Info søges om: Firewallen der tager røven ~
Fra : Rhythm

Dato : 15-12-01 13:14

Jeg søger lidt info om en firewall som tager røven på dem som forsøger at
komme
ind på ens computer.
Lidt forhistorie:

Jeg så et program på tysk tv hvor de viste en helt ny type firewall som og
bogstavlig
talt "tager røven på hackere".
Det er en box som skal tilsluttes computeren og det den gør at den lader som
om at hackere får adgang til en computer , men det den gør at at den stopper
hackeren og
smider personen ind i et falsk biblitek som befinder sig i boxen.
Der ligger der en masse falske mapper og biblioteker som personen kan hoppe
rundt i og lader dem tro at de kan slette hele pivtøjet fra "computeren"
Hvilket selvfølgelig ikke sker i virkeligheden.
Samtidig med at personen er i fuld gang med at hacke sig rundt på maskinen
skulle den
angivelig vis søge efter personens udbyder i en stor database på nettet og
når infoen
er fundet sender den selv automatisk en klage til vedkommendes udbyder med
al den info som vi normalt selv skal sidde og finde og sende i en mail.

Hvis det siger nogen noget , kender i så et sted hvor at jeg kan læse lidt
mere end de
5 minutters tid at tv indslaget varede ?
For det her lyder til at være ret effektiv firewall.

Rhythm

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-12-01 13:20

Rhythm wrote:

>For det her lyder til at være ret effektiv firewall.

Det er ikke en firewall. Det er en såkaldt "Honey pot" og ja, den er
rimelig smart.

Mere info:

http://www.enteract.com/~lspitz/honeypot.html

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med billeder af Tina Dickow!

Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-12-01 13:59

Christian Andersen skrev:

>Det er ikke en firewall. Det er en såkaldt "Honey pot" og ja, den er
>rimelig smart.

Ja, det er vildt smart at sende en klage afsted over Jens Karl
der kom til at skrive en forkert adresse i sit FTP-program.

Den del med at lukke chrackeren (slet selv evt. ikke-ønskede
bogstaver) ind i en kravlegård er sådan set o.k., men hvad skulle
formålet være? Det er formodentlig ikke en person, men en orm der
er på besøg og der er da ikke ret meget ved at tage røven på en
orm?

--
Bertel

Fra : Niels Callesøe

Dato : 15-12-01 14:05

Bertel Lund Hansen wrote in

> [...]
> formålet være? Det er formodentlig ikke en person, men en orm der
> er på besøg og der er da ikke ret meget ved at tage røven på en

Der er faktisk nævnt en del gode grunde på den side Christian nævnte.
Et af de nævnte eksempler er undersøgelse/analyse af "de onde", som
det for eksempel udføres hos http://project.honeynet.org/

--
Niels Callesøe - nørd light @work
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Niels Callesøe

Dato : 15-12-01 14:10

Niels Callesøe wrote in

> Der er faktisk nævnt en del gode grunde på den side Christian
> nævnte. Et af de nævnte [...]

... og hvis jeg nævner udtrykket "nævne" ret mange flere gange, tror
jeg mit hoved eksploderer.

Note til mig: Læs igennem, *før* du trykker Send.

fut

Fra : Thomas

Dato : 15-12-01 14:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, det er vildt smart at sende en klage afsted over Jens Karl
> der kom til at skrive en forkert adresse i sit FTP-program.

Det er da netop det der er det smarte ved en honeypot (se længere nede)...

> [...]
> formålet være? Det er formodentlig ikke en person, men en orm der
> er på besøg og der er da ikke ret meget ved at tage røven på en

På en (korrekt opsat) honeypot, logger man hvad vedkommende laver. Man
har derfor dokumentation for at han havde ondt i sinde og ikke bare ved
en fejl var havnet på adressen.

--
Don't waste space

Fra : Morton P. Christians~

Dato : 15-12-01 17:58

Min største indsigelse mod honeypots er at de skaber unødvendig meget
opmærksomhed om ens netværk. Hvis en "hacker"* scanner ens netværk, og han
står overfor en ordentlig konfigureret firewall, vil han næsten altid gå
videre til lettere mål. Hvis han derimod "kommer ind" har han al mulig grund
til at tro at også andre systemer er svage, og begynde at kigge nærmer på
ens netværk.

At honeypots så kan have en empirisk værdi for sikkerhedsfolk, der ønsker at
undersøge hackers arbejdsmetoder, er et helt anden (og yderst interessant)
aspekt af dem. Men lige i relation til virksomheder synes de blot at skabe
flere trusler. Her er der ingen vej uden om et godt konfigureret firewall &
IDS system, og så en sikkerhedspolitik der bl.a. sikrer at relevante logs
også rent faktisk bliver læst.

-- Morton

* og til Daniel: jeg vil ikke diskutere terminologi her, hviket iøvrigt er
klart off-topic ift. tråden.

Fra : Rhythm

Dato : 15-12-01 19:29

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke en firewall. Det er en såkaldt "Honey pot" og ja, den er
> [...]

Fedest. Tak for linken til infoen om den.

Rhythm

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-12-01 00:26

Christian Andersen wrote:

> Det er ikke en firewall. Det er en såkaldt "Honey pot" og ja, den er
> rimelig smart.

Toplayer, har lavet en tyverialarm (IDS) der sender indbrudsforsøg til
Honey pot'en og almidenlige forspørgelser til de almidelige systemer.

Se på http://www.toplayer.com/

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 13:43

"Rhythm" <hjemstedet@SLETyahoo.dk> wrote in message
> [...]
hoppe
> rundt i og lader dem tro at de kan slette hele pivtøjet fra "computeren"

1. Hackere begår ikke kriminalitet! Jeg er ret sikker på du mener crackere!

mvh
db

Fra : Niels Callesøe

Dato : 15-12-01 14:00

Daniel Blankensteiner wrote in

> 1. Hackere begår ikke kriminalitet!

Falsk slutning. Selvom man er hacker (i den betydning af ordet som du
anvender), kan man sagtens være kriminel. Der kan man også, selvom man
er bager[1].

[1]: Dette er et tænkt eksempel. Enhver reference til nulevende eller
afdøde bagere er tilfældig.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 14:55

"Niels Callesøe" <niels2000@spamcop.net> wrote in message

> Falsk slutning. Selvom man er hacker (i den betydning af ordet som du
> anvender), kan man sagtens være kriminel. Der kan man også, selvom man
> er bager[1].

Hvis en hacker begår kriminalitet er han/hun ikke længere hacker, men
cracker.

mvh
db

Fra : Niels Callesøe

Dato : 15-12-01 15:11

> Hvis en hacker begår kriminalitet er han/hun ikke længere hacker,
> men cracker.

Også hvis den kriminalitet indvolverer et brækjern og en villa i
Gentofte..?

Efterlyser du et seriøst svar, så er Peter Brodersen kommet med et
godt et.

Fra : Karsten H.

Dato : 18-12-01 00:12

Thus spake Daniel Blankensteiner in news:3c1b557d$0$93420
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hvis en hacker begår kriminalitet er han/hun ikke længere hacker, men
> cracker.

Hvis vi nu skal rode rundt i en forældet terminologi, så hænger det sådan
her sammen, afaik:

En hacker er ikke nødvndigvis en lovlig person, white hat eller noget andet.

Hackeren og crackeren er identiske på alle punkter undtagen et, nemlig at
hackeren vil, når han er i et fremmet system se men ikke røre. Han vil kigge
på filer, lære ting m.v uden at skade selve systemet. Crackeren derimod vil
begå større eller mindre mængder hærværk når han først er inde.

Men som sagt... Det er en forældet terminologi. Ord som nørd og trekkie har
vi jo også måttet opgive grundet offentlighedens negative værdiladning af
disse ord.

Læge leve plebejere. For dem er der flest af.

--
Karsten H. (Public PGP key at www.egotrip.dk/pgp.php)
Som har skrevet delen før @ baglæns for at narre fjenden i Aalborg.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-12-01 14:38

On Sat, 15 Dec 2001 13:43:18 +0100, "Daniel Blankensteiner"
<db@traceroute.dk> wrote:

>1. Hackere begår ikke kriminalitet! Jeg er ret sikker på du mener crackere!

Ordet "hacker" har flere betydninger. Det kan læses ud af
sammenhængen. Sværere er det ikke.

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender:

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 15:18

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> Ordet "hacker" har flere betydninger. Det kan læses ud af
> sammenhængen. Sværere er det ikke.

Ja ok, men hvis en hacker bruger sine evner til at cracke systemer eller
software, er han/hun ikke længere en hacker, men en cracker. Altså en person
der begår IT kriminalitet er en cracker.

mvh
db

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-12-01 15:25

On Sat, 15 Dec 2001 15:17:55 +0100, "Daniel Blankensteiner"
<db@traceroute.dk> wrote:

>Ja ok, men hvis en hacker bruger sine evner til at cracke systemer eller
>software, er han/hun ikke længere en hacker, men en cracker. Altså en person
>der begår IT kriminalitet er en cracker.

<flamebait>
Hold op med den absolutte tro på noget. Du har vist lyttet for meget
til frådende teenagere, der i en mantra har stønnet "Det hedder
CRACKER, ikke HACKER".
</flamebait>

Der er lige så mange meninger om den sag, som der er personer.
Etymologiske henvisninger holder ikke, da vi så skal have fat i noget
med nogle, der hakker møbler. I C64-tiden var der tydeligvis forskel
(hvor dem, der knækkede spil, var "crackere", mens dem, der brød ind,
var "hackere", jf. C64-spillet "Hacker").

Det er vitterligt ikke sværere end at et ord kan have flere
betydninger. Samt at det danske sprog er så herligt indrettet, at man
typisk kan læse sammenhængen, såfremt man kan læse indenad.

