Ang. sikkerhed med winXP og router
Fra : Herbert

Dato : 14-12-01 16:57

Hej gruppe

Hvordan sætter jeg min winXP. Så jeg undgår ubehalige overraskelser ? Har
jeg brug for en firewall? Hvis ja, hvilke kan anbefales?

Jeg bruge i forvejen NAV2002 som anti virus prg.

På forhånd tak
Herbert

Fra : Bjarne_H

Dato : 14-12-01 17:39

Hej Herbert:

Jeg mener du skal bruge en firewall. Før jeg installerede firewall havde
jeg uindbudte gæster på min maskine. Efter installation af firewall, har
jeg kun haft forsøg på at komme ind på mine Pc'er.

Jeg bruger Zonealarm som er meget nem at gå til, og er stort set
selvforklarende ved installation.

Zonealarm findes i flere versioner en gratis og en pro version.

Prøv at gå ind på: http://www.zonealarm.com der kan man
læse mere om programmet samt downloade.

Mvh
Bjarne

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael Michel Niels~

Dato : 18-12-01 13:40

Hej

> Hvordan sætter jeg min winXP. Så jeg undgår ubehalige overraskelser ? Har
> jeg brug for en firewall? Hvis ja, hvilke kan anbefales?

Hvor ikke bruge den indbyggede i winXP? ...

Du kan slå den til under "Egenskaber for (LAN-forbindelsen)" ->
Advanceret....

Du kan evt. først prøve, at gå ind på www.grc.com trykke på "Shields UP" ...
og prøve "Shields" og "Ports" ..

Se hvor meget den kan finde på din computer... prøv derefter at sætte den
indbyggede firewall til.. og prøv siden igen... :))

--
Mange venlige hilsner fra

Michael Michel Nielsen
Viborg - Denmark
e-mail: indy@indy.dk
icq: 3890577

- Krystere dør mange gange. - Helte kun een!

Fra : Alex Holst

Dato : 18-12-01 13:50

Michael Michel Nielsen <bl@bla.bla> wrote:

> [...]
>
> Se hvor meget den kan finde på din computer... prøv derefter at sætte den
> indbyggede firewall til.. og prøv siden igen... :))

Du mener ikke det var mere passende at laere ham hvordan man slukker for de
forskellige services der koerer i XP som standard, i stedet for at
introducere mere komplexitet?

Fra : --==JKADK==--

Dato : 18-12-01 14:00

"Alex Holst" <a@area51.dk> wrote in message
> [...]
slukker for de
> forskellige services der koerer i XP som standard, i stedet for

Nu du foreslår det .. værsgod at gå igang vi er sikkert flere der
gerne vil vide hvilke services vi med fordel kan stoppe.

Regards

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 18-12-01 15:45

--==JKADK==-- wrote:

> Nu du foreslår det .. værsgod at gå igang vi er sikkert flere der
> gerne vil vide hvilke services vi med fordel kan stoppe.

Man kan med fordel bruge dem man ikke bruger.

Jeg ved blot ikke hvilke _man_ bruger.

Fra : --==JKADK==--

Dato : 18-12-01 15:52

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote
in message news:3C1F566C.4070600@example.net...

> Man kan med fordel bruge dem man ikke bruger.
>
> Jeg ved blot ikke hvilke _man_ bruger.

Så er du .. jeg og "alle" andre ligevidt .. det er efter min mening
en ret kompliceret manøvre at gennemskue de forskellige services ..

Regards

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 18-12-01 16:03

--==JKADK==-- wrote:

> Så er du .. jeg og "alle" andre ligevidt .. det er efter min mening
> en ret kompliceret manøvre at gennemskue de forskellige services ..

Arh, come on:

Jeg har følgende services på en windows 2000 maskine

COM+ Event System
DHCP Client
Distributed Link Tracking Client
DNS Client
Event Log
IBM PM Service
Infrared Monitor
Logical Disk Manager
Messenger
Net Logon
Network Connections
Plug and Play
Print Spooler
Protected Storage
Remote Procedure Call (RPC)
Remote Registry Service
Removable Storage
RunAs Service
Security Accounts Manager
System Event Notification
Task Scheduler
TCP/IP NetBIOS Helper Service
Windows Management Instrumentation
Windows Management Instrumentation Driver Extensions
Windows Time
WMDM PMSP Service
Workstation

   (eksklusiv alt det crap "net start" ikke viser")

Og jeg brugere:

DHCP Client
DNS Client

Hvis jeg nu sad i et windows netværk skal flere services selvfølgelig
startes.

Mine almidelige installation fjerne jeg typisk så meget (dvs. at jeg
ikke blot slår servicen fra, men også deinstallere disse) at Windows
spørger om netværket skal installeres, hvis jeg ønsker er tilgå
egenskaberne for netværket.

Fordele ved kun at kører hvad man i virkeligheden har brug for:

o Sikker installation, da deres er mindre kode at exploite

o Hurtiger op/ned-start. Den sidste firewall installerede lukkede på 3 sek.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 18-12-01 17:50

"Christian E. Lysel" skrev

Jeg skriver lige hvad jeg pt. kan komme i tanke om, andre kan jo skrive
om resten.

> Jeg har følgende services på en windows 2000 maskine

> COM+ Event System

Event loggen bruger den vistnok (hmm, eller også er det til central
loggin). Andre (COM)services kan også bruge den. Jeg får underlige fejl
når jeg slår den fra, men det er nok fordi jeg har haft Office Deve-
loper Tools og Visual Studio på maskinen.

> DHCP Client

Ret vigtig, hvis man vil have en IP-adresse.

> Distributed Link Tracking Client

Sender beskeder om filer, der overføres mellem NTFS-diskenheder i et
netværksdomæne, sandsynligvis i forbindelse med Offline Folders (drev
som synkroniseres hver gang der logges af/på). Jeg bruger det dog ikke
og er ikke stødt på fejl ved at slå den fra.

> DNS Client

Slår maskinnavne/IP-adresser op og cacher dem til senere anvendelse.

> Event Log

Nødvendig til logføring, der er kommet en patch til den for mindre end
en måned siden.

> IBM PM Service

Thinkpads er gode maskiner, men man skal alligevel spare på strømmen.
Kan naturligvis slåes fra, når man ikke er på batteri.

> Infrared Monitor

Kan slåes fra, hvis man ikke benytter infrarød overførsel (til f.eks.
en printer eller en anden infrarød enhed). Der er kommet en patch til
den for ca. 1½ måned siden.

> Logical Disk Manager

Hvis man kører med normale partitioner er der ikke behov for den.

> Messenger

Skal straks slåes fra, det er irriterende at få beskeder om at et
printjob er udskrevet. Det kan dog være praktisk, at kunne sende en
besked til folk med Nimda-inficerede maskiner (net send IP-adresse bla
bla).

> Net Logon

Jeg logger fint på netværk uden. Hmm, hvis den er slået fra, kan man
vist ikke oprette en maskinkonto i et domæne.

> Network Connections

Hvis man ikke deler drev i et netværk, har man ikke behov for den. Hvis
man deler internetforbindelsen med andre maskiner er den sikkert nød-
vendig.

> Plug and Play

Bruges f.eks. på bærbare når man indsætter en enhed i udvidelsesporte.
Via funktionen kan man lynhurtigt lukke W2K, hvis man har driverfejl
(stensikker BSOD).

> Print Spooler

Nødvendig, hvis man bruger en billig Windows printer hvor man ikke
kan skrive direkte til den.

> Protected Storage

Bruges angiveligt til at beskytte krypteringsnøgler med.

> Remote Procedure Call (RPC)

En eller anden er løbet med mit Resource Kit.

> Remote Registry Service

Bruges hvis fjernmaskiner skal kunne redigere i registreringsdatabasen.

> Removable Storage

Bruges f.eks. til at holde øje med Offline Folders.

> RunAs Service

Rar funktion, hvis man skal lave et eller andet som admin på maskinen.

> Security Accounts Manager

Holder styr på brugere, kan sikkert ikke slåes fra på XP hvis man an-
vender flere logins samtidig og hurtigt vil logge på som en anden.

> System Event Notification

Kan bruges sammen med COM+ servicen, til at få vigtige eventinformati-
oner smidt på skærmen, er dog irriterende når brugere bliver ved med
at klikke på printknappen fordi printeren er løbet tør for papir.

> Task Scheduler

Kan f.eks. bruges til at køre defragmentering om natten. Afløseren for
AT-servicen.

> TCP/IP NetBIOS Helper Service

Giver mulighed for at bruge NetBIOS over TCP/IP, slå det fra.

> Windows Management Instrumentation

Bruges til at håndtere den lokale maskine igennem MMC-interfacet

> Windows Management Instrumentation Driver Extensions

Samme som ovenfor, blot for drivere til enheder.

> Windows Time

Bruges til at synkronisere tid på maskinen op imod en tidsserver på
netværket.

> WMDM PMSP Service

Aner ikke hvad det bruges til, google påstår at det er Windows Media
Driver Manager (det er nok noget skummelt med regionsbeskyttelse af
DVD eller lignende).

> Workstation

Skal køre for at maskinen kommer på netværket.

> Fordele ved kun at kører hvad man i virkeligheden har brug for:

Hvis jeg ikke husker forkert, har jeg sparet i omegnen af 20 MB RAM,
ved at lukke de ting jeg ikke havde brug for.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Karsten H.

Dato : 19-12-01 22:43

Thus spake Peder Vendelbo Mikkelsen in news:9vnvjv.ns.1
@mjoelner.aaks.aarhus.dk:

> Rar funktion, hvis man skal lave et eller andet som admin p† maskinen.

Efterlader dog dit adminpassword i hukommelsen som cleartext når den exiter.
Dette skulle blive fixet i SP3.

--
Karsten H. (Public PGP key at www.egotrip.dk/pgp.php)
Som har skrevet delen før @ baglæns for at narre fjenden i Aalborg.