Styrring af objekt allokering ?
Fra : Bo Lorentsen

Dato : 15-12-01 11:25

Hello ...

Jeg ved at der er steder hvor dette er nævnt, men jeg kan ikke lige
komme på hvor, så jeg håber i kan tilgive mig

Hvordan sørger jeg for at et C++ objekt kun kan skabes via "new" (free
store eller indirkte) eller kun automatisk ? Jeg ved godt at der ikke er
officiel understøttelse af dette i sproget selv, men jeg er overbevist om
at der er en uautoriceret måde at styrre dette på.

Årsagen til dette er at jeg fks. gerne vil kunne styrre at en klasse der
skal kunne håndteres via ref. counting, skal jeg sikre mig ikke er allokeret
via staken, da det kun vil give mærkelige seg. faults mfl.

Et hint eller en god henvisning vil jeg værdsætte !

/BL

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 15-12-01 18:57

Bo Lorentsen <bl@no.LUE.DK.spam> writes:

> [...]
> via staken, da det kun vil give mærkelige seg. faults mfl.
>
> Et hint eller en god henvisning vil jeg værdsætte !

Lad være at lave en offentlig contructor, men brug en eller felre
statiske metoder i klassen til at lave dine objekter med.

--
Christian Hemmingsen

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 16-12-01 14:20

In <m2d71g8izh.fsf@kewl.kampsax.dtu.dk>, Christian Hemmingsen wrote:

> Lad være at lave en offentlig contructor, men brug en eller felre
> statiske metoder i klassen til at lave dine objekter med.
Jeg kan se Mogens Hansen har givet en meget detailieret beskrivelse
af dette, men det er ellers lige det jeg skal bruge, tak.

/BL

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-12-01 21:00

"Bo Lorentsen" <bl@no.LUE.DK.spam> wrote in message

> [...]
> officiel understøttelse af dette i sproget selv, men jeg er overbevist om
> at der er en uautoriceret måde at styrre dette på.

Så vidt jeg husker Scott Meyers har en beskriver af dette i en af bøgerne
"Effective C++" og "More Effective C++".

Kun automatisk (og statisk):
gør "operator new" (og eventuelt "operator delete") i de forskellige
varianter private eller protected.

Kun heap:
gør destructor private eller protected.
Lav en statisk funktion til at nedlægge, eller gør klassen friend med
std::auto_ptr<T>:
Der findes kun een destructor - der kan være mange constructorer.

#include <memory>

class heap_only
{
public:
heap_only(void);

private: // or protected
~heap_only();
friend std::auto_ptr<heap_only>;
};

int main(void)
{
heap_only ho1; // error: destructor not accessible
std::auto_ptr<heap_only> ho2(new heap_only());
}

> [...]
allokeret
> via staken, da det kun vil give mærkelige seg. faults mfl.

Lad en handle-klasse eje det egentlige objekt, og lad handle-klassen
foretage ref.counting og forwarde alle funktioner.
Der er ikke noget run-time overhead, og man fjerner muligheden for at
brugeren af klassen glemmer at håndtere ref.counting rigtigt.

class foo
{
public:
foo(void);
foo(const foo& source);
~foo();
foo& operator=(const foo& lhs);

void func(void);

class impl
{
public:
void func(void);

private:
impl(void);
~impl();
impl(const impl&); // not implemented
impl& operator=(const impl&); // not implemented

friend foo;
unsigned ref_count;
};

private:
impl* impl_;
};

inline foo::foo(void) :
impl_(new impl())
{
}

inline foo::foo(const foo& source) :
impl_(source.impl_)
{
++impl_->ref_count;
}

inline foo:foo()
{
if(!--impl_->ref_count) delete impl_;
}

inline foo& foo:erator=(const foo& rhs)
{
++rhs.impl_->ref_count;
if(!--impl_->ref_count) delete impl_;
impl_ = rhs.impl_;

return *this;
}

void inline foo::func(void)
{
impl_->func();
}

inline foo::impl::impl(void) :
ref_count(1)
{
}

inline foo::impl:impl()
{
}

inline void foo::impl::func(void)
{
// do something
}

int main(void)
{
foo ho1;
foo ho2;
foo ho3(ho2);

ho1 = ho2;
ho3 = ho2;
}

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 16-12-01 14:32

In <9vg9u2$t2n$1@news.cybercity.dk>, Mogens Hansen wrote:

