Disk rækkefølge på A7V
Fra : Finn

Dato : 15-12-01 00:44

Hej

I forbindelse med indkøbet af en ny disk har jeg for første gang forsøgt mig
med en ATA100 installation på mit A7V bundkort.
Det er egentlig også forløbet meget godt MEN:

C;\ er min gamle HD som egentlig skulle bruges til backup
D:\ er min brænder
E:\ er første partion på mit nye drev (OS er installeret herpå??)
F:\ er anden partion på mit nye drev
G:\ er mit almindelige CD-drev.

Hvorfor er det blandet sådan?? og hvordan får jeg dem byttet rundt? (Hvis
det er muligt).
Btw. Jeg kører med WinXP.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 15-12-01 09:05

"Finn" <f.ix@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> D:\ er min brænder
> E:\ er første partion på mit nye drev (OS er installeret herpå??)

**********************

Hvorfor har du ikke kørt med disken på ATA-100 fra starten ?
Jeg har selv en IBM på ATA-100, selvom den er en ATA-66.
Kører perfekt.

Fra : Finn

Dato : 15-12-01 14:51

> Hvorfor har du ikke kørt med disken på ATA-100 fra starten ?
> Jeg har selv en IBM på ATA-100, selvom den er en ATA-66.
> Kører perfekt.

Det er fordi jeg aldrig før har haft brug for ATA100. Jeg kørte førhen også
med en IBM ATA66 på standard controleren

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-12-01 11:36

"Finn" skrev
> [...]
> F:\ er anden partion på mit nye drev
> G:\ er mit almindelige CD-drev.
> Hvorfor er det blandet sådan?? og hvordan får jeg dem byttet rundt?

Nu skal du passe på.
Hvis du kun har formatteret dit C drev er der stadig en primær,
aktiv partition på. Dvs. din xp installation har lagt startfilerne
på C selvom du har bedt den installere på F.
Hvilket vil sige at du stadig booter fra C.
Hvis du har backup'et alle dine filer og vil starte med et rent
system, skal du gøre følgende:
Afbryd din nye disk (hiv stikkene ud)
Boot fra en bootdiskette (win98 bootdiskette er bedst)
Fdisk din gl. disk. Slet aktiv partition (disken slettes ved brug af
fdisk!)
Slet evt. primær partition. Opret ny(e) partitioner som logiske drev.
De skal IKKE gøres aktive.
Afbryd din gl. disk og tilslut din nye.
Opret evt. nye partitioner. Planlæg nu hvordan dine diske fremover
skal være bygget op. F.eks. selvstændig primærpartition til boot
og swapfil / partition til system / partition til programmer / partition
til filer.
Den primære partition gøres aktiv.
Den aktive / primære partition får nu bogstav C, de øvrige
D, E, osv.
Genstart computeren (stadig fra bootdisketten)
Genstart igen og besøg bios på vejen. Din bootrækkefølge
skal laves om til f.eks. A, cdrom, ATA100 controller
(eller scsi eller "andet" står der i visse bios'er)
Dvs. ide0 og ide1 skal ikke være nævnt i boot-rækkefølgen
overhovedet. Save til bios og exit.
Installér nu xp på C (eller D hvis du har lavet en lille
bootpartition)
I xp kan du lave drevbogstaver om på dine cd-drev,
kald dem f.eks. R og S, så konflikter de antagelig
heller ikke fremover med evt. nye diske.
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail1.stofanet.dk

Fra : Finn

Dato : 15-12-01 15:00

> Hvis du kun har formatteret dit C drev er der stadig en primær,
> aktiv partition på. Dvs. din xp installation har lagt startfilerne
> på C selvom du har bedt den installere på F.
> Hvilket vil sige at du stadig booter fra C.
Hvis jeg fjerner den gamle starter win stadig op bare uden et C-drev

> Fdisk din gl. disk. Slet aktiv partition (disken slettes ved brug af
> fdisk!)
> Slet evt. primær partition. Opret ny(e) partitioner som logiske drev.
> De skal IKKE gøres aktive.
Ikke forstået????

> selvstændig primærpartition til boot
> og swapfil / partition til system / partition til programmer / partition
> til filer.
Partion til boot og system er det ikke det samme? Ellers var det noget i den
dur jeg havde tænkt mig.
- System og program partion ca. 1/4 (C:)
- Dokumenter og billeder partion ca. 3/4 (D:)
- SWAP partion på 1GB (E:)

> Dvs. ide0 og ide1 skal ikke være nævnt i boot-rækkefølgen
> overhovedet. Save til bios og exit.
De er væk for begge HD er tilsluttet ATA100 controlleren

> Venlig hilsen
>
> Peter
> psch[AT]mail1.stofanet.dk

Mange tak for et meget grundigt svar (selv og jeg har et par
tillægsspørgsmål