ultrasparcIII
Fra : claus

Dato : 15-12-01 22:33

Vil alt linux kunne køre på en maskine med en ultrasparcIII?
Vil der være nogle fordele?
Eller kunne man ligesågodt købe f.eks en maskine med Atlon eller andet?

Hilsen Claus.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 15-12-01 23:04

In article <9vgfot$17p2$1@news.cybercity.dk>,
claus claimed the following:
> Vil alt linux kunne køre på en maskine med en ultrasparcIII?

Nej.

> Vil der være nogle fordele?

SPARC cpu?

> Eller kunne man ligesågodt købe f.eks en maskine med Atlon eller andet?

Kommer an på hvad maskinen skal bruges til.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in synthesizing magnetic schemas

Fra : claus

Dato : 15-12-01 23:19

Anders Vind Ebbesen skrev i meddelelsen ...
>In article <9vgfot$17p2$1@news.cybercity.dk>,
>claus claimed the following:
>
>Nej.

>SPARC cpu?

Ja. Såvidt jeg ved er den særligt god til grafik?

>Kommer an på hvad maskinen skal bruges til.

Telefoni ( telemarketing) internet, lille netværk, almindeligt
kontor,billedbehandling ( reklameudkast, logo og den slags)
driftsikkerhed, virussikkerhed. Windovs er jo ret plaget og det bliver
vist værre med tiden.
Dette sidste er en væsentlig grund for mig til at skifte. En anden grund
er prisen på software.
Desuden vil jeg gerne have adskilt vores arbejdscomputere og vores
underholdningscomputere. Vi har børn....

Et alternativ til at købe en sun kunne jo være at købe en pc og lægge
f.eks Suse på den. Mon ikke den ville kunne klare opgaverne på ok vis?

På den anden side er prisen nogenlunde ens og solaris er
preinstaleret....

Det er vist ikke fordi jeg har brug for specielt kraftig computerkraft.

Hilsen Claus

Fra : Lars Henriksen

Dato : 16-12-01 13:49

claus wrote:
> [...]
> f.eks Suse på den. Mon ikke den ville kunne klare opgaverne på ok vis?
>
> På den anden side er prisen nogenlunde ens og solaris er

Huh? Hvor har du set en UltraIII baseret maskine til PC pris??? Den
eneste UltraIII baserede workstation _jeg_ har set er en SunBlade 1000,
til 9.100.- Euro i den lille udgave!

Er du sikker på at du ikke tænker på UltraIIe maskinerne? (Blade 100)

hygge
Lars
--
Lars Henriksen
M.Sc. Student, Computer Systems Engineering

Fra : claus

Dato : 16-12-01 15:03

Lars Henriksen skrev i meddelelsen
<3C1C9839.8192765C@_nospam_lh-online.dk>...
>claus wrote:

>Er du sikker på at du ikke tænker på UltraIIe maskinerne? (Blade 100)

Jo sandt nok sunblade 100 : http://www.sun.com/desktop/products/ws.html

Eller en af deres helt små servere i nogenlunde samme prisklasse:

De kan ses ved at bladre lidt her: www.icl.dk

Hilsen Claus

Fra : Allan Joergensen

Dato : 17-12-01 09:03

claus <kompletkommunikation@get2net.dk> wrote:

> Jo sandt nok sunblade 100 : http://www.sun.com/desktop/products/ws.html

Det er langt fra alle Linux-dists der kan bruges på en Sunblade 100 -
Til dato har jeg kun haft held med SuSE 7.3 til Sparc, men jeg har læst
rapporter om at det er lykkedes folk at få Debian og andre til at
virke ved at installere dem vha tftp.

--
Allan Joergensen aka [DW] on OPN
Email: dw@nowhere.dk - Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 17-12-01 00:44

In article <9vgiet$1c4h$1@news.cybercity.dk>,
claus claimed the following:

Mangler måske lige at nævne, at det kommer an på den enkelte
distribution om den kan køre på Sparc eller ej.

> Ja. Såvidt jeg ved er den særligt god til grafik?

Den er så vidt jeg ved god til alle floating point operationer, ligesom
Alpha-chippen (jeg kan tage fejl).

> [...]
> er prisen på software.
> Desuden vil jeg gerne have adskilt vores arbejdscomputere og vores
> underholdningscomputere. Vi har børn....

