RAM, Grafikkort eller hvad?
Fra : Sune Spang-Thomsen

Dato : 14-12-01 17:01

HEJ NG!
Min maskine er underlig. Følgende faser ridser problemet op:

1 - maskinen crashede ved opstart - død skærm, og uvirksom powerknap på
kabinettet - og gav en fæl sirenelyd fra sig. Jeg nulstillede BIOS'en via
jumperen på MB uden det hjalp. Jeg søgte hjælp og fik at vide, at det kunne
skyldes overophedning af CPU'en, en kortslutning, en RAM-fejl eller en
Grafikkort-fejl.

2. Tanken om overophedning udelukkes, da det er ved 'koldstart', problemet
opstod, da CPUen ikke er varm og da køleren fungerer som den skal. Derfor
forsøger jeg 'RAM ud - RAM i' metoden - med det resultat at maskinen nu
hænger med et nyt bip-signal: et langt og tre korte bip. Jeg søgte hjælp og
fik at vide, at det enten kunne skyldes en RAM-fejl eller en
grafikkort-fejl. (Det skal siges at jeg har en AWARD-bios).

3. Jeg har sat mine RAM-blokke, som motherboard-manualen foreskriver med
samme resultat: et langt og tre korte bip. Jeg har forsøgt at sætte rammen i
anderledes: samme resultat - et langt og tre korte. Altså, vi prøver med
skærmkortene: Jeg har et AGP-kort og et Voodoo-kort i maskinen. Først
prøvede jeg at fjerne AGP-kortet: samme resultat - et langt og tre korte. Så
ud med Voodoo-kortet og tilbage med AGP-kortet: samme resultat - et langt og
tre korte. Begge kort i igen - surprise - samme resultat. Jeg har testet
skærmen på en anden maskine, og den fejler intet.

Er der nogen, der kan gennemskue hvad der er galt?
Sune