Med andre ord er der ikke noget galt i et minut at nævne, at en person
har lavet nogle lidt grove hacks for at få den-og-den feature banket
ned i den-og-den kerne. Og senere sige, at en hacker har været på
besøg.

Min pointe er såmænd ikke, at "det hedder det ene" eller "det hedder
det andet", men at det ikke giver mening at give et absolut svar. Til
gengæld er det ikke sværere end at man blot bruger det udtryk, man
selv ønsker, og har nok tillid til sine medmennesker til at de kan
læse meningen ud af sammenhængen. Det plejer ikke at være noget
problem. Det var det heller ikke i det oprindelige indlæg.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 15:39

> [...]
> Hold op med den absolutte tro på noget. Du har vist lyttet for meget
> til frådende teenagere, der i en mantra har stønnet "Det hedder

Nej, jeg vil ikke holde op med den absolutte tro på at der er en klar linie
mellem en hacker og en cracker!
Medierne har været med til at gøre ordet "Hacker" til noget alle frygter, de
har givet denne titel til de folk der ulovligt bryder ind i systemer.
En Cracker kan hacke et system, men han er stadig Cracker selvom han hacker.

mvh
db

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-12-01 17:32

Daniel Blankensteiner skrev:

>Nej, jeg vil ikke holde op med den absolutte tro på at der er en klar linie
>mellem en hacker og en cracker!

Fint nok. Det er alle jo også enige om.

>Medierne har været med til at gøre ordet "Hacker" til noget alle frygter

Nej, de har opsamlet deres opfattelse af "hacker" fra den kreds
af brugere der var langt den største, nemlig c64-brugerne, og der
betyder "hacker" én der bryder ind i systemer, og "cracker" er en
der knækker kopisikringer på spil.

Du skal da være velkommen til at stikke fingrene i ørerne og råbe
"Nananananananana", men det bliver det altså ikke anderledes af.

--
Bertel

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 17:45

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> af brugere der var langt den største, nemlig c64-brugerne, og der
> betyder "hacker" én der bryder ind i systemer, og "cracker" er en

Prøv at søg på www.astalavista.com og læs alle de tekster du kan finde om
hvad en hacker er. Eller evt gå ind på www.happyhacker.org og køb de to
bøger "Happy Hacker" og "Überhacker", der skriver forfatteren også om
forskellen på en hacker og en cracker.

> Du skal da være velkommen til at stikke fingrene i ørerne og råbe
> "Nananananananana", men det bliver det altså ikke anderledes af.

*GG*

mvh
db

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-12-01 17:50

Daniel Blankensteiner wrote:

>Eller evt gå ind på www.happyhacker.org og køb de to
>bøger "Happy Hacker" og "Überhacker", der skriver forfatteren også om
>forskellen på en hacker og en cracker.

Øhm...

http://www.attrition.org/shame/

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 18:02

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote in message
> http://www.attrition.org/shame/

Linket virker ikke, men det er vel den side hvor de skriver at Carolyn
Meinel er sindssyg ikke?
Jeg ved godt at hun måske er lidt gak gak, men noget har hun ret i.

mvh
db

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-12-01 18:01

>Linket virker ikke, men det er vel den side hvor de skriver at Carolyn
>Meinel er sindssyg ikke?

Linket virker fint her, men jo.

>Jeg ved godt at hun måske er lidt gak gak, men noget har hun ret i.

Ja, hun ved f.eks. en masse om at ændre opstartslogoet i Windows95.

Saucy!

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 18:09

> Ja, hun ved f.eks. en masse om at ændre opstartslogoet i Windows95.

*GGG* ja, så er man virkelig en Überhacker når man kan det!

mvh
db

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-01 13:29

Daniel Blankensteiner skrev:

>Prøv at søg på www.astalavista.com og læs alle de tekster du kan finde om
>hvad en hacker er.

De fyre der havde en C64 for at spille på den, kunne næppe drømme
om at skrive nettekster om forskellen på en hacker og en cracker.

--
Bertel

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 17:48

Du kunne jo også gå ind på nyhedsgrupperne alt.hacker eller alt.hackers og
spørge dem om, hvad forskellen på en hacker og en cracker er.

mvh
db

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-01 13:34

Daniel Blankensteiner skrev:

>Du kunne jo også gå ind på nyhedsgrupperne alt.hacker eller alt.hackers og
>spørge dem om, hvad forskellen på en hacker og en cracker er.

Ville du virkelig forvente at finde folk der kan dansk dér?

Og om så var, ser jeg ingen grund til at starte en
mudderdiskussion der ligesom alle de foregående ikke vil flytte
nogen stemmer fra den ene gruppe til den anden.

--
Bertel

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 15:04

> Ville du virkelig forvente at finde folk der kan dansk dér?

Nej da, hvorfor? Kan du ikke engelsk?

mvh
db

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-01 16:08

Daniel Blankensteiner skrev:

>Nej da, hvorfor? Kan du ikke engelsk?

Jo, og flere andre sprog. Men vi diskuterer to danske ord. Det er
irrelevant at de er indlånt fra engelsk.

--
Bertel

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 16:39

> Jo, og flere andre sprog. Men vi diskuterer to danske ord. Det er
> irrelevant at de er indlånt fra engelsk.

Der er jeg ikke enig. Jeg taler om Hackere og Crackere, om vi diskutere det
på engelsk med hele verden eller på dansk på denne nyhedsgruppe, burde give
det samme resultat. Vi kan som danskere ikke bare omdefinere ordet hacker.
Men det er også ligemeget, vi bliver ikke enige alligevel.
Jeg mener bare at det er to forskellige ting og grænsen går ved om man begår
kriminalitet med sine evner. Mon ikke også du vil hænge dig i denne forskel,
hvis der var tale om noget tættere på dig. Hvis fx du var fodboldspiller og
den almen befolkning troede at fodboldspillere og håndboldspillere var det
samme. Vil du så selvom du vidste bedre, begynde at kalde dig selv for
håndboldspiller? Og især ikke hvis fodboldspillere havde fået et dårligt ry,
som egentlig kun gælder for håndboldspillere.
(Jeg forventer en pris for årets dårligste samligning)*G*

mvh
db

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 15:53

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message
Nej, jeg må nok hellere lige uddybe hvad jeg mener, inden du skal til at
tælle til 10!

Når jeg fortæller folk at jeg er hacker kigger de underligt på mig, mens de
med den ene hånd ringer 112 og med den anden famler rundt efter et våben.
Selv min egen lillebror troede at det at være hacker vil sige at man bryder
ind i andre systemer og ødelægger det hele.
Jeg har nu i 2 år begået mig i hacker-verden og har derfor læst mange mange
tekster om hvad en hacker er og hvad en cracker er. Disse tekster er skrevet
af hackere, fordi de er trætte af at blive sat i bås med crackere.

Til februar bliver der lavet en dansk dokumentar om danske hackere hvor jeg
skal medvirke, denne dokumentar skal også være med til at forklare

Fra : Henrik Dissing

Dato : 15-12-01 17:26

On Sat, 15 Dec 2001 15:52:31 +0100, Daniel Blankensteiner wrote:

> [...]
> Selv min egen lillebror troede at det at være hacker vil sige at man bryder
> ind i andre systemer og ødelægger det hele.

Du argumenterer imod dit eget synspunkt. Når "folk", inkl. din lillebror,
opfatter ordet "hacker" på den måde, så kan hverken du eller dansk sprognævn
eller nogen anden tillade sig at sige at det er forkert. Sprog dannes ved
interaktion mellem mennesker, ikke gennem elitære beslutninger.

> [...]
>
> Til februar bliver der lavet en dansk dokumentar om danske hackere hvor jeg
> skal medvirke, denne dokumentar skal også være med til at forklare

Det er ikke muligt for en lille snæver gruppe af "hackere" eller "crackere"
at påtvinge det øvrige samfund deres opfattelse af disse termer.

Der er masser af sammenlignelige eksempler. Tag f.eks. ordet "modem".
Oprindeligt var det en sammentrækning af "modulation/demodulation" og
refererede direkte til den teknik som anvendes for at kunne sende digital
information gennem en analog telefonlinje. I dag har stort set alle de
indviede opgivet at kæmpe imod en masse "forkerte" anvendelser af ordet,
f.eks "ISDN-modem" og "ADSL-modem". I folks bevidsthed er et modem en kasse
eller et indstikskort som sætter dem i stand til at gå på internettet, så
derfor ser man nu også termen anvendt "forkert" af producenterne.

UPS! Off-topic alarm! EOD <ducking>

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 17:41

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> eller nogen anden tillade sig at sige at det er forkert. Sprog dannes ved
> interaktion mellem mennesker, ikke gennem elitære beslutninger.

Hvis alle folk hoppet ud fra en bro, vil du så gøre det samme?
Jeg ved godt den sætning er gammel, men den virker fint endnu.
Nu er jeg også så stædig at hele danmark kan kalde crackere for hackere, men
når jeg ved jeg har ret, give jeg mig ikke!

mvh
db

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-01 13:37

Daniel Blankensteiner skrev:

>Nu er jeg også så stædig at hele danmark kan kalde crackere for hackere, men
>når jeg ved jeg har ret, give jeg mig ikke!

Jamen der er ikke noget at give. Situationen er at der er to
måder at bruge ordene på. Det må du se i øjnene og forholde dig
til.

Hvis du med den viden fortsat forventer altid at blive forstået
når du kalder dig "hacker", så har du en brist i den disciplin
der kan kaldes "Udnyttelse af sin intelligens".

--
Bertel

Fra : Morten Boysen

Dato : 15-12-01 18:22

> [...]
> I dag har stort set alle de
> indviede opgivet at kæmpe imod en masse "forkerte" anvendelser af

Hvorfor mener du lige, at man ikke kan bruge ordet modem i forbindelse
med ADSL, og tildels ISDN?

--
Morten Boysen

Fra : Kim Petersen

Dato : 15-12-01 23:55

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> writes:

> "Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> wrote in message
> ordet,
>
> Hvorfor mener du lige, at man ikke kan bruge ordet modem i forbindelse
> med ADSL, og tildels ISDN?

Det har du da ret i, specielt fordi modems ikke er ualmindelige, i den sam-
menhæng ... ligesom routere og broer.

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Henrik Dissing

Dato : 16-12-01 00:58

On Sat, 15 Dec 2001 18:21:44 +0100, Morten Boysen wrote:

> "Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> wrote in message
> ordet,
>
> Hvorfor mener du lige, at man ikke kan bruge ordet modem i forbindelse
> med ADSL, og tildels ISDN?

Hvorfor tror du lige at jeg mener det?

Min pointe var netop at ordet "modem" alene i kraft af sin anvendelse i
daglig tale er blevet "korrekt" også i disse sammenhænge, selvom ordets
oprindelse refererer direkte til en teknologisk metode som mig bekendt slet
ikke er tilstede i forbindelse med ISDN og ADSL. Hvis det skulle forholde
sig anderledes, beklager jeg. Det er alligevel ligegyldigt i denne
diskussion som efterhånden må kandidere til årest længste off-topic tråd.

EOD, herfra.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Morten Boysen

Dato : 16-12-01 14:40

> [...]
bekendt slet
> ikke er tilstede i forbindelse med ISDN og ADSL.

Teknologien er i allerhøjeste grad tilstede i ADSL og velsagtens også
i ISDN.

> Hvis det skulle forholde sig anderledes, beklager jeg.

Det gør det.

--
Morten Boysen

Fra : Karsten H.

Dato : 18-12-01 01:03

Thus spake Morten Boysen in news:9vi87a$h70$1@sunsite.dk:

> Teknologien er i allerhøjeste grad tilstede i ADSL og velsagtens også
> i ISDN.

Der er ikke nogen analog del i ISDN, og derfor ikke et modem (medmindre man
vil bruge udtrykket om de analoge porte der er til telefoner i nogle ISDN-
adaptere).

Fra : Morten Boysen

Dato : 18-12-01 15:12

"Karsten H." <netsrak@egotrip.dk> wrote in message
> [...]
(medmindre man
> vil bruge udtrykket om de analoge porte der er til telefoner i nogle

Hvad vil du kalde de spændinger, som ligger på telefonlinien, hvis de
ikke er analoge?

--
Morten Boysen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-01 16:06

Morten Boysen skrev:

>Hvad vil du kalde de spændinger, som ligger på telefonlinien, hvis de
>ikke er analoge?

Det samme som de spændinger der futter rundt i CPU'en i en
computer, velsagtens.

'Diskussionen' er håbløs - og ligegyldig. Løbet er kørt, og et
modem hedder et modem uanset om man synes at de(t )modererer.

--
Bertel

Fra : Morten Boysen

Dato : 18-12-01 17:22

> 'Diskussionen' er håbløs - og ligegyldig. Løbet er kørt, og et
> modem hedder et modem uanset om man synes at de(t )modererer.

Det er jeg nu ikke helt enig i, men diskussionen er under alle
omstændigheder off-topic.

Lad os stoppe her.

--
Morten Boysen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-12-01 20:00

Hej Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

>'Diskussionen' er håbløs - og ligegyldig. Løbet er kørt, og et
>modem hedder et modem uanset om man synes at de(t )modererer.

Du mener modulerer?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Henrik Boegh

Dato : 16-12-01 11:49

Morten Boysen told the rest of dk.edb.sikkerhed:

[...]

> Hvorfor mener du lige, at man ikke kan bruge ordet modem i forbindelse
> med ADSL, og tildels ISDN?

Ordet modem er opstået fra MOdulator/DEModulator og var oprindeligt en
enhed der lavede de digitale "firkantpulser" om til et analogt signal.
Helt oprindligt da 1200 baud var hurtigt skete det ved at man lod
logisk 0 være en frekvens og logisk 1 en anden (min bog angiver 980 Hz
for 0 og 1180 Hz for 1).
I ADSL og ISDN-sammenhænge sker dette ikke, men begrebet modem om en
enhed der bliver sat ind i mellem et telefonstik i væggen og en
computer er der stadigvæk.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Morten Boysen

Dato : 16-12-01 14:43

"Henrik Boegh" <henrik@boegh.X_net> wrote in message
> I ADSL og ISDN-sammenhænge sker dette ikke, men begrebet modem om en
> enhed der bliver sat ind i mellem et telefonstik i væggen og en
> computer er der stadigvæk.

Hvordan tror du man omdanner en bitstreng til 256 QAM kanaler, som er
adskilt med OFDM, og så får bitstrengen tilbage igen? Det gør man med
et modem! Af en eller anden grund, så er der mange, som tror at ADSL
ikke kræver et modem, da det er digitalt. Det er desværre forkert.
Modems lever i bedste velgående i moderne digitalkommunikation.

--
Morten Boysen

Fra : Henrik Boegh

Dato : 17-12-01 18:19

> [...]

> ikke kræver et modem, da det er digitalt. Det er desværre forkert.
> Modems lever i bedste velgående i moderne digitalkommunikation.

Nu ryger vi godt nok lidt OT men alligevel:
Er QAM på trods af hvad det står for (Quadrature Amplitude Modulation)
ikke bare en avanceret phase shifting teknik?

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***
"There´s never enough beer, sex or disk space"
- [Marvin] on #partyline.dk

Fra : Morten Boysen

Dato : 17-12-01 22:30

> Nu ryger vi godt nok lidt OT men alligevel:
> Er QAM på trods af hvad det står for (Quadrature Amplitude
Modulation)
> ikke bare en avanceret phase shifting teknik?

Det kan man godt sige. Ikke desto mindre er det en modulation, da man
omdanner et basebåndssignal til at båndpas signal. Det er en kæmpe
misfoståelse, at ADSL ikke kræver modems. Tværtimod er ADSL modems
mange gange mere komplicerede og avancerede end de gode gamle af
slagsen, som V.90. Der er utroligt mange funktioner, som går igen i
begge.

Jeg har ikke sat nogen FUT, da jeg ikke kunne komme på en gruppe.
dk.teknik.elektronik måske?

--
Morten Boysen

Fra : Henrik Boegh

Dato : 18-12-01 17:41

Morten Boysen told the rest of dk.edb.sikkerhed:

[...]

> Det kan man godt sige. Ikke desto mindre er det en modulation, da man

Den har faktisk været oppe flere gange i de danske nyhedsgrupper. Og
hver gang har konklusionen så vidt jeg kan se været at phase shifting
faktisk ikke er modulation. I hvert tilfælde når det står alene.

> [...]
> mange gange mere komplicerede og avancerede end de gode gamle af
> slagsen, som V.90. Der er utroligt mange funktioner, som går igen i

Det vil sige at ADSL modems ikke udelukkende bruger phase shifting. I
så tilfælde må jeg nok medgive at begrebet MoDem måske ikke er ukorrekt
i den sammenhæng.

> Jeg har ikke sat nogen FUT, da jeg ikke kunne komme på en gruppe.
> dk.teknik.elektronik måske?

Yups - FUT: dk.teknik.elektronik

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***
"I'm 17. Looking at linoleum makes me wanner have sex"
- Nicholas Brendon as Alexander Harris in 'Buffy the Vampire Slayer'

Fra : Kent Friis

Dato : 18-12-01 18:34

Den Mon, 17 Dec 2001 22:30:16 +0100 skrev Morten Boysen:
> [...]
>mange gange mere komplicerede og avancerede end de gode gamle af
>slagsen, som V.90. Der er utroligt mange funktioner, som går igen i

Hvad med ISDN? Mig bekendt er signalet rent digitalt i hvert fald til
NT-boksen (jeg har ingen anelse om hvordan det virker derefter).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Morten Boysen

Dato : 18-12-01 19:58

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> wrote in message
> Hvad med ISDN? Mig bekendt er signalet rent digitalt i hvert fald
til
> NT-boksen (jeg har ingen anelse om hvordan det virker derefter).

Liniekodningen, dvs. den der bruges på selve telefonlinien, er 4-PAM
(kaldes også 2b1q). Det er en basebåndsteknik, hvilket vil sige, at
der er en DC-komponent tilstede i de enkelte symboler. En simplere
måde at forklare det på, er at de enkelte symboler er firkanter.

Hvis man vil være rigtig krakilsk, så kan man definere modulation, som
den proces hvormed man tildeler et endeligt alfabet til et analogt
medie. Med andre ord, så er digital kommunikation kun adskilt fra
analog kommunikation ved fortolkningen af signalerne. I digital
kommunikation ved vi, at et signal kun kan antage ganske bestemte
værdier. Af denne grund kan vi fjerne visse mængder af støj. Mediet er
dog altid analogt, og kan antage uendelige mange værdier.

Med denne definition af modulation, vil TTL logik gøre brug af en
simpel unipolar PCM liniekode, hvor 5V svarer til logisk 1, mens 0V
svarer til logisk 0. Modulation er simpelthen bare det, at bestemme
aat en bestemt kuveform, svarer til et bestemt bitmønster.

--
Morten Boysen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-12-01 17:56

<db@traceroute.dk> wrote:

> [...]
>tekster om hvad en hacker er og hvad en cracker er. Disse tekster er skrevet
>af hackere, fordi de er trætte af at blive sat i bås med crackere.

Hvad er det, du er uenig i? Du har tilsyneladende opholdt sig i et
mijø, hvor en gruppe folk ynder at kalde sig for "hackere". Du har
læst en masse tekster, skrevet af folk fra samme kultur. Fred med det
- det i sig selv er der ikke noget galt i. Og det er der heller ingen,
der anklager dig for.

Men der er noget galt i at tro, man kan få monopol på et begreb, samt
at tro, at "alle andre tager fejl".

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 18:08

> Men der er noget galt i at tro, man kan få monopol på et begreb, samt
> at tro, at "alle andre tager fejl".

Jeg tror skam heller ikke jeg kan få hele verden til at forstå forskellen på
en hacker og cracker, men kan jeg bare nå ud til nogle få så er det fint.
Henrik skrev også om et eks med ordet "modem", hvis det han skriver er
rigtigt, burde man så ikke kalde det noget andet? og ikke bare rette sig
efter andre, der ikke lige har samme viden?

mvh
db

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-12-01 18:21

On Sat, 15 Dec 2001 18:07:49 +0100, "Daniel Blankensteiner"
<db@traceroute.dk> wrote:

>Jeg tror skam heller ikke jeg kan få hele verden til at forstå forskellen på
>en hacker og cracker, men kan jeg bare nå ud til nogle få så er det fint.

Nej, det er altså stadigvæk kun jer, der mener, at "Sådan er dét!".
Med den logik burde du heller ikke bebrejde os for netop at få dig til
at forstå forskellen med at tro, at nogle ord ubetinget hedder
det-og-det, og så at ting kan have flere betydninger.

De fleste kompetente hackere, jeg har mødt (i forstanden at de er gode
til at lave kodehacks), ser ingen problemer i det.

>Henrik skrev også om et eks med ordet "modem", hvis det han skriver er
>rigtigt, burde man så ikke kalde det noget andet? og ikke bare rette sig
>efter andre, der ikke lige har samme viden?

Der er så meget, man burde kalde for noget andet, men hvor udtrykket
bare har ændret sig. Tænk på "core", der stammer fra før chippens
opfindelse. Da blev RAM bygget af små metalringe, kaldet "cores".
RAM'en er efterfølgende stadigvæk blevet refereret til som "core".

Sådan er der så meget. Angående "modem" er det interessante, at ordet
bruges som en overordnet beskrivelse af funktionalitet, ikke som en
teknisk beskrivelse (bortset fra at der ikke er noget teknisk forkert
i "ADSL-modem"). Man kan gå og insistere på så meget, men et eller
andet sted betragter jeg det som mere fornuftigt at forholde sig til
resten af verdenen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-01 13:41

Daniel Blankensteiner skrev:

>Henrik skrev også om et eks med ordet "modem", hvis det han skriver er
>rigtigt, burde man så ikke kalde det noget andet?

Du skal da være velkommen til at udgive en alternativ dansk
ordbog hvor du udskifter alle de ord som egentlig burde hedde
noget andet. Jeg håber du har ekstremt meget fritid til din
rådighed.

--
Bertel

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 15:08

> Du skal da være velkommen til at udgive en alternativ dansk
> ordbog hvor du udskifter alle de ord som egentlig burde hedde
> noget andet. Jeg håber du har ekstremt meget fritid til din
> rådighed.

Mange tak, den udkommer 12/4 2099.

mvh
db

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-12-01 15:53

>Mange tak, den udkommer 12/4 2099.

På hvilket forlag?

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 16:24

> På hvilket forlag?

Øhhh...tja....Teknisk Forlag.

mvh
db

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-12-01 20:13

On Sat, 15 Dec 2001 15:24:52 +0100, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>I C64-tiden var der tydeligvis forskel
>(hvor dem, der knækkede spil, var "crackere", mens dem, der brød ind,
>var "hackere", jf. C64-spillet "Hacker").

"Hacker" var i øvrigt fra 1985, og "Hacker II" var fra 1986, jf:
http://www.mobygames.com/game/sheet/gameId,2165/
http://www.c64gg.com/H1.html
("Hacker II" var i øvrigt ret underholdende, omend temmeligt svært, da
man omkring slutningen skulle køre sin bot i blinde, hvor alle ens
fire monitors kørte optagede, gamle videoklip på de fire kameraer, der
pegede på sikkerhedsboksen i toppen af kortet - men det er en anden
historie...)

"The Hacker's Dictionary" og JARGON.TXT, som også lå på en del bbs'er,
er fra starten af firserne. Så begrebet eksisterede tilsvarende i
flere udgaver den gang. Desværre har ESR døde links på bunden af
http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/jarghist.html ...

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-12-01 15:57

> [...]

> Når jeg fortæller folk at jeg er hacker kigger de underligt på mig,
> mens de med den ene hånd ringer 112 og med den anden famler rundt

Du bruger ordet fordi du godt kan lide at folk reagerer sådan.

Ellers havde du sagt "programmerer" eller lignende.

Mvh.

--
"I'm gonna put my coins to the jukebox Adam Sjøgren
I'm gonna have you on my mind when the rock stops" asjo@koldfront.dk

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 16:05

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> wrote in message
> Du bruger ordet fordi du godt kan lide at folk reagerer sådan.
>
> Ellers havde du sagt "programmerer" eller lignende.

Det var da utrolig som folk herind åbenbart tror de kender mig. Nej, jeg
siger jeg er hacker, fordi det er det jeg er. En person der elsker
computere, at programmere, netværk, find ud af hvordan alting virker og har
en særlig forkærlighed til sikkerhed.

mvh
db

Fra : Kim Petersen

Dato : 15-12-01 23:53

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

> [...]
> siger jeg er hacker, fordi det er det jeg er. En person der elsker
> computere, at programmere, netværk, find ud af hvordan alting virker og har

Jeg synes du skulle læse definitionen på en Hacker så ...

Fordi du er "flunked" i mindst én diciplin.

http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/hacker.html

<Quote>
It is better to be described as a hacker by others than to describe oneself
that way. Hackers consider themselves something of an elite (a meritocracy
based on ability), though one to which new members are gladly welcome. There
is thus a certain ego satisfaction to be had in identifying yourself as a
hacker (but if you claim to be one and are not, you'll quickly be labeled
bogus). See also geek, wannabee.
</Quote>

Fra : Kim Petersen

Dato : 16-12-01 17:36

> [...]

> siger jeg er hacker, fordi det er det jeg er. En person der elsker
> computere, at programmere, netværk, find ud af hvordan alting virker og har

Geek! (Med mindre du kan fortælle hvad du har lavet af "Hack"-value!)

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 17:59

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> wrote in message
> Geek! (Med mindre du kan fortælle hvad du har lavet af "Hack"-value!)

Åh hvor jeg dog hader, når folk kommer med det spørgsmål, men det tyder jo
også på at du ikke ved hvad en hacker er. Definer "Hack-value".

En hacker er en person der går op i det han/hun laver, brug det meste af sin
tid på det, vil vide at hvad der er at vide om emnet. Så igen: Definer
"Hack-value".

db

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 16-12-01 18:22

On Sun, 16 Dec 2001 17:58:39 +0100, Daniel Blankensteiner wrote:

> Åh hvor jeg dog hader, når folk kommer med det spørgsmål, men det tyder jo
> også på at du ikke ved hvad en hacker er. Definer "Hack-value".

Som andre vist har gjort opmærksom på:

[...]

Indtil videre har du selv kaldt dig en hacker - hvad har du lavet, der skulle
få andre til at kalde dig det, frem for en wannabee?

Sjovt nok bad du Kim definere "Hack Value":

hack value n.

Often adduced as the reason or motivation for expending effort toward a
seemingly useless goal, the point being that the accomplished goal is a hack.
For example, MacLISP had features for reading and printing Roman numerals,
which were installed purely for hack value. See display hack for one method
of computing hack value, but this cannot really be explained, only experienced.
As Louis Armstrong once said i when asked to explain jazz:
"Man, if you gotta ask you'll never know."

Specielt Armstrongs kommentar forekommer mig passende i dit tilfælde.
--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 18:24

"Sonny T. Larsen" <sonny@unix.dk> wrote in message
> Indtil videre har du selv kaldt dig en hacker - hvad har du lavet, der
skulle
> få andre til at kalde dig det, frem for en wannabee?

Når folk stiller det spørgsmål mener de som regel: "Hvad har du hacket ind
i". Og dette får straks hackere til at fremstå som crackere/kriminelle.
Men hvad skal jeg fortælle og hvorfor? Om du og Kim mener jeg er en hacker
eller en lamer er mig ligemeget. Men prøv engang hackerslab.org (deres
wargame).

mvh
db

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-12-01 18:24

>Når folk stiller det spørgsmål mener de som regel: "Hvad har du hacket ind
>i".

Nå. Jeg tror nu Sonny mener: "Hvad har du lavet?"

Og nej, jeg mener ikke i dit liv.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 18:31

> Nå. Jeg tror nu Sonny mener: "Hvad har du lavet?"

Jeg forstår stadig ikke det spørgsmål. Jeg har givet min forklaring på hvad
en hacker er og ud fra det, kan jeg ikke se hvad jeg skal svare på hans
spørgsmål.

mvh
db

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-12-01 18:32

>Jeg forstår stadig ikke det spørgsmål. Jeg har givet min forklaring på hvad
>en hacker er og ud fra det, kan jeg ikke se hvad jeg skal svare på hans
>spørgsmål.

Hvad har du lavet, siden du kalder dig selv en hacker? Hvad har du
kodet?

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 18:39

> Hvad har du lavet, siden du kalder dig selv en hacker? Hvad har du
> kodet?