Ingen af ovennævnte punkter kan "retfærdiggøre" at købe en Sparc, der er
naturligvis en vis "geek-value" over at have en Sparc, men med de ting du
har ridset op, ser jeg ingenting som en Intel ikke kan klare mindst ligeså
godt som Sparc - samtidigt sparer du lidt penge. Hardwarearkitekturen har
ikke direkte indflydelse på sikkerheden.

> Et alternativ til at købe en sun kunne jo være at købe en pc og lægge
> f.eks Suse på den. Mon ikke den ville kunne klare opgaverne på ok vis?

Det vil jeg helt sikkert mene at den vil kunne.

> Det er vist ikke fordi jeg har brug for specielt kraftig computerkraft.

Min anbefaling er at investere i en Intel-baseret, eksempelvis en AMD
Athlon, hvor du får virkeligt meget for pengene, uden at det går ud over
driftsikkerheden i nævneværdig grad.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in syndicating dynamic communities

Fra : Michael Andersen

Dato : 17-12-01 13:15

Hej,

> Den er så vidt jeg ved god til alle floating point operationer, ligesom
> Alpha-chippen (jeg kan tage fejl).

Det holder ikke længere. Der findes ikke nogen (UltraSparc III inkl.) SUN
CPU'er som kan følge med de hurtigste AMD/intel i floating point eller
integer.
(http://www.spec.org)

Som nævnt andensteds så er der nok kun "geek-value" i en SUN for privat
brugere.

Lad mig lige minde om at en Blade 100 både er grim, larmer og er langsom.
(prøv selv og se om du kan finde en intel/AMD maskine på markedet som er
langsommere end Blade 100 på spec.org)

MVH
Michael A.

Fra : Christian Dueholm Ch~

Dato : 17-12-01 14:07

In article <3c1de270$0$94360$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Michael Andersen wrote:
> [...]
>
> Det holder ikke længere. Der findes ikke nogen (UltraSparc III inkl.) SUN
> CPU'er som kan følge med de hurtigste AMD/intel i floating point eller

Det går da meget godt:

CFP2000:
Intel D850GB motherboard (2.0 GHz, Pentium 4): base: 704 peak: 714
Sun Blade Model 2050 (1050Mhz UltraSPARC III): base: 701 peak: 827

> Som nævnt andensteds så er der nok kun "geek-value" i en SUN for privat
> brugere.

Enig.

> [...]
> (prøv selv og se om du kan finde en intel/AMD maskine på markedet som er

Christian D. Christensen

"I think the sum of intelligence on the internet is constant. Only the
number of lusers grows..." - Uwe Ohse in the monastery

Fra : claus

Dato : 17-12-01 18:26

claus skrev i meddelelsen <9vgfot$17p2$1@news.cybercity.dk>...

>Eller kunne man ligesågodt købe f.eks en maskine med Atlon eller
andet?

Det blev så til pc. Amd athlon 1700 med 514 mb ddr-ram osv.

Men vi åbner det først juleaften :0)

Jeg er mest til at lægge Suse proffesionel i den lige i øjeblikket.

Nr 2 er at købe alt om data der plejer at have linus med. Og så
instalere derfra.

Eller at købe et af billighæfterne om linux hvor der medfølger en cdrom.
Correll har lavet sådan et hæfte.

Måske sslug ( som jeg netop har meldt mig ind i ) har andre løsninger.

Kort sagt: Forslag modtages gerne.

Jeg droppede sun fordi alle de råd jeg har modtaget i denne sag var at
jeg skulle købe pc

Hilsen Claus.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 17-12-01 20:24

claus wrote:

> Nr 2 er at købe alt om data der plejer at have linus med. Og så
> instalere derfra.

Der er altid nogle programmer med på forside-CD'en, men sidst der
fulgte en RedHat med AOD var december 1999 hvor det var 6.1'eren.

Prøv i stedet: <URL: http://www.linuxpusher.dk/>
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-12-01 18:36

"claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> writes:

> Kort sagt: Forslag modtages gerne.

Installer Debian via netværket (Du sidder på en ADSL-linje,
ikke?). Læs installationsvejledningen på
<http://www.debian.org/releases/stable/i386/install>, læs især kapitel
5, hvor der står noget om bootdiske, hvor du får dem fra og hvordan du
laver dem.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix