fdisk
Fra : P.Sørensen

Dato : 15-12-01 01:48

Hej,
Giv mig lige nogle gode grunde til at dele en 30 mb harddisk op i flere
mindre - hvad er fordlelene ved det? Er der nogle - andet end "overblik"?
Preben

ps@vestnet.dk

Fra : Michael Jul

Dato : 15-12-01 03:51

"P.Sørensen" <ps@vestnet.dk> wrote in message
> [...]
> Giv mig lige nogle gode grunde til at dele en 30 mb harddisk op i flere
> mindre - hvad er fordlelene ved det? Er der nogle - andet end "overblik"?

Well er er nok ikke meget grund til at dele en 30Mb harddisk op... hvis du
derimod mener en 30GB disk, så
er det jo en lidt anden ting.

Der kan være mange fordele i at dele harddisken op i flere partitioner.
Hvis harddisken deles op i 2 - 3 partitioner har du mulighed for at:
have dine dokumenter et sikkert sted.
have en disk hvor du kun har styresystem og programmer på, så kan du til
enhver tid formatere harddisken og reinstallere OS'et

Der er mange gode fordele i af partitionere harddisken op :)

Mvh

Michael

Fra : P.Sørensen

Dato : 15-12-01 12:21

Ja, det er selvfølgelig GB, der er tale om.
AHA, vil det sige at man kan nøjes med at formattere èt drev (en del af
harddisken) - og ikke hele harddisken?
Preben

Fra : Erik

Dato : 15-12-01 12:41

"P.Sørensen" <ps@vestnet.dk> wrote in message
..
> AHA, vil det sige at man kan nøjes med at formattere èt drev (en del
af
> harddisken) - og ikke hele harddisken?
-------------
Ja.

/ Erik

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 15-12-01 12:33

"P.Sørensen" wrote:

> Ja, det er selvfølgelig GB, der er tale om.
> AHA, vil det sige at man kan nøjes med at formattere èt drev (en del af
> harddisken) - og ikke hele harddisken?
> Preben

Ja, lav eksempelvis en 2 GB partition til OS og resten til dokumenter,
spil osv.
Du kan herved formatere den lille partition og geninstallere winblows
(det skal jo ofte til), uden at data på den store partition går tabt.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 15-12-01 19:02

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> wrote in message

> [...]
> Du kan herved formatere den lille partition og geninstallere winblows
> (det skal jo ofte til), uden at data på den store partition går tabt.

Jeg vil nok foreslå lidt mere end 2 GB til os, i hvert tilfælde hvis der
også skal ligge programmer.
Det kna gå an hvis man bruger win9x / me, men det er for lidt til win2000
mm. Jeg var nødt til at ændre på mine partitioner så jeg fik en 3 GB
installationspartion til win2000 + programmer, og den er også ved at være
brugt op.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 15-12-01 20:43

"Søren Hjelholt" wrote:

> "Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> wrote in message

> Jeg vil nok foreslå lidt mere end 2 GB til os, i hvert tilfælde hvis der
> også skal ligge programmer.

Ok, jeg har kun winblows på min C partition, da den kun bliver brugt til
spil, og så er 2 GB mere end rigeligt. Jeg har så en 28 GB partition til
spil osv.
Alt det seriøse arbejde er henlagt til et mere stabilt OS (linux)

Fra : Villy Jensen

Dato : 15-12-01 08:04

> Giv mig lige nogle gode grunde til at dele en 30 mb harddisk op i flere
> mindre - hvad er fordlelene ved det? Er der nogle - andet end "overblik"?
> Preben

Hvis du kun har en HD kan det give mere overblik ??

Hvis du har 3 (eller 2) HD, så forsvinder overblikket i drevbogstaver hvis
du deler dem alle op...

Jeg mener ikke at der er hastighed at vinde med en lille partition til OS.

Jeg har ikke partitioneret min 20 GB, og jeg har ikke savnet det.

"Det er vist nærmest en religion om HD skal deles eller ej."

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Andreas Swiatek

Dato : 15-12-01 14:28

Den bedste grund til at man skulle gøre det, er den med at lægge
styresystemet på en lille partision. Det er jeg begyndt på efter jeg et par
gange er gået helt amok og i koma over windows som altid går ned. Så
formaterer du bare c-drevet, og så er problemet løst uden at have mistet
sine filer og programmer.