Er man ikke hacker uden at man har lavet et kendt program?
Du burde hellere spørge om jeg kan kode og i hvad. Svaret vil her være:
Ja jeg kan kode. Jeg holder mest af C++ og Assembly, men tager også meget
snart fat på socket-programmering (har lige købt Internetworking with TCP/IP
Vol. III, Client-Server Programming and Applications--BSD Socket Version by
Douglas E. Comer, David L. Stevens).

mvh
db

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-12-01 22:15

On Sun, 16 Dec 2001 18:39:20 +0100, "Daniel Blankensteiner"
<db@traceroute.dk> wrote:

> [...]
> Vol. III, Client-Server Programming and Applications--BSD Socket Version by

Ja, jeg kan køre bil. Jeg holder mest af Ferrari og Lamborgini,
men jeg tager også meget snart fat på F1-kørsel. Så kald mig bare
racerkører.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 22:22

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> Ja, jeg kan køre bil. Jeg holder mest af Ferrari og Lamborgini,
> men jeg tager også meget snart fat på F1-kørsel. Så kald mig bare
> racerkører.

Du er f***** så sjov at jeg er ved at falde ned af stolen!

db

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-12-01 22:31

>Du er f***** så sjov at jeg er ved at falde ned af stolen!

Kan du nå tastaturet dernede fra?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-12-01 22:26

In article <3c1d0fa9$0$25362$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Daniel Blankensteiner wrote:

> Du er f***** så sjov at jeg er ved at falde ned af stolen!

Jeg gjorde faktisk.
Jeg er først lige ved at kunne trække vejret igen, det var nogenlunde
det sjoveste jeg har set i en uge. Og meget mere intelligent end det
meste du er kommet med.

--
Andreas Plesner Jacobsen | NOBODY EXPECTS THE SPANISH INQUISITION!

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 22:40

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message
> Jeg gjorde faktisk.
> Jeg er først lige ved at kunne trække vejret igen, det var nogenlunde
> det sjoveste jeg har set i en uge. Og meget mere intelligent end det
> meste du er kommet med.

Ok, nu begynder det at blive personligt, synes du selv det er en god måde at
diskutere på?

db

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-12-01 22:40

In article <3c1d13f0$0$25373$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Daniel Blankensteiner wrote:

> Ok, nu begynder det at blive personligt, synes du selv det er en god måde at
> diskutere på?

Nej, farvel.

--
Andreas Plesner Jacobsen | A long-forgotten loved one will appear soon.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 16-12-01 19:08

Christian Andersen wrote in

> Hvad har du lavet, siden du kalder dig selv en hacker? Hvad har du
> kodet?

Personligt synes jeg faktisk spørgsmålet "hvem har sagt at DU er
hacker?" eller kommentaren "det var ellers et fedt hack, du der har
lavet" rammer pointen bedre.

At kalde sig selv "hacker" indbefatter enten:
A. At man derved tilkendegiver at man er kriminel
eller
B. At man har misforstået det elitære hackerbegreb.

At blive kaldt "hacker" af andre, indbefatter enten:
A. At man uretmæssigt har tiltvunget sig adgang til andres EDB-
systemer
eller
B. At man har lavet/modificeret et stykke kode eller arbejdet på et
projekt på en sådan måde at man har skabt respekt om sig selv i det
elitære "hacker"-miljø.

Det er oplagt, at A hhv. B bygger på hver deres tolkning af ordets
betydning. A er klart den mest gængse, specielt på dansk, hvor B især
bruges af .. ja, dem der kalder hinanden det.

Som Peter Brodersen så ganske rigtigt sagde for mangen et indlæg
siden, så handler det om kontekst og ikke andet.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 19:15

> At kalde sig selv "hacker" indbefatter enten:
> A. At man derved tilkendegiver at man er kriminel
> eller
> B. At man har misforstået det elitære hackerbegreb.

Jeg gider ikke blive ved med at diskutere det.

> Som Peter Brodersen så ganske rigtigt sagde for mangen et indlæg
> siden, så handler det om kontekst og ikke andet.

Vi bliver ikke enige og jeg gider ikke bruge flere krafter og mere tid på
det.

mvh
db

Fra : Kim Petersen

Dato : 16-12-01 18:43

> [...]

> en hacker er og ud fra det, kan jeg ikke se hvad jeg skal svare på hans

Jeg er sikker på at de fleste her, godt kender forskellen på en hacker og
en cracker ... såmen også på en white-/black-hat osv.

Det der bliver opponeret mod, er at du kalder dig selv for hacker - hvilket
grundlag er det på? Det er *ikke nok* at være glad for at programmere, drik-
ke en masse Coke, interessere sig for sikkerhed etc. Det gør dig til Geek,
ikke mere end det.

Få din begrebsverden iorden før du retter andre. Og siden du er så vild ef-
ter definitionerne - så skulle du nok tage at læse og forstå the Jargon file
- ikke? http://www.tuxedo.org/jargon/

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 19:05

> [...]
drik-
> ke en masse Coke, interessere sig for sikkerhed etc. Det gør dig til Geek,

Siden hvornår handler diskutionen om det? Jeg troede vi snakkede om
forskellen på en hacker og en cracker.

Men jeg vil da lige citere Kenneth Bernholm, som har skrevet et hæfte om
Linux Red hat:

"I modsætning til den gængse og alment udbredte opfattelse skabt af
Hollywood og medierne, er en hacker ikke en ond person, der bryder ind i
andres computere via telefonsystemet og Internet. Det er f.eks. folk som den
nyligt dømte Kevin Mitnick, der var på flugt fra FBI i årevis pga. hans mere
eller mindre påståede elektroniske kriminalitet. Personer, der gør den
slags, og personer, der bryder kopibeskyttelser på software, hedder crackere
og ikke hackere. Der er en væsentlig forskel.
Lige siden de første eksperimenter med ARPANET og den første Unix, har
udviklingen været drevet af programmører, der elskede udfordringen i at løse
problemer med computeren. Og ud fra denne kultur sprang betegnelsen 'hacker'
om en person, der mente, at verden var fuld af spændende problemer, der blot
ventede på at blive løst.
Hackere lavede Internet, Unix, C, World Wide Web, Usenet, Linux og mange af
andre teknologier, vi idag bruger, uden at tænke over, hvor de kom fra. Men
hacker-definition dækker ikke kun computere længere. Man finder
hacker-ideologien inden for elektronik, musik, videnskab og endda kunst. En
hacker er en person, der brænder for sit emne og deraf opstår den
gave-kultur, hackere og især software-hackerne lever i dag.
(snip)".

db

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-12-01 19:10

Daniel Blankensteiner wrote:

>Men jeg vil da lige citere Kenneth Bernholm, som har skrevet et hæfte om
>Linux Red hat:

Du har stadig ikke forstået det.

Argumentet på bordet er, at forskellen på "hacker" og "cracker" er den
samme. Med andre ord, det fremgår af sammenhængen hvad der menes.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-12-01 19:24

Den 16 Dec 2001 18:09:36 GMT skrev Christian Andersen:

>Du har stadig ikke forstået det.
>
>Argumentet på bordet er, at forskellen på "hacker" og "cracker" er den
>samme. Med andre ord, det fremgår af sammenhængen hvad der menes.

Hvis det fremgår af sammenhængen, skulle det vel ikke være nødvendigt
at forklare moster Oda at man ikke er cracker.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-12-01 19:27

Kent Friis wrote:

>Hvis det fremgår af sammenhængen, skulle det vel ikke være nødvendigt
>at forklare moster Oda at man ikke er cracker.

Så er der noget galt med ens præsentation. Ikke ordene.

----------

"Moster Oda, jeg er hacker!"

"Kom ud af mit hus, din bøllespire!"

---------------

"Moster Oda, jeg har lige lavet et perlscript der kan tænde min
kaffemaskine 5 minutter før jeg vågner, baseret på en analyse af mine
alfa-bølger!"

"Vil du ikke have en kage?"

Fra : Kim Petersen

Dato : 16-12-01 22:44

Christian Andersen <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> writes:

> [...]
>
> "Moster Oda, jeg har lige lavet et perlscript der kan tænde min
> kaffemaskine 5 minutter før jeg vågner, baseret på en analyse af mine

Se! Det ville være et hack der rykker

Fra : Kim Petersen

Dato : 16-12-01 19:11

> [...]

> hvilket
> drik-
>
> Siden hvornår handler diskutionen om det? Jeg troede vi snakkede om

Du kaldte dig selv for hacker, der startede det - jeg spurgte om hvad det
var som gjorde dig til hacker frem for geek...

> Men jeg vil da lige citere Kenneth Bernholm, som har skrevet et hæfte om
> Linux Red hat:
>
> ....(klip - Kenneth fatter det)...

Du er ikke *automagisk* hacker, bare fordi du brænder for dit emne - det
påstår Kenneth heller ikke - kulturen definerer hackeren - ikke hackeren
selv!

[Så læs dog for f***** Jargon file's definition!]

Og btw - dit svar før til mig omkring ftp etc. gør dig heller ikke til
hacker - det definerer dig som whitehat/greyhat wannabie!

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 19:21

> Du kaldte dig selv for hacker, der startede det - jeg spurgte om hvad det
> var som gjorde dig til hacker frem for geek...

Som jeg definere en geek, er det bare en der er glad for computere. Atlså
kan det lige så godt være en der spiller og henter musik fra nettet hele
dagen lang.

Nej, jeg vil f***** ikke læse den Jargon file.

> hacker - det definerer dig som whitehat/greyhat wannabie!

Hvad du mener og synes jeg er, er jeg ligeglad med. Kald mig hvad du vil,
når du engang gennemføre hackerslab.org så kan det være...............
Ikke fordi det gør dig til hacker, men fordi det viser du har forstand på
sikkerhed.

