt
> farvet underlag er ideelt for optiske mus.

Jeg undrer mig også over de udtalelser, da det ikke passer med noget af det,
jeg har læst mig frem til på nettet. Jeg kan kun sige at sort virker rigtigt
godt for mig og min Intellimouse :)

> Den jeg købte, som du også har, var en sort func 1030 - og den står
> der skulle være ideeel til optiske mus - og til 260 kr må den sgu'
> hellere holde, hvad den lover.

Jeg mener, den holder hvad den lover. Jeg er en meget tilfreds mand i dag. Jeg
har været en del musemåtter igennem og har således gjort mig en del erfaringer
:) Jeg bruger selv den glatte side på måtten.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)