> Så vidt jeg husker Scott Meyers har en beskriver af dette i en af
> bøgerne "Effective C++" og "More Effective C++".
Hmm, jeg må se at få fat i dem igen, jeg har ikke haft tiden til at få dem
ordeligt læst, og nu kommer staffen

> Kun automatisk (og statisk):
> gør "operator new" (og eventuelt "operator delete") i de forskellige
> varianter private eller protected.
Tak, men jeg er ikke sikker på jeg forstår hvorfor. Er der nævnt noget om
det i standarten ? Man bruger jo ikke new eller delete til at oprette et
automatisk objekt, eller gør man ?

> [...]
> nedlægge, eller gør klassen friend med std::auto_ptr<T>: Der findes kun
> een destructor - der kan være mange constructorer.
Se, det var primært denne her der var interessant for mig, og jeg havde
hørt dette før, men det skulle lige opfriskes.
Hvis man ikke gør classen "friend" med "auto_ptr", eller en anden "handler" vil
man så ikke kunne delete objektet ?

> [...]
> {
> heap_only ho1; // error: destructor not accessible
> std::auto_ptr<heap_only> ho2(new heap_only());
Meget smukt, lige hvad jeg skal bruge ... kode eks. Det taler jo på mange
måder et meget tydeligt sprog

> [...]
> run-time overhead, og man fjerner muligheden for at brugeren af klassen
> glemmer at håndtere ref.counting rigtigt.
Deligation er jo en stærk ting, man bliver af og til lidt bange for prisen
(runtime overhead), men min erfaring er at det ofte komme mange fold
igen, ved færre fejl ved det at man skjuler komplexitet

Tak for de gode detalier, jeg vil med fornyet inspiration kaste mig over
min refcounter igen

/BL

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-12-01 22:22

> Tak, men jeg er ikke sikker på jeg forstår hvorfor. Er der nævnt noget om
> det i standarten ? Man bruger jo ikke new eller delete til at oprette et
> automatisk objekt, eller gør man ?

Nej - netop.
Ved at gøre "operator new" private eller protected, er de ikke tilgængelige.
Derfor kan man ikke oprette objekter af den type på heapen.
Ved at have constructor og destructor tilgængelig kan de oprettes automatisk
(på stakken) og statisk (global - cirka).

> [...]
> hørt dette før, men det skulle lige opfriskes.
> Hvis man ikke gør classen "friend" med "auto_ptr", eller en anden

Jo, du kan bare har den statisk funktion til at gøre det med (ikke
compileret):

class foo
{
// ...
static void destroy(foo* object)
{ delete object; }
// ...
private:
~foo();
};

void bar(void)
{
foo* f = new foo;
// ...
foo::destroy(f);
}

> Deligation er jo en stærk ting, man bliver af og til lidt bange for prisen
> (runtime overhead), men min erfaring er at det ofte komme mange fold
> igen, ved færre fejl ved det at man skjuler komplexitet

Hvis man er bange for runtime overhead, så mål det og se om det er et
problem.
Kig på hvordan compileren lægger koden ud.
I eksemplet er der absolut _intet_ runtime overhead, hvis man har en bare
middelmådig compiler.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 17-12-01 21:18

In <9vj32d$25dr$1@news.cybercity.dk>, Mogens Hansen wrote:

> [...]
> heapen. Ved at have constructor og destructor tilgængelig kan de
> oprettes automatisk (på stakken) og statisk (global - cirka).
Ja, det lyder utroligt logisk nu hvor du nævner det

> Jo, du kan bare har den statisk funktion til at gøre det med (ikke
> compileret):
Ok, den meget ligefrem løsning, men jeg skulle blot proe en protected
descructor, hvorefter mine problemer var løst.

> [...]
> Kig på hvordan compileren lægger koden ud. I eksemplet er der absolut
> _intet_ runtime overhead, hvis man har en bare middelmådig compiler.
Du har ret, men man bliver en parnoidt fjols af at havde rodet med
embedded systemer

/BL