Og mht til diskutionen om hackers vs crackers, så dropper vi det bare, fordi
vi bliver ikke enige og jeg gider ikke bruge mere tid på det.

mvh
db

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 19:49

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote in message

> Kald mig hvad du vil,
> når du engang gennemføre hackerslab.org så kan det være...............
> Ikke fordi det gør dig til hacker, men fordi det viser du har forstand på
> sikkerhed.
Den tager jeg tilbage igen, den ligger bare op til mere diskution og som
jeg også skriver, gør det dig ikke til hacker.
Vi har forskellige opfattelser af hvad en hacker er og eftersom du ikke er
hacker og du ikke mener jeg er det, kommer vi ikke videre. Så god jul og bye
bye!

mvh
db

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-12-01 20:45

On Sun, 16 Dec 2001 19:20:50 +0100, "Daniel Blankensteiner"
<db@traceroute.dk> wrote:

>Nej, jeg vil f***** ikke læse den Jargon file.

Vi taler om et stykke kulturhistorie, der går tilbage fra starten af
firserne. Hvad er gennemsnitsalderen i den community-subkultur, du
hænger ud i? Og fra hvornår har de markeret sig?

Du ser ikke selv noget problem i at en bred bunke af computernørder i
20 år har brugt udtrykket, som beskrevet i Jargon File - mange
heriblandt de folk, der har flækket protokoller og fundamentale
programmer sammen - og at en minoritet pludselig dukker op, og påstår,
at det betyder noget andet?

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 21:00

> [...]
> heriblandt de folk, der har flækket protokoller og fundamentale
> programmer sammen - og at en minoritet pludselig dukker op, og påstår,

Jeg taler ud fra de, efterhånden mange, tekster jeg har læst om hvad er
hacker er og hvad han laver. Men som sagt handler dette om forskellen på en
hacker og en cracker, men jeg gider ikke diskutere nogen af delene mere.

mvh
db

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-12-01 21:22

On Sun, 16 Dec 2001 20:59:47 +0100, "Daniel Blankensteiner"
<db@traceroute.dk> wrote:

>Jeg taler ud fra de, efterhånden mange, tekster jeg har læst om hvad er
>hacker er og hvad han laver.

Jeg tillader mig at tro, at såfremt, lyn slog ned fra Himmelen og
indgraverede teksterne i nogle stenplader, ville man have hørt om det
denne gang. Da det ikke lader til at være tilfældet, vil jeg gå ud fra
at tekster må være skrevet af nogle personer. Mit spørgsmål er blot:
Hvem har skrevet dem, og hvorfor har de mere ret end andre?

Det virker som om, der er noget angående kildekritik, der halter i den
forbindelse.

Personligt har jeg i BBS-tiden oplevet mange tekstdokumenter, der led
lidt af samme problem. Til gengæld var der mange meninger.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 21:43

> Det virker som om, der er noget angående kildekritik, der halter i den
> forbindelse.

Tja, jeg har læst stort set alle de tekster for newbies og de lidt mere
anvancered, så jeg kan ikke huske navnene på dem alle. Men den første tekst
jeg læste var skrevet af Carolyn Meinel og efter den læste jeg hendes to
bøger. Det var sådan jeg startede og siden har jeg læst alle de tekster jeg
kunne få fat på, især fra www.astalavista.com.. Men ifølge mange er Carolyn
Meinel mere eller mindre helt gak gak.

mvh
db

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 21:45

> Tja, jeg har læst stort set alle de tekster for newbies og de lidt mere
> anvancered, så jeg kan ikke huske navnene på dem alle.

Altså tekster fra nettet.

mvh
db

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-12-01 07:16

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote:

>Og mht til diskutionen om hackers vs crackers, så dropper vi det bare, fordi
>vi bliver ikke enige og jeg gider ikke bruge mere tid på det.

Er det ikke gået op for dig, at nogle af de mennesker, du svarer, slet
ikke er inde på hacker-/cracker-diskussionen?

De siger derimod:
"Daniel, din betydning af ordet hacker er egentlig ok. Vi ser lige
bort fra, at det ikke er den eneste eksisterende betydning. Men man
bruger ikke ordet i din betydning om sig selv - kun om andre, der har
fortjent det."

Så når du insisterer på, at din definition af hacker er den eneste
korrekte, skurrer det i alles ører, at du tror, at man kan tillade dig
at kalde dig selv hacker.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 19-12-01 10:16

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> Så når du insisterer på, at din definition af hacker er den eneste
> korrekte.

Det gør jeg heller ikke hvis du læser et af mine sidste indlæg.

mvh
db

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-12-01 18:08

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote:

>Det gør jeg heller ikke hvis du læser et af mine sidste indlæg.

Det var da vist den mindst interessante del af mit indlæg, du der fik
svaret på.

Jeg vil meget hellere diskutere, om man kan kalde sig selv "hacker" i
ordets positive betydning, eller om det kun er noget, man kan gøre sig
fortjent til at blive kaldt af andre.

Efter min mening svarer det til at omtale sig selv som "karismatisk"
eller "en nydelig herre". Den slags lyder simpelt hen forkert i
personens egen mund, uanset om det i øvrigt er rigtigt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Alex Holst

Dato : 20-12-01 18:20

> [...]
> Jeg vil meget hellere diskutere, om man kan kalde sig selv "hacker" i
> ordets positive betydning, eller om det kun er noget, man kan gøre sig

Men du vil helst diskutere det i et andet forum end dk.edb.sikkerhed, ikke
sandt?

Fra : Christian Andersen

Dato : 20-12-01 18:26

Alex Holst wrote:

>Men du vil helst diskutere det i et andet forum end dk.edb.sikkerhed, ikke
>sandt?

<Indsæt replik fra Star Wars her>

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med konsulentbistand!

Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-01 21:04

Daniel Blankensteiner skrev:

>"I modsætning til den gængse og alment udbredte opfattelse skabt af
>Hollywood og medierne ...

Det er forkert at den er skabt af dem. Derimod har de medvirket
til at udbrede den.

--
Bertel

Fra : Thomas

Dato : 16-12-01 21:43

> [...]
> hvilket
> drik-
>
> Siden hvornår handler diskutionen om det? Jeg troede vi snakkede om

Nudansk ordbog:

hacker: person, der ulovligt skaffer sig adgang til andres edb-systemer
ved hjælp af egen (hjemme)computer

Så hvis du er uenig i den definition, må du tage det op med Dansk
sprognævn.

--
Don't waste space

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 21:48

"Thomas" <inthenews@corell.dk> wrote in message
> [...]
> ved hjælp af egen (hjemme)computer
>
> Så hvis du er uenig i den definition, må du tage det op med Dansk

*GG* det er jeg. Det vil sige at hvis jeg hacker fra min skole, så er jeg
ikke hacker.

mvh
db

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-01 21:57

Daniel Blankensteiner skrev:

>*GG* det er jeg. Det vil sige at hvis jeg hacker fra min skole, så er jeg
>ikke hacker.

Skrev du virkelig det?

--
Bertel

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-12-01 22:05

Bertel Lund Hansen wrote:

>Skrev du virkelig det?

Jeg tror det.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 22:09

> Skrev du virkelig det?

Ja.............hvor seriøs tror du jeg var på en skala fra 1 til 10?

mvh
db

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-12-01 22:03

Thomas wrote:

> [...]
> ved hjælp af egen (hjemme)computer
>
>Så hvis du er uenig i den definition, må du tage det op med Dansk

For nu at komme helt off-topic.

Nudansk ordbog er ikke udgivet af Dansk Sprognævn. Dansk Sprognævn
udgiver Retskrivningsordbogen, der er den eneste officielle udgivelse om
det danske sprog.

Bemærk: Denne post har ikke taget stilling til
hacker/cracker-problematikken. Hvis du synes at du har læst det ind i
den, er du/I sikkert fuld.

Fra : Martin Schultz

Dato : 16-12-01 22:09

inthenews@corell.dk (Thomas) writes:

> [...]
> ved hjælp af egen (hjemme)computer
>
> Så hvis du er uenig i den definition, må du tage det op med Dansk

Har du læst definationen i Oxford? De er ikke helt enige med Dansk sprognævn.
(Jeg har den ikke lige her men jeg skal se om jeg kan finde et eksemplar så
jeg kan komme med deres defination.)

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 17-12-01 00:10

On 16 dec 2001 Martin Schultz enriched usenet with:

> Har du læst definationen i Oxford? De er ikke helt enige med Dansk
> sprognævn. (Jeg har den ikke lige her men jeg skal se om jeg kan
> finde et eksemplar så jeg kan komme med deres defination.)

Webster har begge definitioner.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

Det er garanteret Keld Albrechtsens skyld...Alt er hans skyld...Han
kunne bare have ladet være... - Søren R i dk.edb.internet.udbydere

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-01 04:40

Martin Schultz skrev:

>Har du læst definationen i Oxford? De er ikke helt enige med Dansk sprognævn.
>(Jeg har den ikke lige her men jeg skal se om jeg kan finde et eksemplar så
>jeg kan komme med deres defination.)

Her er Merriam-Websters forklaring til ordet "hacker":

1   one that hacks
2   a person who is inexperienced or unskilled
   at a particular activity <a tennis hacker>
3   an expert at programming and solving problems
   with a computer
4   a person who illegally gains access to and sometimes
   tampers with information in a computer system

--
Bertel

Fra : Max Andersen

Dato : 17-12-01 08:23

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> 3 an expert at programming and solving problems
> with a computer

Hjælp, 20% af it-branchen )

> Bertel
> http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Max

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-12-01 22:20

Thomas wrote:

> [...]
> ved hjælp af egen (hjemme)computer
>
> Så hvis du er uenig i den definition, må du tage det op med Dansk

Troede det var Politiken, der udgav Nudansk ordbog. Eller Gyldendal?