Vh. Andreas Swiatek

Fra : Kim K

Dato : 15-12-01 19:03

Jeg tilslutter mig ligeledes at dele hd'en, især med børn eller kvindfolk i
nærheden-fordi så kan de lave mange sjove ting på computeren uden at det
skader. Forudsat det sædfølgelig ikke er C drevet de har smidt diverse spil
ind på.

Jeg er dog uenig i størrelsen af partionen. til styrestystemet bør det
afsættes omkring 3-5gb. Da windows XP+ office alene fylder 1,5gb...

mvh Kim

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 15-12-01 20:47

Kim K wrote:

> Jeg er dog uenig i størrelsen af partionen. til styrestystemet bør det
> afsættes omkring 3-5gb. Da windows XP+ office alene fylder 1,5gb...

Det kommer jo helt an på hvilket OS man bruger, og hvad computeren skal
bruges til.
Jeg kunne nøjes med en C partition på 250 MB, da jeg kun har Windows der
på.
Jeg bruger kun windows til spil, da alt seriøst arbejde er henlagt til
et mere stabilt OS (linux, hvor man selv kan komme til at pille under
motorhjelmen).

Fra : Kurt Lykke

Dato : 15-12-01 21:52

klip---

> Jeg er dog uenig i størrelsen af partionen. til styrestystemet bør det
> afsættes omkring 3-5gb. Da windows XP+ office alene fylder 1,5gb...
>
> mvh Kim

Office sammen med OS ?
Fra en tidl. tråd har jeg forstået,
og havde tænkt at gøre således næste gang:
1. partition til OS (helt alene) 2 GB
2. do. til programmer (incl. office)
3. do. til data
4. do. til sjov (spil og iøvrigt)

Er det ikke korrekt forstået ?

Jeg har endda opfattet det således,
at det ikke engang behøver være på samme HD ?

mvh
Kurt

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 16-12-01 09:58

"Kurt Lykke" <regnskabservice@revisor.dk> wrote in message
> Office sammen med OS ?
> Fra en tidl. tråd har jeg forstået,
> og havde tænkt at gøre således næste gang:
> [...]

Programmør bør du smide ind sammen med operativ systemet. Dette skyldes at
rigtig mange programmer (i hvertfald Office, men selv spil kan gøre det) gør
en del mere end at kopiere filer ind når de installeres. De vil også lave f.
eks. registry entries - blandt andet fordi de registrerer de COM komponenter
de bruger. Disse komponenter loades ud fra information i registry, ikke
deres fil navn, så mangler registreringen hjælper det ikke en døjt at
filerne ligger det "rigtige" sted.

Der har været en del diskussion om størelsen på partitionen. Det kommer
naturligvis an på hvad du laver, men 2GB lyder af alt for lidt. Vi har nogle
opgraderede Windows 2K servere med 2GB fra NT tiden, og det er ikke let at
holde dem kørende med så lidt plads, selv om der ikke er installeret
programmer på dem. Jeg har ikke kørt DOS (med Windows GUI kaldet 95/98/ME) i
årevis, så jeg kan ikke huske hvor meget plads de kræver (sikkert bare en
floppy eller to, det var vist det gamle programmer fyldte). :)

Du bør bemærke at de folk der gerne vil kunne reinstallere Windows hurtigt
som regel kører det der Windows 9x/ME bras. Men kører du W2K/XP er det ikke
så stort et problem, da det er moderne operativ systemer der kan holde til
det meste (det her system skal dog snart reinstalleres, men det har holdt
til 2 års brug til software development, og det er noget af det værste et OS
kan blive udsat for).

Hvis du vil kunne reinstallere hurtigt, laver du et image af din hard disk
efter installationen med f.eks. Ghost.

/Lars

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-12-01 12:27

Jeg har da alle programmer på en disk særskilt fra windows... Når jeg så har
formateret windows, lægger jeg programmerne ind oveni dem på den anden
partition. Derved beholder jeg alle personlige indstillinger.

- Martin