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-12-01 16:52

Den 16 Dec 2001 20:42:45 GMT skrev Thomas:

> [...]
> ved hjælp af egen (hjemme)computer
>
>Så hvis du er uenig i den definition, må du tage det op med Dansk

Efter min mening hører den sammen med "programmel", "maskinel" og
"fastpladelager" - en mislykket fordanskning.

Snakker vi software, hardware og harddisks, så har dansk sprognævn ikke
noget at skulle have sagt. Dermed er vi ovre i den tekniske definition,
jfr. The New Hackers Dictionary.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-12-01 00:51

On Mon, 17 Dec 2001 15:52:15 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent
Friis) wrote:

> Snakker vi software, hardware og harddisks, så har dansk sprognævn
> ikke noget at skulle have sagt.

De har det, at de er relativt dygtige til at dokumentere, hvordan
det danske sprog bruges. Det er muligt, man har svært ved at leve
med, at engelske ord overtaget i dansk ofte ikke betyder helt det
samme på dansk, som man synes det betyder på engelsk. Men hvis
man ikke kan leve med det, så må man jo flytte til et engelsk-
talende land, og håbe folk der mener det samme som en selv.

For ordet 'hacker' har det imidlertid ingen forskel på den almin-
delige forståelse af begrebet, om man er i USA eller Danmark.
Begge steder er den almindelige opfattelse, at hackere er nogle
der bryder ind i andre folks systemer. Og hvis man ikke kan leve
med det, så kan man jo sætte sig over og surmule i et hjørne og
vedblive med at insistere på at hele resten af verden tager fejl.

DSN har iøvrigt både software, hardware, harddisk og hacker i
Retskrivningsordbogen.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kent Friis

Dato : 18-12-01 18:40

Den Tue, 18 Dec 2001 00:51:24 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:

> [...]
>man ikke kan leve med det, så må man jo flytte til et engelsk-
>talende land, og håbe folk der mener det samme som en selv.

Fx. "harddisk" er en teknisk betegnelse, som henviser til en meget
specifik del af computeren. folk der ikke kender de tekniske
betegnelser vil typisk bruge ordet om hele maskinen - men du mener
måske også at man skal flytte til et engelsktalende land, fordi
man holder fast i at en harddisk er denne meget specifikke del.

> [...]
>med det, så kan man jo sætte sig over og surmule i et hjørne og
>vedblive med at insistere på at hele resten af verden tager fejl.

"Resten af verden" vil ofte tage fejl, når det gæder tekniske
betegnelser, og det er uanset om det er "harddisk", "hacker", "ampere"
eller "kaburator". Men derfor har man alligevel disse tekniske
betegnelser, og sålænge man er inden for fx. en teknisk nyhedsgruppe
(som denne), burde der ikke være nogen tvivl om at betegnelserne bruges
med deres tekniske betydning, og IKKE den betydning som Moster ODA
eller en tilfældig journalist på ekstrabladet ville bruge.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-12-01 00:20

On Tue, 18 Dec 2001 17:39:51 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent
Friis) wrote:

> "Resten af verden" vil ofte tage fejl, når det gæder tekniske
> betegnelser, og det er uanset om det er "harddisk", "hacker", "ampere"
> eller "kaburator".

Man er stadig nødt til at forholde sig til, hvad 'resten af
verden' opfatter, når man udtaler sig.

> [...]
> man er inden for fx. en teknisk nyhedsgruppe (som denne), burde der
> ikke være nogen tvivl om at betegnelserne bruges med deres tekniske

I det aktuelle tilfælde talte vi om 'hacker', og der er 1) ikke
tale om en teknisk betegnelse og 2) folk i branchen er ikke enige
om, hvad det betyder, men den mest udbredte er 'en der bryder ind
i andres systemer'.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 16-12-01 20:19

On 16 Dec 2001 17:24:01 GMT, Christian Andersen wrote:

> Nå. Jeg tror nu Sonny mener: "Hvad har du lavet?"

Netop - hackere er folk som ESR, RMS, Alan Cox, Kirk McKusick, Eric Allman,
Theo De Raadt og Poul-Henning Kamp.

Spørgsmålet er netop, hvad Daniel har gjort, der skulle få andre til at
opfatte ham som hacker.
Hvorfor folkene ovenfor kaldes hackere, er indelysende.

> Og nej, jeg mener ikke i dit liv.

:)

Hvis de eneste argumenter er, at han har gennemført et "wargame", og kan
installere en linux, så nevermind.

Det har endegyldigt sikret ham et prædikat som (i bedste fald) wannabee.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 20:17

> Hvis de eneste argumenter er, at han har gennemført et "wargame", og kan
> installere en linux, så nevermind.

Du ved ikke en dyt om mig mester! Og desuden har jeg ikke gennemført det
wargame endnu. Jeg er igang med det.

> Det har endegyldigt sikret ham et prædikat som (i bedste fald) wannabee.
*G* om en ikke-hacker kalder mig en wannabee er jeg 100% ligeglad med!

db

Fra : Kim Petersen

Dato : 16-12-01 18:35

> [...]

> Åh hvor jeg dog hader, når folk kommer med det spørgsmål, men det tyder jo
> også på at du ikke ved hvad en hacker er. Definer "Hack-value".

Sonny gav den definition, som jeg også ville have smidt efter dig.

> En hacker er en person der ...(klip)...

Det definerer også en Geek, du *kalder* dig selv for hacker, hvilket for
mig gør at jeg automagisk kategoriserer dig som wannabie... (specielt efter
tråden om *BSD vs. Linux - som viser at du faktisk ikke forstår begrebet
"Hack"-value - i'm sorry).

Inden du begynder på at rette folk i deres begrebsverden, bør du selv have
din egen i orden - ikke?

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 18:44

> [...]
> "Hack"-value - i'm sorry).
>
> Inden du begynder på at rette folk i deres begrebsverden, bør du selv have

Rolig nu. Jeg har i to år set på sikkerhed ude fra, det er først "nu" jeg
begynder at se det inde fra. Fx er det først for ca ½ år siden, jeg kunne
sætte en "sikker" ftp server på i Linux/unix, men jeg har i 1½ år vidst
hvordan man skulle finde "huller" i den og dermed hacke den. Eftersom jeg
kun har været igang i 2 år, så kan jeg jo ikke hacke alt, men hvem kan det?

mvh
db

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-12-01 20:23

In article <3c1cdcc0$0$25375$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Daniel Blankensteiner wrote:

> [...]
> kun har været igang i 2 år, så kan jeg jo ikke hacke alt, men hvem kan det?

Du har med andre ord været en kiddie i 2 år?

--
Andreas Plesner Jacobsen | All generalizations are false, including this one.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 20:34

> Du har med andre ord været en kiddie i 2 år?

*LOL* NOT!

db

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-12-01 18:43

> [...]

> siger jeg er hacker, fordi det er det jeg er. En person der elsker
> computere, at programmere, netværk, find ud af hvordan alting virker og har

Vi kaldes "nørder".

En "hacker" er en person, der kender systemet godt, og derfor kan lave en
hurtig løsning - som regel lidt alternativt i forhold til hvordan man "normalt"
ville løse problemet - et såkaldt "hack".
En bestemt type hackere er blevet meget kendt i offentligheden - nemlig dem,
der har brugt deres evner til kriminelle handlinger. De er stadig hackere, men
problemet er, at de fleste nu tror, at det _kun_ er dem, der er hackere.
Derfor har ordet "hacker" nu fået den negative betydning, og bruges om stort
set alle, der laver IT-kriminalitet.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 19:08

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
> [...]
> problemet er, at de fleste nu tror, at det _kun_ er dem, der er hackere.
> Derfor har ordet "hacker" nu fået den negative betydning, og bruges om

Ok, jeg vil så kalde dem crackere så snart de begår kriminalitet, men ellers
er vi enige.

mvh
db

Fra : Max Andersen

Dato : 16-12-01 19:50

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> skrev i en meddelelse
> Ok, jeg vil så kalde dem crackere så snart de begår kriminalitet, men
ellers
> er vi enige.
>
> mvh
> db

Ligemeget hvor mange gange du svarer forkert bliver det ikke sandt.

En hacker i ordets oprindelige forstand er en der finder en ny metode i
gængse systemer. En slags genvej til information på en alternativ måde.
Medierne omtaler oftest dem der gør det uberettiget.

En cracker er en der f.eks. bryder kopibeskyttelse på software.

Max

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 20:05

"Max Andersen" <max@SPAMFILTERmilitant.dk> wrote in message
> Ligemeget hvor mange gange du svarer forkert bliver det ikke sandt.

Det mener jeg jo ikke jeg gør!

> En hacker i ordets oprindelige forstand er en der finder en ny metode i
> gængse systemer. En slags genvej til information på en alternativ måde.
> Medierne omtaler oftest dem der gør det uberettiget.

Ja ja, men en hacker er mere end det!

> En cracker er en der f.eks. bryder kopibeskyttelse på software.

Og en der bryder ind i systemer, hvor han ikke burde have adgang.

Og så vil jeg sige til dig som jeg har sagt til de andre. Jeg gider ikke
bruge mere tid på denne diskution, jeg mener jeg har ret, du mener du har
ret, færdig.

db

Fra : Max Andersen

Dato : 16-12-01 20:21

> Og så vil jeg sige til dig som jeg har sagt til de andre. Jeg gider ikke
> bruge mere tid på denne diskution, jeg mener jeg har ret, du mener du har
> ret, færdig.

Næhh, men andre læser disse påstande du kommer med og derfor vil jeg gerne
give dem en chance for at ramme rigtigt. At du mener noget som banalt er
helt forkert, så argumenterer jeg imod det, og håber at andre kan lære af
det du ikke kan.

Jeg prøver ikke at overbevise dig om noget. Det gider jeg slet, slet ikke
efter jeg har læst dine tidligere posts.

> db

Max

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-12-01 21:11

On Sun, 16 Dec 2001 19:50:20 +0100, "Max Andersen"
<max@SPAMFILTERmilitant.dk> wrote:

>En hacker i ordets oprindelige forstand er en der finder en ny metode i
>gængse systemer.

Nej, i ordets oprindelige forstand, jf. J.F.: originally, someone who
makes furniture with an axe

.... hvis vi endelig skal snakke etymologi.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-12-01 20:53

> dem,
> men
> stort
>
> Ok, jeg vil så kalde dem crackere så snart de begår kriminalitet,

Man kan godt være "hacker" og "cracker" på samme tid.

> men ellers er vi enige.

Har du ignoreret resten af indlægget eller er du enig i alt hvad jeg ellers
skrev?

M.v.h.

Jonathan

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 21:24

> Har du ignoreret resten af indlægget eller er du enig i alt hvad jeg
ellers
> skrev?

Skriver det lige igen:

> [...]
"normalt"
> ville løse problemet - et såkaldt "hack".

En hacker er stadig mere end det.

> Vi kaldes "nørder".

Hhhmmm, jeg vil mene at geek's og nørder ikke har helt de samme interesser.
Fx har en hacker et behov for at kende min. et system ud og ind, have et
godt kendskab til programmering og netværk, og sidst men ikke mindst et godt
kendskab til sikkerhed.

Alt dette kan man ikke opnå på 2 år, men det handler også om at have en
bestemt indstilling til tingene. Fx free software.

Men som sagt en del gange nu, gider jeg ikke diskutere det. Jeg laver til
sommer en dansk side om hacking, så må jeg uddybe mig der.

mvh
db

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-12-01 22:26

> "normalt"
>
> En hacker er stadig mere end det.

Ikke i den oprindelige betydning, som har bragt ordet ind i EDB-verdenen. Du
kæder det bl.a. sammen med sikkerhed, men man kan sagtens "hacke" en løsning,
som intet har med sikkerhed at gøre.

> Alt dette kan man ikke opnå på 2 år, men det handler også om at have en
> bestemt indstilling til tingene. Fx free software.

Du lægger nogle værdier i ordet, som ikke passer med den almene opfattelse af
ordet - hverken i EDB-verdenen eller i den bredere offentlighed.
Det skal naturligvis stå dig frit for, men når du begynder at rette andre ud
fra din egen definition, knækker filmen. Jeg håber ikke hele din identitet
falder på gulvet, hvis du må redifinere din opfattelse af begrebet.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 16-12-01 22:33

> [...]
EDB-verdenen. Du
> kæder det bl.a. sammen med sikkerhed, men man kan sagtens "hacke" en

Ja, man kan sagtens "hacke" en løsning, som intet har med sikkerhed at gøre.

> [...]
> fra din egen definition, knækker filmen. Jeg håber ikke hele din identitet
> falder på gulvet, hvis du må redifinere din opfattelse af begrebet.

Jeg skrev bare at en hacker ikke er kriminel og det mener jeg stadig.

mvh
db

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-12-01 16:09

On Sat, 15 Dec 2001 16:04:31 +0100, Daniel Blankensteiner wrote:

> Det var da utrolig som folk herind åbenbart tror de kender mig. Nej,
> jeg siger jeg er hacker, fordi det er det jeg er.

Mmmmh, sikkert. Men hvis du ikke syntes om folks reaktion, så havde du
valgt et andet udtryk.

Det er en klassiker.

Mvh.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-12-01 16:21

> Mmmmh, sikkert. Men hvis du ikke syntes om folks reaktion, så havde du
> valgt et andet udtryk.

Jeg indrømmer gerne at jeg er træt af at fortælle folk jeg er en hacker,
fordi der følger derefter en 10 minutters forklaring på hvad en hacker er.
En af grundene til at jeg vil medvirke i den danske dokumentar er, fordi jeg
gerne vil have alle ved hvad en hacker er, så de ikke forveksler det med en
cracker.

mvh
db

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-12-01 23:53

On Sun, 16 Dec 2001 20:16:32 +0100, Daniel Blankensteiner wrote:

> Du ved ikke en dyt om mig mester!

[...]

> *G* om en ikke-hacker kalder mig en wannabee er jeg 100% ligeglad
> med!

Sonny ved intet om dig, men du ved alt om ham? Myyystisk.

Mvh.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 17-12-01 11:52

> Sonny ved intet om dig, men du ved alt om ham? Myyystisk.

Hvad kan jeg sige, jeg er synsk.

bd

Fra : Alex Holst

Dato : 17-12-01 12:12

Daniel Blankensteiner <db@traceroute.dk> wrote:
> "Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> wrote in message
>
> Hvad kan jeg sige, jeg er synsk.

Jeg tror ikke denne traad hoerer hjemme i denne gruppe.

Jeg tager gerne mod (i email!) forslag til det relevante afsnit af
OSS'en[1] hvis det kan forhindre saadan en latterlig traad at spilde folks
tid igen. Jeg foelte ellers at de to saetninger daekkede emnet rimeligt
godt.

[1] http://a.area51.dk/sikkerhed/ordforklaring#hacker

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 17-12-01 12:21

"Alex Holst" <a@area51.dk> wrote in message
> Jeg tror ikke denne traad hoerer hjemme i denne gruppe.

Nej, jeg tror også den slutter nu.

> [...]
> tid igen. Jeg foelte ellers at de to saetninger daekkede emnet rimeligt

Den først sætning er god, men du skriver ikke at en hacker også kan være en
guttermand

mvh
db

Fra : Alex Holst

Dato : 17-12-01 12:40

Daniel Blankensteiner <db@traceroute.dk> wrote:

> Den først sætning er god, men du skriver ikke at en hacker også kan være en
> guttermand

Du har samme mentale kapacitet som en selvdoed ko, Daniel. Hvilken del af
"email" forstod du ikke?

FUT: dk.snak.mudderkastning

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 17-12-01 14:41

> Du har samme mentale kapacitet som en selvdoed ko, Daniel. Hvilken del af
> "email" forstod du ikke?

Det havde jeg aldrig troet om dig, Alex. At du vil være så latterlig og
begynde på den slags!

db

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-12-01 17:02

>Det havde jeg aldrig troet om dig, Alex. At du vil være så latterlig og
>begynde på den slags!

Han har jo ret. Og smut så ned i mudderet med dig.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 17-12-01 18:56

> Han har jo ret. Og smut så ned i mudderet med dig.

Ingen kommentar! (vil ikke ned på jeres niveau).

db

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-12-01 18:21

Alex Holst wrote:

> [1] http://a.area51.dk/sikkerhed/ordforklaring#hacker

Smukt :)

Fra : Alex Holst

Dato : 17-12-01 18:38

Christian E. Lysel <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

> Smukt :)

Bertel Lund Hansen forslog et par saetninger saa det har dannet basis for en
revideret udgave. Jeg ved ikke om du saa originalen eller den reviderede.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-12-01 21:06

Alex Holst wrote:

> Bertel Lund Hansen forslog et par saetninger saa det har dannet basis for en
> revideret udgave. Jeg ved ikke om du saa originalen eller den reviderede.

Det ved jeg heller ikk'

Forresten brugte den Danske undergrund selv ordet hacker, pussigt:

Fra http://www.phrack.org/show.php?p=47&a=21

THE DANISH SCENE BY LE CERVEAU

In the last issue of Phrack (46) I read an article about the Danish
Computer Underground. Though, I was pleased with the text, a lot of
stuff has happened since which I hope most of you have heard about.
Anyway, here's an update..

In short, most (nearly all..) of the Inner Circle hackers in Denmark
have been busted. It all went down December 1993 where I,
Descore (Zephyr), Dixie (Nitecrawler) were busted at exactly the same
time. After the 3 busts several more followed: WedLock, Netrunner,
Darkman + some others. I had to spend 14 days in isolation while the
others were released (somewhat due to my own stupidity).

The busts were made because all of the universities in DK had been
more or less taken over by hackers and the FBI + CERT & ASSIST
worked together. The police told me that UNI*C was threatened to be
cut off the Internet if the hacking from Denmark didn't stop (don't
think that's the truth though. They bullshit alot..).

So, of course the Danish police had to do something and they asked
the infamous Joergen Bo Madsen for help. And they got it. And the
situation in DK was getting out of control too - the Phone Company
was hacked, DK's main research center hacked. No damage to ANYTHING
was done though, but naturally we had to be stopped. Actually, the
Phone Cmp. screwed up their own system trying to stop us - and now
they blame us!

Now we're all awaiting trial. It might take a while, since they
said they'd start 'breaking' the PGP-encrypted files with UNI*C's
computers ;).... I'd think if they did that, it'd be quite a while
before trials!

Busted in DK: Zephyr aka Descore, Dixie, WedLock, Netrunner,
Darkman, Lazarus, Jackal and me (LC).. + Joshua -
some idiot who might have helped the police a whole lot.

After the bust of Jackal the police says they can't handle anymore so
there won't be any.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-01 22:01

Alex Holst skrev:

>revideret udgave. Jeg ved ikke om du saa originalen eller den reviderede.

Jeg har set den reviderede, og den er helt fin.

--
Bertel

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-12-01 23:54

On Sun, 16 Dec 2001 18:44:21 +0100, Daniel Blankensteiner wrote:

> men jeg har i 1½ år vidst hvordan man skulle finde "huller" i den og
> dermed hacke den.
^
Mener du det?

,

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 17-12-01 11:54

> ^
> Mener du det?

Jeg er ikke helt sikker på jeg er med???

mvh
db